رئیس کل دادگستری استان قم از بررسی و رسیدگی به جرائم انتخاباتی تا پایان روند رای گیری در روز جمعه یازدهم اسفند ماه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 28 February 2024

به گزارش تابماک قم، حجت الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان امروز در نهمین جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی که با حضور اعضا برگزار شد در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، نادیده گرفتن ضوابط قانونی از سوی نامزدها،عوامل اجرایی و مدیران تا پایان انتخابات را تخلف و جرم دانست و افزود: همه جرائم انتخاباتی تا پایان رأی‌گیری رصد و بررسی می‌شود تا بعد از انتخابات با تشکیل شعبه ویژه‌ای رسیدگی شود.

حجت الاسلام مظفری گفت: همه عوامل موثر در انتخابات برای برگزاری انتخاباتی سالم با حضور حداکثری و آگاهانه مردم مهیا و آماده هستند.

وی همچنین از مردم خواست برای جلوگیری از هر شایعه‌ای فقط پیگیر خبرها از رسانه ملی باشند.

رئیس کل دادگستری استان هر تاخیری در ساعت برگزاری انتخابات را اختلال در انتخابات و جرم برشمرد و بر لزوم توجه همه عوامل مربوط برای شروع انتخابات در زمان قانونی رای گیری تاکید کرد.

عباس ذاکریان، فرماندار قم هم در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، ۸ صبح فردا را پایان مهلت تبلیغات قانونی نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دانست و از نامزدها خواست به قانون پایبند باشند.

ذاکریان با بیان اینکه متاسفانه در مدت تبلیغات نامزدها، شاهد مواردی از نقض قانون در تبلیغات بوده‌ایم، افزود: به برخی افراد خاطی، اخطار شفاهی و برخی اخطار کتبی داده شده است که گزارش آن طبق قانون به مراجع قضایی و هیئت نظارت ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین نامزدها نیست، گفت: تا زمان تصویب اعتبارنامه افراد، اگر مدارک جدیدی از تخلفات وصول شود در هیئت نظارت صلاحیت‌ها مجدداً بررسی خواهد شد.

فرماندار قم با اشاره به اینکه از ساعت ۸ صبح فردا کاندیداها مجاز به هیچ گونه تبلیغی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی نیستند افزود: ستادهای تبلیغاتی هم باید تعطیل شوند.

وی گفت: انتخابات راس ساعت ۸ صبح روز جمعه یازدهم اسفند در ۷۴۷ شعبه حوزه انتخابیه قم، کهک و جعفرآباد شروع می شود ومردم حتماً کد نامزدهای انتخابی خود را به همراه داشته باشند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هم در این جلسه با بیان اینکه ۸۶۶ نفر برای مجلس شورای اسلامی در استان ثبت نام کردند که بعد از تائید صلاحیت‌ها ۲۷۴ نفر وارد عرصه شدند و نهایتاً ۲۶۲ نفر در صحنه انتخابات باقی ماندند، گفت: از ۱۷ نفری که برای خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند هم نهایتا ۳ نفر وارد عرصه رقابت انتخاباتی می‌شوند.

حجت الاسلام مهری با اشاره به اینکه ۴ هزار نفر، عامل نظارتی در انتخابات یازدهم اسفند حضور خواهند داشت، گفت: در هر شعبه اخذ رای، یک نفر ناظر مسئول و سه نفر ناظر معمولی وجود دارد و برای هر نوع صندوق شهری یک سرناظر و ۶ صندوق روستایی یک سر ناظر خواهیم داشت.

وی افزود: ۶ تیم بازرسی در کل استان، کار بازرسی را بر عهده دارند و طبق قانون به جز دو دستگاه بازرسی وزارت کشور و بازرسی شورای نگهبان، هیچ دستگاهی حق بازرسی نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به برخی تخلفات تبلیغاتی مشاهده شده از جمله فعال شدن دفتر ارتباط مردمی قبل از ثبت نام یک نامزد، ارائه اطلاعات غیر واقعی در مناظره‌ها، نصب بنرها با شرایط غیر قانونی در اندازه و مکان نصب و همراهی یک مدیر در تبلیغات نامزدها، گفت: در برخورد با متخلفان، قانون باید برای همه یکسان باشد که متاسفانه با وجود اینکه شاهد همراهی مدیر در تبلیغات  نامزدها بودیم عزلی صورت نگرفت.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات همچنین با اشاره به تمام الکترونیک بودن انتخابات در استان، خواستار ارسال دستگاه‌های الکترونیکی انتخابات در شعب اخذ رای در روز پنجشنبه شد و افزود: با توجه به حساسیت حضور حداکثری در انتخابات، ارسال دستگاه‌های الکترونیکی در روز جمعه به شعب اخذ رای احتمال به تاخیر افتادن ساعت رای گیری را دارد که باید از آن جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار