چای کوهی یا چای چوپان یا چای پشمی در زبان لری کهگیلویه و بویراحمد، پشموک گفته می‌شود .گیاه کرک پوش «پشمینه» یا چای کوهی یکی از رستنی‌های فصل بهار است که علاوه بر زیبایی خیره کننده خواص دارویی بیشماری نیز دارد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱ 23 April 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : چای کوهی یکی از رستنی‌های فصل بهار در ایران است که در پهنه اصفهان با نام «کرک گربه» یا «پشمینه» بیشتر در خوانسار، فریدن و فریدونشهر و با عنوان «هالوله یا اولوله» در لنجان و دهاقان شناخته می‌شود.

چای کوهی از دسته گیاهان گلدار و سنبله‌ای است که به صورت پراکنده یا بوته متراکم در دشت‌های کم شیب و دامنه کوهستان‌ها می‌روید.

مناطقی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، همدان، کردستان، آذربایجان، لرستان، شیراز و خراسان نیز از دیگر رویشگاه‌های این گیاه در ایران است.

بر اساس منابع علمی، چای کوهی در اروپا و آمریکا نیز با نام «سنت جونز» شهرت دارد و از روغن آن در انگلستان به عنوان داروی درمان زخم استفاده می‌شود.

بوته چای کوهی دارای ساقه‌های کرک‌دار به رنگ سبز یا متمایل به خاکستری با گل‌های خوشه مانند ارغوانی و صورتی است. عنوان پشمینه را نیز بدلیل کرک‌های شگفت آور این گیاه به آن نسبت داده اند.

دمنوش پشمینه یکی از نوشیدنی‌های بومی و پرطرفدار به ویژه در مناطق غرب اصفهان است که خواص بیشماری نیز دارد. اهالی این منطقه در فصل بهار گل‌های پنبه‌ای این گیاه را از دشت‌ها و دامنه کوه‌ها می‌چینند و آن را بطور تازه و یا پس از خشک کردن، مشابه چایی دم می‌کنند و می‌نوشند.

طعم چای کوهی شبیه ترکیبی از بابونه، نعناع و لیمو است. بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی، ترکیبات شیمیایی شامل هاپیرین، ماده قرمز رنگ هایپریسین، تانن و اسید نیکوتینیک چای کوهی را به دارویی شفابخش و خوشبو تبدیل کرده است.

به گفته رییس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر، بهترین شیوه مصرف این گیاه دم کرده آن تا شش ماه پس از چیدن است و بعد از این مدت بهتر است از اسانس آن استفاده شود.

علی رحیمی در گفتگو با ایرنا افزود: در باور مردم این منطقه و همچنین بر اساس یافته‌های طب قدیم این گیاه دارای طبع گرم و خشک است، از این رو برای درمان ناراحتی‌های گوارشی، قولنج و گرفتگی در افراد سرد مزاج و دفع سنگ مجاری ادراری و صفراوی کاربرد دارد.

وی افزود: دمنوش چای کوهی اشتهاآور، آرامبخش، ضد عفونت، بهبود دهنده بیماری‌های زنان و برای درد‌های مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه، ناراحتی‌های معده و روده با منشأ روانی نیز مفید است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر افزود: دم کرده این گیاه برای درمان سرماخوردگی، برونشیت و آسم، بی خوابی، مشکلات پوستی، نقرس، حساسیت، گرفتگی روده و تقویت دستگاه دفاعی بدن بسیار موثر است.

رحیمی به خاصیت رگ گشایی این دمنوش گیاهی نیز اشاره و بیان کرد: مصرف چای کوهی می‌تواند فشار خون بالا را پایین بیاورد و از آنجا که سرشار از آنتی‌اکسیدان است انسداد عروق خونی و شریان‌ها را درمان می‌کند و چربی مضر خون را نیز کاهش می‌دهد.

آنطور که نتایج تحقیقات گونه شناسی گیاهی نشان می‌دهد با توجه به طبع گرم چای کوهی، زنان در دوره بارداری و شیردهی از مصرف آن منع شده اند. همچنین افراد دارای اضافه وزن، و کسانی که داروی ضد بارداری، آسم، سرماخوردگی و حساسیت مصرف می‌کنند نباید چای کوهی بنوشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار