تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
این ریزش‌ها در این مدت کوتاه در برخی مناطق مانند شهر چرام به گونه‌ای بود که یکی از کارشناسان هواشناسی در توصیف شدت بارش‌ها به نکاتی جالب اشاره کرد و البته گزارشات سراسر استان نکات مهم دیگری هم داشت .
کد خبر: ۱۱۳۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 21 November 2023

اولین بارش جدی سال آبی از نگاه آمار / شهرداری یاسوج از نظر پلیس رفوزه شد !

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همانگونه که پیش بینی شده بود از روز گذشته در یک بازه تقریبا ۱۰ تا ۱۵ ساعته جو استان متاثر از نفوذ یک سامانه بارشی بود که این سامانه در این مدت در برخی مناطق استان باعث ریزش فوق العاده باران شد. این ریزش‌ها در این مدت کوتاه در برخی مناطق مانند شهر چرام به گونه‌ای بود که یکی از کارشناسان هواشناسی در توصیف بارش‌ها در تا قبل از پایان آن نوشت "چرام با ۸۸ میل بارش رکورد دار بارش‌های امروز استان تا ۱۸:۳۰ قطعا این حجم از بارش در کمتر از ۱۲ ساعت در بیشتر مناطق کشور که مانند چرام خروجی آب باران ندارند میتوانست یک شهر را زیر آب ببرد. " و در پایان باراندگی هم با مقایسه بارش‌های همین شهر نوشت "چرام با ۹۸ میلیمتر رتبه یک سیستم دوشنبه را نهایی کرد، این حجم از بارش در حداکثر ۱۵ ساعت بسیار کم سابقه می‌باشد. "
آمار نهایی بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد
اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، در پایان و خروج سیستم بارشی از استان میزان بارش‌ها در استان را اعلام کرد که نشان دهنده فراگیر بودن این سیستم و فعالیت خوب آن در کل استان است.
این اساس در چرام ۹۸، لوداب ۹۶، امامزاده جعفر ۹۵.۳، سرآسیاب یوسفی ۸۷، ماهور باشت ۸۰، بوستان ۷۸ لنده ۷۶، باشت ۷۳، امامزاده پهلوان ۷۰، گنجگون ۶۵.۳، ممبی ۶۵، ستنگان ۶۳، برم سبز ۶۳، قلعه دختر ۶۲، سراب ننیز ۶۰، سرفاریاب ۶۰، فیلگاه ۵۸، قلعه رئیسی ۵۸ و تنگ سرخ ۵۶ میلی‌متر بارش باران به ثبت رسید.
همچنین در دشت‌روم ۵۶، امیرآباد، بابکان ۵۶، دوگنبدان ۵۴.۵، درغک ۵۴ سوق ۵۳، خیمند ۵۲، دهدشت ۵۱.۸، دیشموک ۵۱، وزگ ۵۰، مارگون ۴۹، موشمی زیلایی ۴۸، لیکک ۴۶.۶، گنجه‌ای ۳۷، یاسوج فرودگاه ۳۵.۲، کالوس ۳۳.۵، دژسلیمان ۳۳.۵، دلی خمسیر ۳۳، چیتاب ۳۱.۷، منصور خانی کاکان ۲۷، ده برآفتاب ۲۵، سی سخت ۲۴، تل گاه ۲۳، سیرون شبلیز ۲۲، کریک ۲۰ و سینه نمک ۱۸ میلی‌متر بارش باران به ثبت رسید.
۵۰ فقره تصادف در شهر یاسوج به دلیل آبگرفتگی معابر / شهرداری یاسوج رفوزه شد!
یکی از شهر‌های استان که پاشنه آشیل استان در حوادث و مدیریت بحران است شهر یاسوج مرکز استان است که البته بسیاری دلیل این مشکلات را ضعف عملکردی و ساختار معیوب مدیریت شهری آن می‌دانند که در باران‌های روز گذشته هم این ماجرا تکرار شد و به گفته پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل سیلاب شدن مسیر‌ها پس از بارش باران ۵۰ مورد تصادف در شهر یاسوج رخ داد.
رئیس پلیس راهور از عملکرد شهرداری یاسوج در بارندگی اخیر انتقاد کرد و گفت: می‌توانستند برای جلوگیری از آبگرفتگی بهتر عمل کنند.
سرهنگ جابر پیوست با انتقاد از عملکرد دستگاه متولی شهری در یاسوج افزود: متاسفانه شاهد آبگرفتگی زیادی در سطح معابر شهر یاسوج بودیم که موجب تصادف‌های زیادی در معابر شهر شده است.
وی با بیان اینکه دیروز بیش از ۵۰ فقره تصادف در معابر شهر یاسوج رخ داد اضافه کرد: این در حالی است که ده‌ها بار تا پیش از بارندگی اخیر به شهرداری گوشزد کرده بودیم که چنین وضعیتی ایجاد خواهد شد.
سرهنگ پیوست با نام بردن از چند نقطه بحرانی در شهر یاسوج گفت: در زمان بارش‌ها شرف آباد، ساحلی، بنسنجان و همچنین در اطراف بیمارستان شهید دکتر جلیل شهر یاسوج آبگرفتگی شدید رخ می‌دهد که موجب شده حتی پلیس هم نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و خودرو‌های پلیس هم گرفتار آبگرفتگی می‌شوند.
رئیس پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشتر تصاد‌ها به دلیل خاموشی خودرو ناشی از آبگرفتگی بوده و خسارت‌های زیادی به خودرو‌ها وارد شده در حالی که شهرداری می‌توانست با شکافتن برخی پل‌ها که موجب آبگرفتگی می‌شوند و اصلاح و ساماندهی آن‌ها در معابری مانند شرف آباد و یا اطراف بیمارستان شهید جلیل از بروز چنین وضعیت بحرانی جلوگیری کنند.
همچنین به دلیل قطعی برق در برخی از مناطق شهر یاسوج در هنگام بارندگی و از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی اختلال زیادی در عبور و مرور خودرو‌ها ایجاد شد به نحوی که پلیس مجبور شده در هر نقطه که چراغ از کار افتاده ۴ تا ۵ نیرو مستقر کند.
تخلیه یک منزل مسکونی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی‌های شدید باعث آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در برخی شهرستان‌های این استان شد.
علیرضا نیکروز افزود: بارندگی باعث آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در برخی شهرستان‌های استان شده به طوری که منزل یکی از شهروندان یاسوجی به طور کامل تخلیه و ساکنان آن به جای دیگری منتقل شدند.
ریزش در راه‌ها، قطعی برق و آبگرفتگی معابر در شهرستان بویراحمد طی بارش‌های شدید
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: بارش شدید باران موجب ریزش کوه در برخی راه‌های ارتباطی، قطعی برق و آبگرفتگی معابر در این شهرستان شد.
شهرام مهدوی مطلق افزود: در محدوده تونل گل زردی واقع در محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان ریزش سنگ را داشتیم.
وی اظهارکرد: همچنین در محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت، یاسوج به اقلید، یاسوج به شیراز و دیگر محور‌های ارتباطی اصلی منتهی به شهرستان ریزش نقطه‌ای سنگ و کوه داشته ایم که همگی با تلاش راهداران زیرش برداری شده اند و هم اکنون تردد در مسیر‌های اصلی و فرعی روان است.
نجات ۳ جوان گرفتار در ارتفاعات تنگ پیرزال شهرستان چرام
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از نجات ۳ جوان گرفتار در ارتفاعات تنگ پیرزال شهرستان چرام خبر داد.
کاظم فلاحی دوست، افزود: ساعت ۲۰ امشب پس از دریافت گزارش گرفتار شدن ۳ جوان در باران شدید به عوامل هلال احمر، بلافاصله یک تیم چهار نفره امدادگران هلال‌احمر با استفاده از تجهیزات و خودرو کمک دار به محل حادثه اعزام شدند.
وی اظهار کرد: در این حادثه سه نفر جوان که برای تفریح به این منطقه رفته بودند به علت بارش شدید باران و جاری شدن
خاموشی برق در کهگیلویه و بویراحمد پس از بارش باران
در بارش‌های روز گذشته شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بویراحمد خاموشی‌های مکرر برق گزارش شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص خاموشی‌های روز گذشته حین بارندگی گفت: خاموشی‌های حین بارندگی روز گذشته بیشتر در شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد.
محمد مرادی افزود: خاموشی‌های برق روز گذشته به جز در ۲ نقطه دشتروم در شهرستان بویراحمد و سمغان در شهرستان کهگیلویه کوتاه مدت و کمتر از یک ساعت بود.
وی ادامه داد: با اعزام گروه‌های امدادرسان برق همه نقاط استان در شب گذشته به شبکه متصل شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به علت انجام عملیات شاخه زنی درختان در تابستان به ویژه در شهر یاسوج امسال خاموشی‌ها بسیار کوتاه‌تر از پارسال بود.
خبر خوب | آب مصرفی یک سال مردم گچساران وارد سد کوثر شد
اما در کنار مشکلات معمول و گا‌ها غیرمعمول (به دلیل ضعف عملکردی دستگاه‌های خدمات رسان)، بارش بارن فی نفسه نوید بخش طراوت و زندگی است که در این خصوص یک خبر خوش برای حوزه گچساران مخابره شد و مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب به اندازه مصرف یک سال مردم گچساران وارد سد کوثر شد.
آرش مصلح اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی اخیر، باران ۱۰۰ میلیمتری را در بالا دست سد کوثر اتفاق افتاد.
وی در همین خصوص گفت: در پی این بارش‌ها، ورود لحظه‌ای ۱۱۰ مترمکعب سیلاب به مخزن سد کوثر و افزایش حدود ۵ میلیون مترمکعب به حجم مخزن در بارش اخیر را داشتیم.
این مسؤول با بیان خبری خوب برای مردم شهرستان گچساران در بارندگی‌های اخیر گفت: این میزان ورود آب به سد کوثر یعنی این که به اندازه مصرف یک سال مردم این شهرستان آب در بارندگی اخیر وارد مخزن سد شد.
مصلح گفت: آمادگی مهار سیلاب در بارش‌های آتی تا حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار