برخورداری از یک برنامه تغذیه مناسب و سالم، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را در افراد کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ 28 February 2024

شما باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که شامل انواع مواد مغذی و املاح معدنی است! سعی کنید در برنامه غذایی خود، غلات سبوس‌دار، میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات کم چرب و غذاهای پروتئینی را جای دهید. از طرف دیگر، بایستی میزان مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده و کلسترول بالا را محدود نمائید!

درست است که خوردن چربی برای بدن ضروری است؛ اما، تمامی چربی‌های مواد غذایی مفید و پرخاصیت نیستند. مواد غذایی چربی نظیر؛ گوشت خوک، گوشت‌های چرب، روغن جامد و کره، برای سلامتی بسیار مضراند و مصرف آن‌ها باید تا حد ممکن محدود شود.

علاوه بر این، غذاهای فرآوری شده می‌توانند حاوی مقدار شکر زیادی باشند. شکر موجود در این مواد غذایی، کالری دارند؛ اما فاقد هرگونه ماده مغذی، ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند. بنابراین، بهتر است کمتر از غذاهای فرآوری شده در برنامه غذایی خود استفاده کنید. نه تنها قطع مصرف غذاهای فرآوری شده می‌تواند برای سیستم حافظه و سلامتی شما مفید باشد؛ بلکه کاهش میزان مصرف شکر تصفیه شده نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود! بنابراین، بهتر است به جای شیرینی‌جات، از انواع میوه و آب میوه طبیعی استفاده کنید.

پزشکان تغذیه توصیه کرده‌اند؛ که برای پیشگیری از مشکل آلزایمر یا کمک به بهبود آن، مصرف مواد غذایی حاوی سدیم بالا باید محدود شود! به صورت کلی، از نمک کمتری استفاده کنید تا از مشکلاتی نظیر؛ فشار خون و آلزایمر جلوگیری شود.

سعی کنید انواع ادویه و چاشنی را به عنوان طعم دهنده به غذاهای خود اضافه کنید. با در نظرگیری تمامی این موارد، اگر بیماری فرد پیشرفت کرده باشد؛ کاهش وزن و کمبود اشتها می‌تواند خطرساز شود! در چنین مواقعی، باید به پزشک مراجعه نمود تا مکمل‌های به خصوصی را برای میان وعده فرد دچار به آلزایمر تجویز کند.

هیدراته بودن بدن نیز، یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از آلزایمر داشته باشد! سعی کنید روزانه مایعات زیادی مصرف کنید و آب مورد نیاز بدن خود را از طریق سوپ، میوه، اسموتی، میلک شیک یا آبمیوه تامین نمائید.

همانطور که تا این بخش از مقاله گفته شد؛ نقش تغذیه در آلزایمر بسیار پررنگ و موثر است. به هر میزان شما تغذیه مناسب‌تری داشته باشید و از مواد غذایی ارگانیکی در رژیم غذای خود استفاده کنید؛ احتمال کمتری وجود خواهد داشت که در سنین پیری، به مشکل زوال عقل یا کمبود حافظه دچار شوید. در ادامه، به معرفی برخی مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه اشاره شده است.

نقش تغذیه در آلزایمر و مواد غذایی مفید

به گزارش بارادلند، برای اینکه از ابتلا به آلزایمر در سنین بالا جلوگیری شود، بهتر است مواد غذایی را به برنامه تغذیه خود اضافه کنید که باعث تقویت مغز و حافظه می‌شوند! به عنوان مثال؛ انواع غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، مغزیجات، سبزیجات برگ‌دار و توت، شامل این موارد هستند. در ادامه مطلب، به بررسی بیشتر هر یک از انواع غذاهای مفید برای مغز و پیشگیری از آلزایمر خواهیم پرداخت.

مصرف سبزیجات برگ‌دار برای تقویت حافظه

انواع سبزی‌های برگ‌دار، حاوی مقدار بالایی از ویتامین‌های گروه B و فولات هستند. از این رو، می‌توانند برای تقویت حافظه و کاهش مشکل افسردگی مفید باشند! اسفناج، چغندر برگ، کاهو و کلم پیچ، برخی از انواع سبزیجاتی هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از مشکل آلزایمر کمک بسزایی کند.

شما می‌توانید این سبزیجات را به صورت سالاد مصرف کنید یا از آن‌ها در تهیه انواع غذا و سوپ، استفاده نمائید. به عنوان مثال؛ می‌توانید آن‌ها را آبپز یا پوره کنید و به انواع سس، هوموس و چاشنی بیافزائید تا بتوانید از خواص شگفت‌انگیز این سبزیجات در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید.

خواص توت برای تقویت حافظه

در این بخش از مقاله “نقش تغذیه در آلزایمر”، قرار است به مزایا و خواص انواع توت برای تقویت حافظه بپردازیم. میوه توت، حاوی نوعی فلاونوئید به نام “آنتوسیانین” است. این ترکیبات، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن، از آسیب‌های مغزی جلوگیری می‌کنند. همچنین، انواع توت منابع غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

با اضافه نمودن توت خشک و تازه به برنامه غذایی خود، می‌توانید التهابات بدن خود را کاهش دهید و سلامت مغز خود را به خوبی حفظ نمائید! برخی از انواع توت‌های خوشمزه و مقوی که می‌توانند به پیشگیری از مشکل آلزایمر کمک کنند، شامل؛ بلوبری، توت سیاه، شاتوت و تمشک هستند.

نقش تغذیه در آلزایمر و مصرف انواع مغزیجات

 یکی از پرخاصیت‌ترین و مفیدترین مواد غذایی، مغزیجات و انواع آجیل هستند! بادام، بادام هندی، بادام زمینی و گردو، شامل چربی‌های سالم و ضروری برای بدن هستند. به علاوه، در این مغزیجات، انواع ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و منیزیم نیز وجود دارد که این مواد مغذی، برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند.

طبق مطالعات و تحقیقات، افراد بالای سن 70 سال که در طول هفته، حداقل 5 وعده مغزیجات میل می‌کنند، از سلامت مغزی بهتری نسبت به سایر افراد در این گروه سنی برخوردار هستند! لازم به ذکر است که؛ گردو حاوی انواع ترکیبات ضدالتهاب بوده که به کاهش التهابات سلول‌های مغز، کمک بسزایی می‌کنند. از این رو، شما می‌توانید با مصرف بیشتر گردو، از ابتلا به آلزایمر در سنین پیری جلوگیری نمائید!

خواص امگا 3 برای حافظه و مغز

در این بخش از مقاله “نقش تغذیه در آلزایمر”، قرار است به بررسی خواص ماده مغذی امگا 3 پرداخته شود. مواد خوراکی نظیر؛ دانه‌های کتان، ماهی تن، قزل آلا، سالمون و روغن زیتون، حاوی DHA یا اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این ماده مغذی، نقش پررنگی در حفظ سلامت مغز دارد.

طبق مطالعات و تحقیقات، مصرف حداقل 200 میلی‌گرم امگا 3 به صورت روزانه، برای بدن ضروری است و می‌تواند در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر، موثر باشد. سعی کنید مواد غذایی حاوی امگا 3 را بیشتر به برنامه غذایی خود اضافه کنید و در کنار رژیم تغذیه‌تان، انواع مکمل‌های امگا 3 و تقویتی را نیز مصرف نمائید.

جمع‌بندی مقاله نقش تغذیه در آلزایمر

افرادی که از برنامه غذایی کامل، مقوی و ارگانیکی پیروی می‌کنند؛ در سنین پیری دچار مشکلاتی نظیر آلزایمر و ضعف حافظه نخواهند شد! خوردن انواع ماهی‌ها، روغن زیتون، دانه‌های کتان، توت و سبزیجات برگ‌دار، می‌تواند به تقویت حافظه کمک بسزایی کند. همچنین، در کنار مواد غذایی مقوی، برخی مکمل‌های خوراکی نیز هستند که باید مصرف شوند.

یکی از مهم‌ترین انواع مکمل‌های مخصوص تقویت حافظه، امگا 3 است! البته، شما می‌توانید امگا 3 مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی نیز تامین کنید. نقش تغذیه در آلزایمر، بسیار پررنگ است؛ اگر فردی تغذیه مناسب و کاملی نداشته باشد و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به خوبی تامین نکند، احتمال بالایی وجود دارد که آن فرد در سنین پیری به مشکل آلزایمر دچار شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار