کد خبر: ۲۱۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲ 13 April 2016
تابناک گیلان: استان‌ها > گیلان - آستارا ،شهر بامهای سفالی گیلان آبگرم داش علی را به عنوان جاذبه ای بی نظیر در دل خود جای داده و با آغوش باز در انتظار گردشگران نشسته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، روستای گیلده در ۲۵کیلومتری غرب آستارا، مرکز دهستان حیران است. این روستا با ۱۳۳خانوار قریب به ۵۸۸نفر جمعیت دارد. جاده گیلده آسفالت بوده و این روستا دارای آب لوله کشی از چشمه، حمام، مسجد، مدرسه، خانه بهداشت و دفتر مخابراتی است. بیشترین معروفیت این روستا به دلیل توریستی بودن آن و قرار گرفتن در مسیر آبگرم علی داشی، مشه سویی ومنطقه فندقلو است.

طبیعت زیبا و جنگل‌های بکر این منطقه نیز همه ساله پذیرای هزاران تن از گردشگران و کوهنوردان استان گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غیره است. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر به علت مناظر زیبای آن چندین فیلم بلند و کوتاه از سوی کارگردانان و فیلم‌سازان معرف کشور در این روستا جلوی دوربین رفته است که می‌توان به فیلم کوتاه "نوروز گلی" برنده جشنواره لموند فرانسه اشاره کرد.

اکثر اهالی این روستا به کشاورزی، دامداری و گله داری مشغول هستند.
جاده گیلده آسفالت بوده و این روستا دارای آب لوله کشی از چشمه و از آب و هوای معتدل برخوردار است. بیشترین معروفیت این روستا به دلیل توریستی بودن آن و قرار گرفتن در مسیر آبگرم علی داشی، مشه سویی و منطقه فندقلو است. آب گرم علی داشی، آبگرمی طبیعی است که یک حوضچه کوچک از سنگ و آجر برای آبتنی دارد. با حدود یک ساعت و نیم پیاده روی از میان درختچه‌های کوتاه ولیک،آلوچه وحشی و درختان بلوط و پس از رد کردن خانه‌ی چوبی که همیشه چند کودک در اطراف آن برای فروش دوغ حاضر هستند و گذر از رودخانه می‌توان به جنگل‌های انبوه که اغلب شامل درختان ممرز و راش است رسید از آنجا تا آبگرم نیز حدود یک ساعت و نیم راه است.
در مسیر جنگل چندین آبشار و چشمه وجود دارد که آب آنها برای نوشیدن به دلیل داشتن گل و لای توصیه نمی‌شود. در نزدیکی آبگرم یک قهوه خانه کوچک وجود دارد که محل مناسبی برای رفع خستگی و نوشیدن چای می‌باشد. با ادامه دادن مسیر آبگرم با حدود 4 ساعت پیاده روی به منطقه فندوقلو میرسیم که در حوزه استان اردبیل قرار دارد. منطقه فندقلو شامل جنگلهای درخت فندق است که یک مرکز تفریحی و گردشگری نیز دارد.

خواص درمانی آب گرم علی داشی بسیار معروف است و دردهایی همچون درد مفاصل (روماتیسم) چشم درد، دل درد، کمر درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب را شامل شده و بسیاری از این ناراحتی‌ها را درمان می‌کند. علاوه بر خاصیّت درمانی، به دلیل واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش منظر و خوش آب و هوا از ویژگی توریستی و تفریحی خاصّی برخوردار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار