معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت بعد از تعطیلی ۴ ساله با تدبیر دولت سیزدهم از سرگرفته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶ 06 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، سید احسان عسکری در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور محمد مجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: کارخانه بیواتانول باشت سال‌ها تعطیل بود که در پذیره نویسی بورس عرضه و ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است و تا ۳ ماه آینده احیاء می‌شود.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد با حضور مسئولان کشوری و استانی با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی ایدرو آغاز شده، ولی بعد از گذشت مدت کوتاهی تعطیل شد.

عسکری افزود: مطالبات زیادی از مردم در حوزه زیرساخت و اشتغال دریافت کردیم و از جهتی هم تسهیلات و منابعی خوبی داریم که بنگاه‌های اقتصادی را در مناطق مختلف شکل دهیم و به خواسته متقاضیان عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانجات بزرگی افتتاح شده و کارخانجات بزرگ دیگری در دست احداث است که سال‌های آینده تاثیر گذاری، ثمره و نتیجه آن را خواهیم دید، ادامه داد: چهار کارخانه بزرگ به بهره برداری رسید که مهمترین آن کارخانه پتروشیمی گچساران بوده و به زودی اتیلین وارد شبکه می‌شود و گردش مالی خوبی برای استان ایجاد خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان سال‌ها تعطیل بود، خاطرنشان کرد: این کارخانه در سفر دولت به بهره‌برداری رسید و هم اکنون ۱۴۶ نفر در حال فعالیت هستند و به زودی ۷۰ نفر اضافه می‌شوند.

عسکری افتتاح پروژه موج‌های آبی در استان را از دیگر طرح‌های بزرگ در استان دانست وعنوان کرد: کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب ۱۲ سال تعطیل بود که فعال شد و در حال ورود به تولید برخی محصولات جدید است.

وی با بیان اینکه فسفات چرام تنها معدن کشور است، یکسال و نیم در این معدن در حال کار هستیم در کنار آن کارخانه اسید فسفریک را احداث می‌کنیم، یادآور شد: احداث ۲ کارخانه زنجیره مرغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه‌ای در بهمئی و گچساران به عنوان دیگر پروژه‌های اقتصادی در دست احداثبوده که یکی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عسکری بیان کرد: پتروشیمی دیگری تحت عنوان پلی اتیلن در حال ساخت است که ۴۰ درصد پیشرفت دارد، همچنین روند ساخت پتروشیمی دهدشت سرعت گرفته و برنامه‌ریزی شده که ظرف دو سه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی از در دست احداث بودن پنج واحد خوراک آبزیان خبر داد و گفت تا پایان سال دو سه مورد از این واحد‌ها به بهره برداری می‌رسید و ۱۸ هزار تن سردخانه قبل از دولت سیزدهم در استان ایجاد شده که در حال حاضر ۳۶ هزار تن در حال ساخت است که بخشی عمده به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به ساخت پروژه پل معلق، تله کابین و سورتمه ریلی گفت: فرآیند اداری پل معلق در حال انجام است و مهمترین مجتمع گردشگری کشور خواهد بود.

عسکری از در دست احداث بودن پروژه گاوداری پنج هزار راسی در استان خبر داد و گفت: قبل از دولت سیزدهم ۳۳ هکتار گلخانه در استان داشتیم، اما طی ۲ سال اخیر در قالب پنج شهرک گلخانه‌ای ۱۳۷ هکتار در حال ساخت و تامین زیرساخت است.

وی خاطرنشان کرد: فاز سوم کارخانه گیاهان دارویی زردبند و سینره تحت عنوان درماکلین در حال انجام است که ایام کرونا خدمات خوبی به مردم ارائه کرد و پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام دیگر طرح حوزه اقتصادی است که روی میزان خوراک آن با وزارت نفت در حال رایزنی هستیم.

عسکری ابراز کرد: پتروپالایشگاه گچساران دیگر طرح حوزه اقتصادی است که در دوران ساخت برای پنج هزار نفر شغل ایحاد کرده است و دوران بهره برداری یک هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار