بررسی یک معضل زیست محیطی؛
به گزارش تابناک گیلان، امروزه رشد و توسعه جوامع شهری از حل‌ مسائل زیست‌محیطی جدا نیست و یکی از عمده‌ترین این مسائل،آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌ها و روش صحیح کنترل آنهاست.مسائل‌ و مشکلات مربوط به فاضلاب عمدتا شامل نواقص شبکه...
کد خبر: ۱۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵ 18 March 2015
در نظام سرمایه‌داری معاصر، شهر به‌عنوان مکان مناسب و شهرنشینی به‌عنوان شیوه‌ی مطلوب زیست در آن به‌شمار می‌آید.

رسوخ و نفوذ فرهنگ سرمایه داری در جهان سوم، ازجمله ایران، موجب تمرکز شهری ناهمگون و رشد شتابان جمعیت شهری در اثر مهاجرت گسترده‌ی روستا ـ شهری است. روندی که در حقیقت موجب انتقال جمعیت عمدتا فقیر به شهرها می شود.

امروزه با مسائل زیست‌محیطی بسیاری از جمله، وجود کاربری‌ها و فعالیت‌های ناسازگار و مزاحم در سطح شهر، توسعه‌ی بیش از حد صنایع ، نبود سیستم دفع فاضلاب شهری، وجود مرکز عظیم دفن زباله‌ها در جنوب شهر و... دست‌به‌گریبان است.

بدنبال افزایش روزافزون جمعیت،کمبود منابع آب و لزوم تصفیه فاضلاب،حجم عظیمی که محصول جانبی تصفیه فاضلاب است نیاز به دفع به‌گونه‌ای ایمن از نظر زیست‌محیطی دارد.

به گزارش تابناک گیلان، امروزه رشد و توسعه جوامع شهری از حل‌ مسائل زیست‌محیطی جدا نیست و یکی از عمده‌ترین این مسائل،آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌ها و روش صحیح کنترل آنهاست.مسائل‌ و مشکلات مربوط به فاضلاب عمدتا شامل نواقص شبکه،مشکلات بهداشتی مربوطه، مسائل زیست‌محیطی به خاطر آلودگی آبهای‌ سطحی و زیرزمینی و بالاخره مسائل تصفیه‌ فاضلاب در شرایط هوای سرد می‌باشد.

محمدرضا برجی در رابطه با موضوع پسماند و مدیریت فاضلاب شهری و بیمارستانی به شدت احساس نگرانی کرد و اظهار داشت:با انجام برنامه ریزی‌های لازم می‌توانیم از میزان آلودگی‌های زیست محیطی بکاهیم.

محمدرضا برجی روز سه شنبه در مراسم معارفه رییس جدید اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال اظهار داشت: آثار و تبعات آلودگی محیط زیست دارای تبعات بلندمدت است و چنانچه به محیط زیست توجه نشود، هزینه‌های بازسازی آن بسیار بیشتر از پیشگیری خواهد بود.

وی افزایش میزان سرطان و بیماری‌های شناخته نشده را به نوعی ناشی از بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و استفاده غیرمجاز و نادرست از سموم کشاورزی در سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: دفع نادرست زباله و فاضلاب از جمله مسائل مهمی است که نیازمند توجه مسئولان ذیربط است و باید کارهای شاخصی در این حوزه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به خطر بالای انتقال و شیوع عفونت توسط زباله‌های عفونی، مدیریت پسماند و زباله‌های عفونی را از دیگر مسائل پر اهمیت عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم در حوزه پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی، بتوانیم از میزان آلودگی‌های زیست محیطی بکاهیم.

* احداث زیستگاه حفاظتی و گردشگری مرال در ماسال

فرماندار شهرستان ماسال نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت تاثیر مسائل زیست محیطی و اقلیمی بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها، خواستار توجه ویژه مسئولان به این مقوله شد.

محمود قاسم‌نژاد مسائل زیست محیطی و اقلیمی را مبحث مهمی دانست که با توجه به تاثیر آن بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها، نیازمند توجه ویژه است.

وی همچنین احداث زیستگاه حفاظتی و گردشگری مرال را از جمله پروژه‌های حائز اهمیت شهرستان ماسال عنوان کرد و گفت: راه اندازی این پروژه علاوه بر حفظ این گونه کمیاب جانوری، می‌تواند به عنوان جاذبه فوق العاده گردشگری برای گردشگران و مسافران نیز مطرح باشد.

در پایان این جلسه علیرضا قربانی به عنوان رییس جدید اداره حفاظت محیط زیست ماسال معرفی شد.

شهرستان ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن در ۴۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

روزانه حدود دو هزار تن زباله توسط یک میلیون جمعیت روستایی و یک و نیم میلیون جمعیت شهری در استان گیلان تولید می‌شود که ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از آن مربوط به شهر رشت است. همچنین روستاهای استان نیز روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله تولید می‌کنند.

هم اکنون زباله‌های گیلان به ۲۵ محل هدایت و مدیریت می‌شوند که اینجایگاه‌های دفن زباله‌های استان شرایط استانداردهای لازم را ندارند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار