دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شبکه کتابخوانی ایران اکنون جزو ۲۰ کشور برتر جهان، در سطح آسیا جز پنج کشور برتر و در سطح منطقه کشور نخست است.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 21 February 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ مهدی رمضانی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ایلام، با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور به ۲۰۰ مورد افزایش خواهد یافت،اظهار کرد: این کتابخانه ها با نگاه به حاشیه شهرها و مناطق دور افتاده در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۳۰ مورد در کشور بود که طی ۲ سال اخیر به ۵۰ مورد افزایش یافته و برنامه توسعه آن به ۲۰۰ مورد در دستور کار قرار دارد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی، گردش مالی نشر کشور را ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سالانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر می شود که ۷۰ هزار جلد آن کتاب غیردرسی است.

وی کتاب کودک را پرفروش ترین نوع کتاب ها در کشور عنوان کرد و گفت: روزانه ۱۲۰ هزار جلد و ماهیانه سه میلیون کتاب توسط ۱۰ میلیون عضو در کتابخانه های عمومی به امانت گرفته می شود.

رمضانی تعداد کتابخانه های عمومی کشور را سه هزار و ۸۰۰ مرکز با ۵۰ میلیون جلد کتاب اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه نهادی و مابقی نیز مشارکتی و خصوصی هستند.

به گفته رمضانی، شبکه کتابخوانی ایران اکنون جزو ۲۰ کشور برتر جهان، در سطح آسیا جز پنج کشور برتر و در سطح منطقه کشور نخست است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: این مجموعه در زمینه ارائه خدمات کتابخانه ای ۶۰ نوع خدمت شامل سالن و مخزن کتاب، خدمات دیداری و شنیداری، پایگاه های مرجع اطلاعاتی، کودکان و نوجوانان، کارگاه های خلاقیت و غیره به مراجعان خدمات ارائه می دهند.

وی در خصوص ثبت انجمن خیران کتابخانه ساز در کشور نیز گفت: این انجمن در دولت سیزدهم توسط وزارت ارشاد به ثبت رسیده و در برخی استان‌ها اقدام‌های بزرگی در این زمینه انجام گرفته است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از اقدامات این نهاد برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه را تصویب سند ملی کتاب خوانی عنوان کرد و گفت: این سند مبنای توسعه کتابخوانی در جامعه خواهد بود.

وی تعداد کتابخانه های عمومی در حال ساخت کشور را ۳۰۰ مرکز عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود ۱۰۰ مرکز از این تعداد در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار