کد خبر: ۷۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 13 August 2015
کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ، لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در چارچوب توافق هسته ای با تهران را بدترین امتیازی دانست که آمریکا در مذاکرات هسته ای واگذار کرده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، مک کارتی در پایگاه اینترنتی خود در مطلبی تحت عنوان «فایده تحریم های تسلیحاتی چیست؟» نوشت:
به رغم امتیازات متوالی که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در طول مذاکرات هسته ای به ایران می داد، یک امتیاز به ویژه مخاطرات بزرگی برای ثبات منطقه و امنیت متحدان ما در میان مدت دارد: لغو نهایی تحریم های تسلیحاتی و موشکی ایران.
بر اساس توافق هسته ای، تحریم های تسلیحاتی ایران طی پنج سال و تحریم ها علیه موشک های بالستیک -- همان نوع موشک هایی که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند -- طی هشت سال لغو خواهد شد. اما به نظر می رسد همین تاخیرهای کوچک نیز فقط مانعی کاغذی هستند که تهدیدی برای اجرای واقعی آنها در کار نیست. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز فاش کرد «تحریم های تسلیحاتی جزو تحریم هایی نیستندکه به سرعت می توان آنها را احیا کرد. این تحریم ها به یک رشته تعهدات و الزامات دیگر مرتبط هستند. بنابراین، اگر ایران بخش مربوط به تحریم های تسلیحاتی را نقض کند توافق هسته ای را به صورت اساسی نقض نکرده است.»
تحریم ها هستند که ایران را به پای میز مذاکره آوردند و دولت اوباما هرگاه با این پرسش مواجه می شود که این توافق چگونه اجرا خواهد شد، همیشه به بندهای مربوط به قابلیت سریع احیای تحریم ها اشاره می کند. حال اگر ایران تحریم های تسلیحاتی را نقض کند، ما چه می توانیم بکنیم؟ این توافق در این مورد ابهام دارد و تنها چیزی که جان کری گفت این بود که «ما ابزارهای بسیاری در اختیار داریم» و اینکه «یک قطعنامه مشخص در سازمان ملل وجود دارد که خارج از این توافق است و در آن (ایران) از ارسال سلاح به حزب الله منع شده است. یک قطعنامه جداگانه و معین دیگر هم در سازمان ملل هست که ایران را از ارسال سلاح برای شبه نظامیان شیعه در عراق منع می کند.»
به نظر می رسد که اینها نیز چیزی بیش از موانع کاغذی نیستند.
ایران با صراحت اعلام کرده است که قصد ندارد به تحریم های تسلیحاتی پایبند باشد، و به ویژه سرگرم بررسی این احتمال است که تحریم ها اجرا نشوند. عباس عراقچی، مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران گفت: «هر زمان که لازم باشد ما برای متحدانمان در منطقه سلاح ارسال کنیم، این کار را خواهیم کرد. ما از این کار شرمسار نیستیم.»
به رغم همه ادعاهای دولت اوباما، توافق هسته ای مملو از پیامدهای بدی است که رفتار ایران را تغییر نخواهد داد دولت اوباما و ایران هر کدام تفاسیر کاملا متفاوت خود را از آن دارند. این یک توافق بد است و دولت اوباما هرقدر هم بدگویی و مبالغه کند در این حقیقت تغییری ایجاد نخواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار