اگر این بخش از سخنان جوکار را واقعی و جدی بدانیم علاوه بر چهار نفری که اکنون بنابر دلایل مختلفی رد صلاحیت آن‌ها شایع است، می‌توان نتیجه گرفت که حداقل یکی دیگر از کاندیدا‌های بویراحمد هم بی شک رد صلاحیت خواهد شد چرا که این کاندیدا به طرز بسیار بی محابایی در همه طوایف و مناطق این حوزه متینگ‌های انتخاباتی برگزار می‌کند!
کد خبر: ۱۱۴۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱ 23 December 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بحث رد صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره وجود داشته و دارد. در کهگیلویه و بویراحمد هم همزمان با شروع فرایند ثبت نام تا آخرین زمان ممکن مباحث رد، عدم احراز و تایید صلاحیت یکی از بازار‌های داغ تولید محتوا است. طی چند روز اخیر بحث رد صلاحیت ۴ کاندید مطرح در دو حوزه انتخابیه بویراحمد و کهگیلویه به شدت مطرح بوده و طی ۲۴ ساعت اخیر این مباحث به اوج خود رسیده و رد صلاحیت این ۴ نفر در فضای مجازی جدی جدی شد. اما آیا این ماجرا واقعیت دارد؟
پاسخ منطقی به این سوال این است که باید منتظر اعلام رسمی نظر شورای نگهبان باشیم چرا که در این مورد واقعا درز اطلاعات قبل از اعلام رسمی بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است، اما گا‌ها موارد و سخنانی از برخی افراد دارای جایگاه منتشر می‌شود که همین سخنان می‌تواند جرقه‌ای برای تحلیل یا یک خبر شود!
در مورد مباحث اخیر مطرح شده در خصوص رد صلاحیت ۴ کاندیدای مطرح، رئیس دفتر شورای نگهبان یک پاسخ صریح داشته است و گفته که همه این مباحث شایعات فضای مجازی است و هیچ سندیتی ندارد.
جوکار به ایرانا گفت: برخی شنیده‌ها تنها شایعاتی در فضای مجازی هستند و فعلا هر چه افراد می‌شنوند تحلیل فضای مجازی و بازارگرمی افراد نامعلوم است، زیرا هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
سید مهدی جوکار تقویم اجرایی انتخابات را تشریح کرد و اظهار کرد: هیچ تصمیمی تاکنون در مورد هیچ فردی گرفته نشده است و تا ۱۵ دی ماه هیچ نتیجه‌ای اعلام نخواهد شد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از ۲۵ آبان تا ۱۵ دی ماه هیأت نظارت و شورای نگهبان وظیفه بررسی صلاحیت داوطلب را دارند و نتیجه ابتدایی تأیید یا عدم تأیید به فرمانداری‌ها اعلام می‌شود، داوطلبان ظرف سه روزه دارند که اعتراض کنند. پس از این شورای نگهبان تا ۳۰ روز فرصت دارد که نتیجه نهایی را اعلام کند.
جوکار گفت: جهت تنویر افکار عمومی اعمال ماده ۶۲ کاملاً مستند و مستدل است و شورای نگهبان بدون دلیل داوطلبی را رد صلاحیت نمی‌کند.
مسئول دفتر شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد افزود: بعد از ارسال نظرات کارشناسان شورای نگهبان در استان، هیات مرکزی نظارت با بررسی مجدد نتیجه نهایی را در ۱۵ و ۱۶ دی به داوطلبان اعلام می‌کند.
شایعات رد صلاحیت بر چه اساسی تولید می‌شوند؟
همانگونه که محرز است همه این تحلیل و خبر‌های فضای مجازی بدون سند و شایعه هستند، اما همین شایعات هم بدون ماخذ نیستند و برخی می‌تواند ناشی از تحلیل برخی واقعیات باشد؛ که به برخی از این موارد اشاره کوتاهی می‌کنیم.
عمده‌ترین شایعات رد صلاحیت کاندیدا‌ها ناشی از رقابت افراد و نتیجه بی اخلاقی هواداران و شاید هم تیم‌های انتخاباتی پیرامون کاندیدا‌ها است که اکثرا برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و ضربه به پایگاه‌های رای رقیب صورت می‌گیرد و معمولا اینگونه شایعات از کمترین سندیت تحلیلی برخوردارند.
برخی از این شایعات ناشی از جورچین کردن برخی داده‌ها است به عنوان مثال در مورد دو کاندیدای مطرح با کنار هم گذاشتن سخنان رهبری مبنی بر لزوم عدم دخالت نمایندگان در کار دولت و دخالت شدید دو تن از این کاندیدا‌ها که هم اکنون نماینده مجلس هستند می‌توان نتیجه عدم التزام عملی به ولایت فقیه را استدلال کرد پس اگر شورای نگهبان ساختار حکومت ، اصل تفکیک قوا و جایگاه رهبری را مد نظر داشته باشد بی شک دو تن از این ۴ کاندیدایی که شایعات رد صلاحیت پیرامون آن‌ها است را نهایتا رد صلاحیت می‌کند.
برخی شایعات به رویه شورای نگهبان بر می‌گردد و این موضوع باعث شده است که یکی از این ۴ نفر به دلیل منتصب بودن به اصلاح طلبانی که در موضع گیری‌های خود به برخی حوادث مانند سال ۸۸ یا برخی مواضعی که به نوعی متضاد با ساختار حاکمیت و منافع ملی ، مربوط می‌شوند بر می‌گردد و شایعات پیرامون این فرد را کمی جدی نشان می‌دهد.
در کنار این موارد، اما با استناد به سخنان خود رئیس دفتر شورای نگهبان در مصاحبه‌های قبلی باید منتظر رد صلاحیت افراد بیشتری هم بود. جوکار در جایی ضمن اشاره به برخی تخلفات انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها در خصوص فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی به این افراد تذکری داده بود که مضمون آن این بود " افرادی که اینگونه جلسات انتخاباتی تشکیل می‌دهند و فعالیت‌های غیرقانونی دارند ممکن است پس از اعلام صلاحیت‌ها، در میان کاندیدا‌های نهایی نباشند! متن اصلی سخنان رئیس دفتر شورای نگهبان در استان " جوکار: توصیه می‌شود هم اینک جو عمومی جامعه انتخاباتی نشود، عده‌ای بطور مکرر فعالیت انتخاباتی می‌کنند که احتمال عدم تأیید آن‌ها بسیار بالاست، این افراد جامعه را ملتهب می‌کنند، چرا شرایطی ایجاد می‌کنند که مردم خیال کنند فردی بطور قطع تأیید می‌شود و بطور قطع برنده می‌شود، این رفتار‌ها درست نیست. "
اگر این بخش از سخنان جوکار را واقعی و جدی بدانیم علاوه بر چهار نفری که اکنون بنابر دلایل مختلفی رد صلاحیت آن‌ها شایع است، می‌توان نتیجه گرفت که حداقل یکی دیگر از کاندیدا‌های بویراحمد هم بی شک رد صلاحیت خواهد شد چرا که این کاندیدا به طرز بسیار بی محابایی در همه طوایف و مناطق این حوزه متینگ‌های انتخاباتی برگزار می‌کند!
در پایان باید گفت یکی از احتمالاتی که همواره در مورد رد صلاحیت‌ها مطرح بوده و هست، بحث مماشات با برخی تخلفات خصوصا از طرف یک جریان خاص سیاسی به بهانه جلوگیری از مشارکت پایین و یا به عبارت دیگر کمک به افزایش مشارکت انتخاباتی با توجه به جایگاه این افراد بوده است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار