کد خبر: ۷۰۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 23 January 2019

 

ادای احترام معاون وزیر خارجه لهستان به هم‌میهنان آرمیده‌اش در تهران
 
 
پرشیا دایجست - معاون وزیر خارجه لهستان که اخیرا سفری به تهران داشته است طی بازدیدی از قبرستان لهستانی ها به آرمیدگان در آن ادای احترام کرد.

این مقام لهستانی هفته جاری به منظور دیدار با معاون وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد. ایران نسبت به برگزاری نشست بررسی تحولات خاورمیانه در اواخر بهمن در لهستان که به گفته مقامات آمریکایی بر موضوع ایران تمرکز دارد معترض است.

گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران آرامگاه 1892 شهروند لهستانی است که همگی در سال 1942 میلادی درگذشته‌اند. از این تعداد، 408 قبر متعلق به نظامیان لهستانی در جنگ جهانی دوم است. هیچ یک از نظامیان مدفون در این گورستان در عملیات نظامی کشته نشده‌اند.


بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شده‌اند، کسانی بودند که پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راهایران به اروپا باز می‌گشتند.

مهاجرت لهستانی‌ها به ایران پیرو جنگ جهانی دوم روی داد که با وجود بی‌طرفی ایران، مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای ایران به همراه داشت. در طی سال‌های 1320 الی 1323 خورشیدی بیش از 150 هزار نفر از لهستانی‌ها برای مهاجرت به اسرائیل و آفریقا، از کشور اتحاد جماهیر شوروی وارد خاک ایران شدند. در آن زمان ایران خود با قحطی و کمبود مواد غذایی، نابسامانی سیاسی و اقتصادی در اثر اشغال کشور و … مواجه بود. با این وجود ایرانیان علی‌رغم مصائبی که داشتند از میهمان نوازی دریغ نکردند.


با این حال بیماری و سپس مرگ، بسیاری از مهاجرین لهستانی را امان نداد که از ایران خارج شوند. برای فوت شدگان در تهران، بندر انزلی و اصفهان گورستان‌های اختصاصی ایجاد یا در گورستانهای مسیحی دفن شدند. بسیاری از کودکان و زنان لهستانی نیز در ایران باقی ماندند، ازدواج کرده و در جامعه میزبان پذیرفته شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار