رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: ۱۴پرونده تعرض و تخریب آثار اماکن تاریخی از طریق حفاری‌های غیرمجاز برای کشف عتیقه (آثار تاریخی و فرهنگی) در این شهرستان در دست بررسی است.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲ 23 April 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رحیم خردمند روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: متعرضان به میراث تاریخی و فرهنگی پس از تشکیل پرونده برای صدور و اجرای رای به مراجع قضایی معرفی و هم اکنون

پرونده آن‌ها در دست پیگیری و انجام مراحل قانونی است.

وی اظهار کرد: متهمان متناسب با جرم خود به شش ماه تا سه سال حبس جریمه خواهند شد.

خردمند تصریح کرد: از این تعداد پرونده‌ها حفاری غیرمجاز حکم چهار مورد از آن‌ها صادر شده است.

وی ابراز کرد: دلیل تجاوز به میراث فرهنگی ناآگاهی عده زیادی از مردم شهرستان نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن ماست.

خرمند تصریح کرد: ۱۳ دستگاه گنج یاب و فلزیاب پیشرفته به همراه متعلقات از افراد سودجو این شهرستان سال گذشته کشف و ضبط شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: یکهزارو ۲۰۰ مترمربع از اراضی تاریخی اطراف محوطه تاریخی خیرآباد این شهرستان سال گذشته رفع تصرف شد.

وی ادامه داد: ارزش اراضی رفع تصرف شده پنج میلیارد ریال است که با تلاش میراث فرهنگی گچساران از دست متصرفان خارج شد.

خردمند افزود: این محدوده در طول سال‌های گذشته به صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز تملک شخصی شده بود.

وی اظهار کرد: این میزان اراضی تاریخی با وجود اخطار قانونی و بی‌توجهی متخلفان، پس از یک سال پیگیری‌های مداوم با دستور مراجع قضایی، رفع تصرف انجام شد.

۱۳۸ اثر تاریخی گچساران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که می‌تواند ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه اقتصادی از طریق جذب جهانگردان و ایرانگردان در این منطقه باشد.

هم اکنون ۱۰۰ اثر تاریخی به ثبت نرسیده در فهرست آثار ملی در این شهرستان وجود دارد.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار