حذف حقوق بخش قابل توجهی از ایثاگران ، حذف یارانه دهک هایی از جامعه ،کاهش سهمیه آرد نانوایان و اینک خبر کاهش سهمیه سوخت خودروها از این جنس تصمیمات است که این روزها مسیری برخلاف شعار مسولین دائر بر حضور مردم در پای صندوق های رای را می‌پیماید. 
کد خبر: ۱۱۵۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹ 23 January 2024

تصمیمات غیر عاقلانه،ضعف ادراکی تصمیم گیران یا قدرت نفوذ ؟!

تابناک ایلام::کمتر از چهل روز تا مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی کشور یعنی انتخابات دوازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی وقت باقیست

انتخاباتی مهم که اگر در چارچوب فرآیندی که تامین کننده مطالبات و نظر افکار عمومی جامعه ،نخبگان و جریان های مجاز سیاسی برگزار شود می تواند سرنوشت ۸۶ میلیون ایرانی را رقم بزند.

از سویی نیز میزان مشارکت مردم در این انتخابات سرنوشت ساز در کنار نمایش میزان مقبولیت سیستم حمکرانی ،بنوعی نمایانگر مهمترین مولفه امنیت ملی خواهد شد. 

از اینرو از این منظر است که بزرگان کشور و مسولین سیاسی و اجرایی در سخنان خود بر ضرورت حضور مردم در پای صندوق های رای اسفند پیش رو تاکید ویژه ای دارند. 

اما واقعیت این است واکاوی میدان حقیقی و مجازی بیانگر سردی فضای انتخابات در کشور و متعاقب آن در استان قبیله ای ایلام است،موضوعی که متاثر از برخی رویدادهای سیاسی و اجتماعی نظیر اتفاقات شهریور سال گذشته ،گرانی ها ،وضعیت نامطلوب معیشتی ،بی عملی برخی دستگاهها به وظایف خود و مهمتر از همه عدم تحقق وعده های مجلس فعلی در رفع مشکلات گفته شده ،میتواند خالق چالش کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو باشد. 

مع الاسف در بهبوهه چنین وضعیت برگرفته از نارضایتی بخشی از جامعه ،اتخاذ برخی تصمیمات کلان کشوری تشدید نارضایتی ها آن هم در آستانه انتخابات را منجر شده است. 

تصمیماتی برخلاف انتظارات عمومی مبنی بر تجدید نظر در برخی سیاست ها که حداقل بتواند با تزریق امید ، بخشی از ناراضیان را به پای صندوق های رای بکشاند. 

حذف حقوق بخش قابل توجهی از ایثاگران ، حذف یارانه دهک هایی از جامعه ،کاهش سهمیه آرد نانوایان و اینک خبر کاهش سهمیه سوخت خودروها از این جنس تصمیمات است که این روزها مسیری برخلاف شعار مسولین دائر بر حضور مردم در پای صندوق های رای را می‌پیماید. 

تامل در چنین تصمیماتی آن در برهه حساس کنونی یا از تفسیر و تحلیل نادرست و وارونه مسولین از وضعیت جامعه ومیزان واقعی اعتماد آنان به مسولین نشات می گیرد یا اینکه طیفی از تصمیم‌گیران کلان کشوری خواسته و ناخواسته مجری فرامین صادره از بیرون مرزها شده تا با تشدید نارضایتی ها و بی میلی بخشی از مردم در پای صندوق های رای ،عملا با مقبولیت زدایی از نظام سیاسی ،اهداف دیگری را دنبال نمایند. 

در هر صورت چه این تصمیمات از جهل مسولین و ضعف ادراکی آنان از کف جامعه نشات گرفته باشد و چه ریشه در نفوذی عمیق در لایه های تصمیم گیری داشته باشد آسیبی جدی برای امنیت و منافع ملی قلمداد خواهد شد و بی درنگ باید برای جلوگیری از استمرار آن چاره اندیشی شود. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار