در آئین غبار روئی گلزار شهدای گچساران به مناسبت هفته قوه قضاییه مطرح شد
دیانت با بیان اینکه امنیت خود به خود به وجود نمی آید جز با تلاش همه مسئولین ذی ربط،ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شهرستان گچساران از امنیت پایداری برخوردار و نسبت به دیگر حوزه ها خیلی جلوتر هستیم و این امر حاصل تلاش شبانه روزی نهادهای متولی با دستگاه قضایی بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 22 June 2023

 

 

به گزارش تابناک از گچساران ،رئیس دادگستری شهرستان گچساران در مراسم غبار روبی گلزار شهدا به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: هدف از نامگذاری یک تا هفتم تیر به هفته قوه قضاییه ،تجدید میثاق با شهدای انقلاب اسلامی و مقام شامخ شهدا دستگاه قوه قضاییه از جمله شهید دکتر بهشتی و ۷۲نفر از یاران ایشان می باشد.
رهام دیانت ضمن تبریک هفته قوه قضاییه ،با اشاره به عملکرد این قوه در یک سال اخیر در شهرستان افزود: آمار ورودی پرونده های حوزه قضائی گچساران اعم از دادسرا،دادگاه و شورای حل اختلاف شامل ۴۹هزارو ۸۲۲فقره بوده که ۴۸ هزارو ۱۸۰فقره مقطومه و باقی مانده با تعدادی پرونده مفتوح در سنوات قبل شامل ۵هزارو ۳۶۷پرونده بوده که علت افزایش پرونده مانده نسبت به سال قبل اجرای طرح متمرکز پرونده های قضایی است.
وی با اشاره به پایلود بودن استان ما در اجرای طرح متمرکز پرونده های قضایی در کشور ،اظهار داشت: این طرح به این صورت است که دیگر پرونده ها پس از ثبت در دفاتر خدمات قضایی مستقیم روی سیستم دادستان یا ریس دادگستری رویت می شود و به صورت بر خط دستورات لازم به مراجع ذیل داده می شود.
وی بیان داشت:از ۲۷۰پرونده ای که سال گذشته به صلح یاران ارجاع دادیم ۲۳۸فقره به صلح و سازش ختم گردیده است.
دیانت اضافه کرد:این آمار صلح یاران جدا از آمار شعب دادگاه می باشد
اینها افرادی هستند که از بین طوایف و ادارات انتخاب شده ،و ما بعضی از پرونده های که نیاز به صلح پایدار باشد از جمله پرونده های قتل را به آنها ارجاع داده که خوشبختانه توانستند صلح و سازش فی ما بین مردم را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه امنیت خود به خود به وجود نمی آید جز با تلاش همه مسئولین ذی ربط،ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شهرستان گچساران از امنیت پایداری برخوردار و نسبت به دیگر حوزه ها خیلی جلوتر هستیم و این امر حاصل تلاش شبانه روزی نهادهای متولی با دستگاه قضایی بوده است.
دیانت از عملکرد قوه قضاییه به طور هدف مند و در راستای سند تحول قضایی به صورت دایمی خبر داد و گفت: سند تحول قضایی از سنتی به سمت اقدامات الکترونیکی تبدیل شده و به طوری که در حال حاضر بسیاری از پرونده های ما به صورت ۱۰۰درصد الکترونیکی اجرا می شود .
وی اظهار داشت: با استفاده صحیح از مدیریت پرونده قضایی یا سیستم سامانه ثنا در قوه قضاییه از مراجع فیزیکی و حضوری مردم در مراجع قضایی حذف و جلوگیری می شود.
دیانت اخذ سو پیشینه در کمتر از دو ساعت را از موارد سامانه الکترونیکی عنوان کرد و افزود: گرفتن سو پیشینه برای افراد قبلاً توسط پلیس آگاهی و انگشت نگاری در چند روز طول می‌کشید ولی در حال حاضر از طریق سامانه با هزینه و وقت کمتر این اقدام انجام می گیرد.
وی امکان ثبت نام ،ارسال دادخواست و شکواییه،اخذ نوبت در خصوص پرونده قضایی ،استعلام دارایی افراد و ارسال نامه به بعضی از ادارات را از جمله خدمات سامانه ثنا برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر ۹۶درصد از اقدامات ما به صورت الکترونیکی برگزار و حتی بسیاری از زندانیان ما به صورت ویدیو کنفرانس با مراجع قضایی ارتباط برقرار می‌کنند که این امر باعث جلوگیری از هزینه جابجایی ،سو استفاده و فرار متهم می باشد.

دیانت افزود: در صورت استفاده درست از سیستم مدیریت پرونده قضایی از بسیاری هزینه ها جلوگیری می شود .

انتهای خبر/فاطمه کریمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار