عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت : در بافت معماری و سنتی شهر ایلام به عنوان مرکز استان، قنات‌های متعددی ایجاد شده است که این قنات‌ها در حاشیه رودخانه‌ها در دشت میانکوهی ایلام که در میان کوه‌ها قرار دارد، ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰ 20 March 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ حبیب الله محمودیان بیان کرد : قنات «کورگه و چنار» در محدوده مرکزی شهر ایلام یکی از این سازه‌هاست که مظهر این قنات از بین رفته است.

 وی افزود : قنات «بی‌بی» که در دشت میان‌کوهی ایلام جریان داشته است و مظهر قنات، در چهار راه سعدی مرکز استان مورد استفاده اهالی مرکز شهر بوده است.

محمودیان به قنات «آزلوار» نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این قنات تاریخی در دشت ایلام ایجاد شده و آب مورد نیاز بخش کشاورزی ساکنان این منطقه را تأمین کرده است، مظهر قنات در محدوده خیابان کمربندی جنوبی شهر ایلام مورد استفاده بوده است.

وی تاکید کرد : قنات «سراو» (سراب عطش) را داشته‌ایم که در مسیر خروجی شمالی شهر ایلام امتداد داشته است، همچنین قنات «فلاحتی» این قنات از کانال‌های تأمین آب شهر ایلام بوده است، این قنات به منظور تأمین آب مجموعه باغ ایرانی معروف به فلاحتی در محله شادآباد شهر ایلام حفر شده است.

محمودیان یادآور شد : قنات «نام‌ دنانان» را داشته‌ایم ک اطلاعاتی از وجه تسمیه این اسم تا کنون بدست نیامده است، چاه‌های آن در جریان توسعه شهر ایلام تخریب شده است و تأسیسات این قنات با بهره‌گیری از روش‌های سنتی ایجاد شده است، مظهر این قنات نزدیک کوره‌های آجرپزی سنتی ایلام قرار داشته است.

وی به آخرین قنات شهر ایلام یعنی قنات «بیل‌ور» نیز اشاره کرد و گفت: از سازه و معماری قنات اطلاعاتی در دست نیست اما چشمه مظهر آن در حاشیه رودخانه دشت ایلام حدفاصل دو منطقه «بانقلان» و «چالسرا» قرار داشته است.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امسال اعلام کرد درصدد احیای قنات‌های شهر ایلام با کمک بسیج سازندگی است اما تا کنون اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفت است./ع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار