رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد
کد خبر: ۱۱۶۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹ 18 May 2024

تابناک/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه به زودی سرمایه گذاری های خارجی در بخش چای انجام می شود، گفت: محصول چای ایران می تواند برای کافئین گیری استفاده شود.

صالح محمدی امروز ۲۸ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید استاندار گیلان و معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از باغات چای شرق استان در گفت وگو با تابناک گیلان، چای را یکی از محصولات مهم و استراتژیک استان گیلان دانست و اظهار کرد: تولید بیش از ۹۰ درصد چای کشور در گیلان تمرکز دارد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه چایسازی در گیلان، افزود: سهم چای در اقتصاد و اشتغال گیلان بالاست و ۵۰ هزار خانوار چایکار به این حرفه کشاورزی مشغولند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان سیاست دولت سیزدهم را اصلاح باغات دانست و تصریح کرد: برگ استاندارد ماده اولیه چای است و لذا به کشاورزان توصیه می کنیم استانداردهای برگ چینی را رعایت کنند و برگ سبز سالم و استاندارد را به کارخانجات تحویل دهند تا محصول به دست آمده، کیفی و استاندارد باشد و بتوانیم چای ایران را به سایر نقاط دنیا صادر کنیم.

محمدی با بیان اینکه با سیاست های مثبت وزارت جهاد کشاورزی افق های روشنی در انتظار باغات چای و سطح زیر کشت است، عنوان کرد: به دنبال سرمایه گذاری در بخش محصولات جانبی چای هستیم.

وی محصول با ارزش چای را یک نوع گیاه دارویی دانست و متذکر شد: علاوه بر چای سیاه، اقدام به تولید چای سبز، چای سفید و چای اولانگ می کنیم؛ همچنین با فعال کردن صنایع دیگر می توان به طرف تولید محصولات فرعی چای مانند کافئین رفت که بسیار با ارزش تر از چای سیاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه به زودی سرمایه گذاری های خارجی در بخش چای انجام می شود، گفت: محصول چای ایران می تواند برای کافئین گیری استفاده شود و در نهایت رونق صنعت چای را به دنبال دارد و باغات چای رها شده می توانند با این برنامه ریزی به مدار تولید بازگردند.

محمدی، رونق صنعت چای با رسیدگی به مشکلات این حوزه که از سال های گذشته به جا مانده را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: کارگروه رسیدگی به چای سنواتی تشکیل شده تا برای همیشه این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به آغاز برداشت برگ سبز در چین اول در باغات چای شرق و غرب استان، خاطرنشان کرد: با تصمیمات خوب دولت در سال گذشته کمترین ثبت سفارش واردات چای را داشتیم که در راستای حمایت از تولید داخل بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با سرمایه گذاری های خارجی اقدام به احیای باغات رها شده خواهیم کرد، گفت: علاوه بر اصلاح باغات و به باغی، اصلاح ساختار کارخانجات چایسازی و رتبه بندی کارخانجات متناسب با تجهیز و به روز رسانی دستگاه ها نیز در دستور کار قرار دارد تا چای کیفی وارد بازار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار