در این مقاله، ۱۹ نمونه از عجیب‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های زمینی را معرفی کرده‌ایم که شاید باور نکنید در کره زمین هستند.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ 24 December 2023

کره زمین پر از عجایب طبیعی و مصنوعی‌ای است که ما را یاد فیلم و سریال‌های علمی‌تخیلی درباره فضا و فضایی‌ها می‌اندازند. این مکان‌های دیدنی به‌گونه‌ای هستند که با دیدن آن‌ها فکر می‌کنید به سیارات دیگر تعلق دارند، اما این‌طور نیست.

به گزارش سایت چطور، در این مقاله، ۱۹ نمونه از عجیب‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های زمینی را معرفی کرده‌ایم که شاید باور نکنید در کره زمین هستند.

۱. آب‌فشان فلای در نوادا

آب‌فشان فلای آب‌فشانی رنگارنگ است که در قلب بیابان نوادا قرار گرفته است. این آب‌فشان بر اثر ترکیب خطای انسانی و فشار انرژی زمین گرمایی به وجود آمده است.

سال ۱۹۶۴، شرکتی در این بخش چاه حفر می‌کند تا آب داغ زیر زمین را استخراج کند، اما، چون آب به‌قدر کافی داغ نبوده، درنهایت چاه را مسدود می‌کنند. بااین‌حال چاه به‌خوبی بسته نمی‌شود و به‌مرور زمان با فشار آب داغ آب‌فشان فلای به وجود می‌آید.

 

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۲. چشمه منشوری بزرگ در یلواستون

چشمه منشوری با قطر ۶۰ تا ۹۰ متر بزرگ‌ترین چشمه آبگرم در یلواستون است. این چشمه تقریبا ۳۶ متر عمق دارد و رنگ‌های فوق‌العاده آن به‌خاطر وجود ترموفیل‌هاست. ترموفیل‌ها موجوداتی هستند که در محیط داغ زندگی می‌کنند.

ترموفیل‌هایی که در داغ‌ترین بخش دریاچه زندگی می‌کنند، بی‌رنگ یا زردند و ترموفیل‌های نارنجی، قهوه‌ای و سبز در آب‌های نه‌چندان داغ قرار دارند. این مسئله ترکیب رنگ چشمه منشوری بزرگ را به‌خوبی توضیح می‌دهد.

۳. کوه رنگین‌کمان در پرو

کوه رنگین‌کمان که وینیکونکا و کوه هفت‌رنگ نیز نامیده می‌شود، مدت مدیدی زیر انبوهی از برف پنهان بود تا اینکه سال ۲۰۱۵ کشف شد. رنگ‌های قرمز، طلایی، سبز و بنفش این کوه بر اثر رسوب مواد معدنی به وجود آمده‌اند و جلوه‌ای چشم‌نواز به آن بخشیده‌اند.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۴. فرورفتگی داناکیل در اتیوپی

فرورفتگی داناکیل یکی از مکان‌های باورنکردنی روی زمین است که انگار از دل فیلم‌های تخیلی بیرون جهیده است و شباهت زیادی به سیاره زهره دارد. دمای این منطقه به ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دروازه جهنم نیز نامیده می‌شود.

اسیدسولفوریک و گاز کلر هوای اطراف داناکیل را احاطه کرده‌اند و حوضچه‌های اسید و آب‌فشان‌ها در سراسر این منطقه دیده می‌شوند.

۵. دریاچه هیلیر در استرالیا

ترکیب دریاچه صورتی‌رنگ هیلیر با آب‌های آبی اقیانوس هند و مناطق سرسبز اطرافش چشم‌اندازی خارق‌العاده به وجود آورده است. علت اصلی رنگ صورتی این دریاچه هنوز مشخص نیست.

با وجود این، دانشمندان احتمال می‌دهند هم‌زیستی نوعی باکتری نمک‌دوست و ریزجلبک‌های دونالیلا سالینا که رنگ‌دانه قرمز تولید می‌کنند مسبب این رنگ باشد. همچنین ممکن است واکنش بین نمک و سدیم بی‌کربنات روی رنگ دریاچه هیلیر اثر گذاشته باشد.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۶. غار بلور در مکزیک

بلور‌های نمک غول‌پیکری که در غار بلور مکزیک به وجود آمده‌اند، جلوه‌ای فضایی به آن داده‌اند. این بلور‌ها بیش از صد‌ها هزار سال قدمت دارند و همچنان در حال رشدند.

۷. مجتمع مسکونی هابیتات ۶۷ در کانادا

سال ۱۹۶۷، موشه سفدی پروژه‌ای را با هدف نوآوری در آپارتمان‌سازی آغاز کرد. او در شبه‌جزیره‌ای مصنوعی واقع در مونترال کانادا، مجتمع مسکونی هابیتات ۶۷ را ساخت که معماری عجیب و شگفت‌انگیزی دارد. این مجتمع امروزه یکی از سازه‌های خاص دنیای معماری محسوب می‌شود.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۸. باغ عدن در انگلیس

باغ عدن یکی دیگر از ساخته‌های بشر است که حس فرازمینی‌بودن را به بیننده القا می‌کند. این باغ در واقع گلخانه و مرکزی علمی است که هدفش توازن زیست‌محیطی و برابری اجتماعی است.

۹. آبشار زیر دریا در جزیره موریس

آبشار زیر دریا در جزیره موریس در شرق ماداگاسکار قرار دارد و بیننده را یاد مجموعه فیلم‌های ماجراجویی دزدان دریایی کارائیب می‌اندازد. جالب است بدانید این آبشار فقط نوعی خطای دید است که به‌خاطر کاهش ناگهانی ارتفاع فلات قاره در این ناحیه ایجاد می‌شود.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۱۰. باغ خلیج در سنگاپور

باغ خلیج سنگاپور درست شبیه جزیره‌ای فضایی است که در فیلم و سریال‌های تخیلی دیده‌ایم. این باغ که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد، به‌خوبی هنر باغبانی علمی را به نمایش گذاشته است.

۱۱. سالار د یونی در بولیوی

سالار د یونی با مساحت تقریبی ۱۰هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین کویر نمک در جهان است. جالب است بدانید ۷۰درصد ذخایر لیتیوم جهان زیر این کویر قرار دارد. امروزه، سالار د یونی یکی از مقاصد گردشگری محبوب است که خاطره‌ای متفاوت را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۱۲. سقطرا در یمن

درختان خون‌سیاوشان یا خون اژد‌ها ظاهری منحصربه‌فرد و شاخه‌هایی شبیه به رگ دارند. درختان این جنگل زیبا که تنها به سقطرا تعلق دارند، جلوه‌ای عجیب و فضایی به این جزیره بخشیده‌اند.

۱۳. صخره موج در آریزونا

صخره موج از فرسایش ماسه‌سنگ‌ها در مدت‌زمانی طولانی به وجود آمده و به یکی از شگفتی‌های کره زمین تبدیل شده است. این صخره با ظاهر منحصربه‌فردش در مرز ایالت‌های آریزونا و یوتای آمریکا قرار دارد.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۱۴. غار‌های کرم شب‌تاب وایتومو در ایسلند

غار‌های وایتومو با وجود کرم‌های شب‌تاب یکی از جاذبه‌های دیدنی محبوب ایسلند هستند. شما می‌توانید سوار بر قایق یا حتی پیاده از این غار‌ها دیدن کنید و از تماشای هزاران کرم شب‌تاب و منظره نورانی شان لذت ببرید. این موجودات کوچک که همچون ستاره‌ها محیط غار را روشن کرده‌اند، ما را یاد فیلم‌های علمی‌تخیلی می‌اندازند.

۱۵. ساسوسولی در بیابان نامیب

اگر فیلم مشهور تلماسه (Dune) را دیده باشید، در اولین نگاه به ساسوسولی یاد این فیلم می‌افتید. این منطقه شباهت زیادی به سیاره مریخ دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های کشور‌های نامیبیاست.

وزش باد در طی میلیون‌ها سال سبب به‌وجودآمدن تلماسه‌های سرخ‌رنگ ساسوسولی شده است که چشم‌انداز مریخ‌گونه این منطقه را ایجاد کرده‌اند.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۱۶. پاموکاله در ترکیه

پاموکاله که قلعه پنبه‌ای نیز نامیده می‌شود، یکی از رؤیایی‌ترین مناظر روی کره زمین است. در این منطقه، حوضچه‌های معدنی به چشم می‌خورند که برآمدگی‌های پنبه‌مانندی احاطه‌شان کرده‌اند.

۱۷. غار هان سون دونگ در ویتنام

غار هان سون دونگ بزرگ‌ترین غار جهان است که میانگین ارتفاع آن ۲۰۰ متر است. وسعت این غار به‌گونه‌ای است که بخشی از شهر نیویورک با آسمان‌خراش‌های ۴۰طبقه‌اش در آن جا می‌شود. غار هان سون دونگ همچنین بزرگ‌ترین استالاگمیت‌های جهان را در دل خود جای داده است که طول بعضی از آن‌ها به ۸۰ متر می‌رسد.

۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر است

۱۸. وادی رم در اردن

یکی دیگر از مکان‌های زمینی که شباهت زیادی به مریخ دارد، وادی رم است. این بیابان تقریبا ۷۱۷ کیلومتر مربع را مساحت دارد و در جنوب اردن قرار گرفته است. صخره‌های سنگی و تلماسه‌های سرخ‌رنگ چشم‌اندازی کم‌نظیر به بیابان وادی رم بخشیده‌اند.

۱۹. یخچال طبیعی واتنایوکول در ایسلند

یخچال طبیعی واتنایوکول با مساحتی بیش از ۸هزار کیلومتر مربع حدود ۸درصد از مساحت ایسلند را تشکیل می‌دهد. زیر این یخچال طبیعی، چند آتشفشان فعال پنهان شده است که به‌گفته زمین‌شناسان، تا ۵۰ سال دیگر فوران می‌کنند. چیزی که باعث حضور واتنایوکول در فهرست مکان‌های فرازمینی می‌شود، غار‌های یخی آن است که منظره‌ای جادویی دارند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار