تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
شیوع کرونا در استان ، ایران و جهان با شدت و ضعف در حال رخ دادن است و به تناسب برخی مولفه ها پیامدهای این شیوع در مناطق مختلف متفاوت است.
کد خبر: ۸۳۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 12 April 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیوع کرونا در استان ، ایران و جهان با شدت و ضعف در حال رخ دادن است و به تناسب برخی مولفه ها پیامدهای این شیوع در مناطق مختلف متفاوت است. در ایران آمار نشان می دهد که همت مردم و مسئولین و رعایت خوب پروتکل های بهداشتی در این خصوص ، تا حدودی شیوع این ویروس منحوس را تحت کنترل نسبی قرار داده است و اگر رعایت پروتکل های تعیین شده مانند ایام تعطیلات رعایت شود ، بی شک ایران جز کشورهایی خواهد بود که از این اپیدمی به سلامت عبور خواهد کرد و بر عکس اگر مردم رعایت موضوع نداشته باشند ، بی شک با موجی جدید و شاید هم خطرناکتر از موج اول مواجه خواهیم شد.
نکته مهم کرونایی برای فرمانداران و مسئولان بهداشتی
شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در ظاهر آماری کانون هایی دارد که این کانون ها در برخی شهرستان ها از جمله بویراحمد ، چرام و کهگیلویه ، نمود بیشتری دارد ! در این خصوص هشدارهای زیادی داده شد ، مسئولین اقداماتی انجام داده اند و نهایتا خبرها و گزارشات متعددی منتشر شد و می شود اما وجود برخی آمار اعلامی پایین در برخی شهرستان ها زنگ خطری را روشن می کند که کمی از عاقبت آن باید ترسید.
نکته مهم مراکز شیوع آماری در استان این است که شهرستان هایی که بیشترین آمار را دارند ، مناطقی از استان است که بیشترین ، زودترین و شفاف ترین اقدامات را انجام داده اند و مهمتر اینکه این مناطق بیشترین تست های بیماریابی را داشته اند.
در این مناطق به نسبت شیوع ، آمار فوتی ها چندان بالا نیست و معمولا فوتی ها هم مربوط به افرادی بوده است که دارای زمینه های بیماری بوده اند.
در این مناطق هر چند آمار بالایی از مبتلایان را دارند اما اکثریت اقدامات انجام شده مورد تقدیر و تایید قرار گرفته است چرا که این مناطق توانسته اند کلونی ها را به خوبی شناسایی و مدیریت کنند. چه اینکه اگر این کلونی ها و اجرای پروتکل ها انجام نمی شد ، شاید به آمار خطرناک با پیامدهای خطرناک تری می رسیدیم.
نکته ای که فرمانداران و مسئولین بهداشتی باید به آن توجه داشته باشند این است که در شهرستان هایی که آمار مبتلایان بالا است کمترین بستری و یا پیامد حاد را داشته اند ، چون اولا به موقع شناسایی شده اند ، دوما به موقع قرنطینه شده اند و در آخر اینکه افراد پر خطر برای این بیماری ، بیشتر مواظب هستند و به نوعی زنجیره انتقال تحت مدیریت قرار دارد.
شروع شیوع با مرگ!
طبق آمار در برخی شهرستان ها به عنوان مثال شهرستان چرام که منطقه قرمز در استان است ، از مجموع حدودا 29 نفر تست مثبت ، حدود 20 نفر هیچگونه علائم حاد و یا نیاز به بستری نداشته اند اما شناسایی همین افراد باعث شده است که اولا مردم شرایط را جدی بگیرند ، ثانیا زنجیره انتقال تحت مدیریت نسبی باشد و ثالثا افراد پرخطر سریعتر شناسایی و به ویروس اجازه رساندن مبتلایان به مرز هشدار و مرگ داده نشود. اما از طرف دیگر برخی شهرستان ها داشته ایم که شروع اعلام شیوع با مرگ افراد پر خطر بوده است ! این یعنی بیمار یابی ضعیف ! چرا که در این گونه مناطق مطمئنا زنجیره شیوع گسترده تر شده است اما به دلیل عدم شناسایی و عدم وجود علائم در مبتلایان و ناقلین (معمول است) تا رسیدن ویروس به میزبان پر خطر ، عملا شناسایی نمی شود! چیزی که در کلام مسئولان علوم پزشکی هم مشهود است.
بارها دکتر یزدانپناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گفته است که نبود آمار رسمی در برخی شهرستان ها نشانه عدم شیوع نیست بلکه ترس ما هم از همین مناطق است لذا از مسئولین این شهرستان ها خواسته است که به بیمار یابی روی آورند چون که بسیاری از ناقلین بیماری چندان علائمی از خود نشان نمی دهند اما ممکن است به ناگاه در شهرستانی به دلیل شیوع پنهان به نقطه خطرناکی برسد. لذا به نظر می رسد باید فرمانداران برخی شهرستان های با شیوع نسبتا پایین ، وضعیت را جدی تر گرفته تا خدای ناکرده یکمرتبه دچار وضعیت قرمز و غیر قابل کنترل نشوند و به اصطلاح اعلام شیوع با شروع مرگ نباشد!
از طرف دیگر مردم این شهرستان های نسبتا سفید باید شرایط را بهتر درک کنند و بدانند که احتمالا نسبت به شهرستان هایی که آمار اعام شده رسمی بالاتری از مبتلایان را دارند ، بیشتر در معرض خطر هستند که رعایت پروتکل های بهداشتی برای آنان بسیار حائز اهمیت تر است.
نکته مهم کرونایی برای فرمانداران و مسئولان بهداشتی / شروع شیوع با مرگ ! / وای به روزی که بگنندد نمک!
 
وای به روزی که بگندد نمک!
این روزها خط مقدم مبارزه با کرونا ، کادر درمانی است که به نوعی نوک پیکان ارتباط با این ویروس هستند. بی شک مردم و مسئولین قدردان زحمات این افراد بوده و باید باشند اما نکته بسیار مهم در این خصوص مربوط به ناقل بودن و یا مبتلا بودن این افراد است.
بی شک کادر درمانی نقطه هایی هستند که مرتب با بیماران کرونایی ارتباط دارند و اگر کوچکترین نقص پروتکلی در مواجهه با بیماران یا مکان داشته باشند می توانند عاملی برای یک فاجعه باشند چیزی که تقریبا در برخی مناطق رخ داده است!
کادر درمانی و مراکز درمانی شدیدترین ارتباطات را دارند و اگر رعایت محض نکات مراقبتی را نداشته باشند حتما منشا فاجعه شیوع خواهند بود چون که علاوه بر مبتلایان ، افراد مشکوک و سالم هم به آن ها مراجعه می کنند.
در این زمینه برخی آمار رسمی بهداشت جهانی بسیار تامل برانگیز است . در جدیدترین آمار رسمی اعلام شده ، بهداشت جهانی گفته است که حدود 10 درصد مبتلایان کرونا در جهان ، کادر درمانی هستند! و این خود نشانه ای از خطرناک بودند وضعیت است!
بارها از طرف مسئولان هم اعلام شده است که به مراکز درمانی کمتر مراجعه کنید چرا که این مراکز خود می توانند مرکزی برای شیوع باشند!
در خصوص پرسنل درمانی ضمن اینکه باید قدردانی از این افراد بدون از هر گونه کم و کاستی صورت گیرد اما تذکر و هشدار جدی به این افراد برای رعایت پروتکل ها هم نباید نادیده گرفته شود تا تعبیر مثل معروف "هر چه بگندد نمکش می زنند - وای به روزی که بگندد نمک " نشوند!
بخشی از موضوع کادر درمانی مربوط به تجهیزات است که در استان کهگیلویه و بویراحمد ، آنگونه که استاندار و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده اند در مورد آن هیچ مشکلی ندارند و رسما اعلام کرده اند که هر شهرستانی کمبود تجهیزات دارد ، برای کمک به رفع آن هیچ محدودیتی وجود ندارد.
بخش دیگر مربوط به رعایت نکات بهداشتی رسمی در خصوص شیوع این بیماری است که در این زمینه ابتلای برخی از کادر درمانی در شهرستان ها نشان از نوعی بی مبالاتی برخی کادر درمانی است که در این خصوص حتما نیاز به آموزش ها و در حالتی بدبینانه  نیاز به سخت گیری هایی است.
و اما نکته آخر آنگونه که آمار رسمی نشان می دهد بهترین راه مبارزه با این بیماری در همه نقاط دنیا همان بحث "فاصله گذاری اجتماعی" و همچنین رعایت " پروتکل های بهداشتی" اعلام شده است که این یعنی بین 70 تا 80 درصد عامل موفقیت در کنترل کرونا خود مردم هستند و رعایت موارد فوق بدون همکاری مردمی کاملا بی معنی و غیر قابل اجرا است!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
و نکته مهمتر اینکه طی دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ نفر در سراسر استان فوت کرده اند و فکر می کنید چند نفر کرونا بوده اند؟
آیا از همه فوت شدگان نمونه تهیه شده و آزمایش شده اند!
آیا کم شماری در گزارش مرگ نداریم!
یعنی کسی هست که باور کند کمتر از ۱۰۰ نفر مرگ کرونایی بوده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار