مدیرکل تعاون روستایی ایلام با بیان اینکه آخر دی ماه آخرین فرصت ثبت نام و مشارکت کشاورزان در طرح کشت قراردادی است، گفت: تنها پنج درصد معادل حدود ۱۰ هزار هکتار با گذشت حدود یک سوم از زمان اجرای طرح(آبان و آذرماه) کشت قراردادی در این استان انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 23 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ حمیدرضا شکری اظهار کرد: از کشت قراردادی امسال با هفت میلیون و ۵۳۷ هزار هکتار در کل کشور، سهم استان ایلام ۲.۷ درصد معادل ۲۰۵ هزار هکتار است که از این مقدار تاکنون پنج درصد محقق شده است.

وی افزود: استان ایلام در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ ) میزان ۱۴۷ هزار هکتار گندم آبی و دیم، ۵۲ هزار هکتار جو و حدود ۶ هزار هکتار دانه های روغنی و در مجموع ۲۰۵ هزار هکتار کشت قراردادی ابلاغی مصوب در دستور کار دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام از کشاورزان خواست: از فرصت اندک باقیمانده برای ثبت نام و مشارکت در کشت قراردادی استفاده کنند.

وی یادآور شد: باید با ساماندهی و استفاده از ظرفیت همه اتحادیه های تعاونی روستایی و تولید در قالب کارگروه های شهرستانی و مراکز خرید تعاون روستایی، کشاورزان از فرایند چگونگی مشارکت در کشت قراردادی و مزایای آن آگاه شوند و نسبت به ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه های روغنی پاییزه در قالب کشت قراردادی با تعاون روستایی هر چه زودتر اقدام کنند.

شکری در خصوص مزایای این طرح توضیح داد: ۲۰ درصد هزینه های بیمه کشت قراردادی به صورت رایگان و مابقی آن نیز دولت به صورت وام به کشاورزان پرداخت می کند.

وی ادامه داد: به ازای هر تن محصول تولیدی واگذار شده به مراکز خرید تعاون روستایی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان کرایه حمل به کشاورز بصورت تشویقی پرداخت می شود.

شکری اضافه کرد: به ازای هر هکتار کشت قراردادی، یک کیسه کود بعنوان تشویقی از طریق تعاون روستایی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اختیار کشاورزان طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام به علت عدم اطلاع رسانی فراگیر و همگانی، روند استقبال و ثبت نام کشت قراردادی در بین کشاورزان کند است که باید مشارکت کشاورزان با اطلاع رسانی به آنها شتاب بیشتری بگیرد.

وی یادآور شد: برای اطلاع رسانی به جامعه کشاورزان استان جهت مشارکت در طرح کشت قراردادی، اقداماتی نظیر نصب بنر و برگزاری جلسات در شهرستان ها انجام شده است اما باید در فرصت اندک باقیمانده با اطلاع رسانی از سوی رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی، کشاورزان برای مشارکت در این طرح آگاه شوند.

شکری افزود: مسئولان، تشکل های کشاورزی، ادارات جهاد و مراکز خدمات کشاورزی، شوراها و دهیاران روستاها در فرصت باقیمانده با همگرایی و اطلاع رسانی به کشاورزان استان نسبت به ترغیب آنها برای مشارکت در کشت قراردادی هم افزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: تعاون روستایی و تشکل های تحت پوشش آن، دارای بیش از ۵۰ سیلو و انبار تحویل و خرید کشت قراردادی با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار تن در استان بوده که حتی دورترین نقاط استان را پوشش می دهد و در پایان کشت قراردادی آماده خرید محصولات از کشاورزان به نحو مطلوب است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار