معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور نظارت و پیگیری حقوق عامه از قلع و قمع بنای احداث‌ شده در اراضی ملی و مراتع ییلاقی پیر چوپان در ارتفاعات روستای سروک خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 31 January 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، بلوط های زاگرس را در واقع باید مایه ی حیات مردمان این اکوسیستم نامید؛ چرا که با ابرناکی آسمان، درختان بلوط به خاطر آن خلقتی که پروردگار جهان هستی در درخت بلوط قرار داده ، موجب می‌شود که رطوبت زیادی را به طرف خود جذب نماید و سبب بارش های بیشتر باران، در نواحی زاگرس نسبت به سایر نقاط شود.

 اما چند سالی است که حالِ دلِ زینتِ زاگرس خوش نیست! از بی مهری طبیعت و طبیعت گردان گرفته تا خشکسالی و آتش سوزی و خشک شدن درختان بی پناه بلوط.

 روزگاری که تفنگ بدستان تا تیر در چله و قطارشان داشتند، دارکوب های زاگرس را مظلومانه کشتند، سیخ کشیدند و با آتش هیزم بلوط کباب کردند و امروز شاهد آن هستیم که سطح وسیعی از این درختان خشک شده و مرده اند.

 آنچه که مهم است پرنده دارکوب با ایجاد سوراخ در تنه ی درخت بلوط کرم های موجود در تنه ی این درخت را می خورد و از خشک شدن آن جلوگیری می‌ نماید و در این سالها علاوه بر این، خشکسالی هم مزید بر علت شد و رمقی برای زاگرس نمانده است.

 علاوه بر قهر طبیعت، اما برخی انسان ها هم به زاگرس رحم نمی کنند! عده ای برای تصرف اراضی در زاگرس، بلوط ‌ها، این سربازان زاگرس را می‌کشند و بعضی به بهانه عشایر بودن و یا یورد عشایری اقدام به احداث بنا می نمایند و این روند هرچند ادامه داشته اما از چشمان تیزبین مردم و دستگاه قضایی مخفی نمانده و بناها قلع و قمع، و از متصرفات، رفع تصرف شده که نیازمند عزم جدی  همه مسئولان است، پای کار بیایند که در این نوشته مجال پرداختن به آن وجود ندارد.

و اما اصل ماجرا از این قرار است که در منطقه کوهستانی معروف به پیرچوپان که در ارتفاعات سِروَک شهر یاسوج واقع شده و گذرگاه کوه پیمایان و کوهنوردان است  فرد یا افرادی فرصت طلب و سودجو اقدام به احداث یک بنا نمودند و به ادامه ماجرا از زبان عبدالحسین تمدن، معاون حقوق عامه ی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می پردازیم.
به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، عبدالحسین تمدن معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور نظارت و پیگیری حقوق عامه در این خصوص اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های ارسالی به «سامد» سامانه ی ارتباطات مردمی دادستانی مرکز استان، مبنی ‌بر احداث بنایی به قصد تصرف اراضی ملی واقع در مراتع ییلاقی پیر چوپان در ارتفاعات روستای سروک، حسب دستور دادستان محترم مرکز استان، دستورات لازم به اداره منابع طبیعی جهت بررسی موضوع صادر گردید.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به صعب العبور و نداشتن جاده دسترسی به محل مورد نظر، پس‌ از تأیید صحت موضوع، در ادامه افزود: این جانب به‌ همراه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد و نیز مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی، پس‌ از حدود یک ساعت کوهنوردی در شرایط سخت و در برف، در منطقه موردنظر حضور یافته و با توجه به عدم امکان استفاده از خودروهای تخریب مثل لودر و ..........، مأموران خدوم و زحمت‌کش یگان حفاظت منابع طبیعی در اجرای تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، در مدت بیش‌از ۴ ساعت بنای احداث‌ شده را قلع و قمع کردند.

تمدن گفت: مقرر شد ضابطان منابع طبیعی ضمن شناسایی مرتکب تجاوز به اراضی ملی مذکور، گزارش مربوطه را جهت رسیدگی به دادسرا ارسال نمایند. 

وی ضمن تشکر از مأموران منابع طبیعی در صیانت از جنگل‌ها و مراتع اظهار داشت: طبق قانون، شوراها و دهیاران روستاها مؤظفند که با اداره منابع طبیعی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع همکاری کنند و وقوع هرگونه تجاوز به اراضی ملی را به نیروی انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش نمایند.

تمدن افزود: چنانچه مشخص شود دهیاری در این خصوص سهل‌انگاری نموده و در اثر قصور وی به منابع ملی خسارت وارد شده با ترک فعل ایشان طبق قانون برخورد خواهد شد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور نظارت و پیگیری حقوق عامه در پایان ضمن تشکر از مردم در ارسال تخلفات و هرگونه دست درازی به انفال و اراضی ملی و منابع طبیعی به سامانه سامد، تصریح کرد: هرگونه تجاوز به منابع طبیعی برخورد قاطع دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت و مردم نسبت‌ به حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست احساس تکلیف کنند و هر گونه تجاوز به منابع ملی را به مسئولان ذی‌ربط گزارش نمایند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار