یوسف فرامرزی، نایب رئیس انجمن سراسری جایگاه‌داران کل کشور، درباره خبر حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور به تابناک توضیح داد: سامانه‌های سوخت در سراسر کشور دچار اختلال شده است. وزیر نفت نیز با تایید این هک سایبری سامانه‌ها توضیح داد که تا ساعت ۱۵ همه جایگاه‌های سوخت در همه استان‌ها دستی وارد مدار می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ 18 December 2023

به گزارش تابناک قم، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح وضعیت فعلی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور گفت: نزدیک ۲۰ درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور قابلیت توزیع بنزین با کارت سوخت را دارند

وی همچنين ادامه داد: تا پایان امشب همه جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد و به دنبال این هستیم که به تدریج کارت‌های سوخت درجایگاه‌ها فعال شوند.

 

ماجرای هک جایگاه‌های سوخت چیست؟

چندی پیش، خبری مبنی بر هک  سامانه‌های سوخت کشور منتشر شد. در همین زمینه تابناک موضوع را از یوسف فرامرزی، نایب رئیس انجمن سراسری جایگاه‌داران کل کشور، پیگیری کرد و او با تایید بروز اختلال در سامانه‌ها تصریح نمود: سامانه‌های سوخت در سراسر کشور دچار اختلال شده است اما هنوز مشخص نیست که حمله سایبری باشد یا خیر؟!

فرامرزی توضیح داد: از آن‌جایی که این اتفاق مسبوق به سابقه است استفاده دستی از جایگاه‌ها فعال شده و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد جایگاه‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند و تا آخر امروز این امکان برای دیگر جایگاه‌ها فراهم خواهد شد.
در همین زمینه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به جواد اوجی، وزیر نفت، دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

جواد اوجی، وزیر نفت، ضمن تایید حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور توضیح داد که پیش بینی می‌شود تا ساعت ۱۵ همه جایگاه های سوخت در همه استانها دستی وارد مدار شوند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه سوخت رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی، سوخت رسانی را انجام می‌دهد. برای سهمیه سوخت مردم هم هیچ اتفاقی نمی افتد و مردم نگران افزایش قیمت قیمت نباشند.

تشکیل مدیریت بحران در کشور

با توجه به مشکل پیش آمده در سامانه سوخت‌رسانی کشور سالاری، معاون وزارت نفت گفت: معاون وزیر نفت: ۶۰ درصد جایگاه‌ها با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند. تدریجا به صورت آفلاین در حال سوخت‌رسانی هستیم. با تجربه دو سال گذشته از این اتفاق در حال رفع موضوع هستیم. سیستم فعلا به صورت آفلاین و با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود. 

تیم های تخصصی به جایگاه ها دارند مراجعه می کنند تا بصورت دستی بتوانیم خدمت رسانی کنیم. ابتدا جایگاه هایی فعال خواهد شد که بیشترین مراجعه را دارند. مدیریت بحران در همه مناطق تشکیل شده است.

 اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای ضمن تایید حمله سایبری نوشت: به اطلاع هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، آفلاین انجام خواهد شد.

کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد. سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

متولیان امر از مردم خواستند، افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

لیست به روز شده جایگاه‌های فعال سوخت گیری بنزین در قم

۱- جایگاه (غدیر) انتهای شهرک قدس
۲-جایگاه (مهتاب) اتوبان قم تهران
۳-جایگاه (مهراد) جاده قم سلفچگان
۴-جایگاه (راه ابریشم) اتوبان گرمسار
۵-جایگاه (غزال) جاده قدیم قم تهران
۶-جایگاه (گل افشان) جاده قدیم قم کاشان
۷-جایگاه (الماس) شهرک پردیسان
۸-جایگاه (مقدس زاده) ابتدای بلوار غدیر
۹- جایگاه (مهدیه) انتهای خیابان کارگر
۱۰-جایگاه (فخاری) بلوار خلیج فارس
۱۱- جایگاه (پارسیان) بلوار حضرت معصومه (س)
۱۲-جایگاه (مهرگان) بلوار ۱۵ خرداد
۱۳-جایگاه آفتابگردان
۱۴- جایگاه تعاونی (۵۸) اتوبان قم تهران
۱۵-جایگاه (مهتاب سلطان) اتوبان تهران قم
۱۶- جایگاه (طلایی) کمربندی امام علی (ع)
۱۷-جایگاه (ماهان تندیس) جاده قم- اراک
۱۸- جایگاه (پاسارگاد) کمربندی امام علی قبل از بوستان هاشمی
۱۹- جایگاه (بابا حاجی) کیلومتر ۲۲ جاده اراک
۲۰- جایگاه (ضابطی) خیابان شهید دل آذر
۲۱- جایگاه (کوثر) خیابان اراک
۲۲- جایگاه (مهر و ماه) ابتدای اتوبان قم تهران
۲۳- جایگاه (فخر جوادیه) میدان ۷۲ تن
۲۴- جایگاه (نگین) جاده اراک قم
۲۵- جایگاه (پردیس ترابر) جاده قدیم کاشان
۲۶- جایگاه (مارال ستاره) اتوبان قم کاشان
۲۷- جایگاه (مهرگان کریمه) جاده قدیم قم تهران
۲۸- جایگاه (حرم تا حرم) اتوبان گرمسار
۲۹- جایگاه (صادقی) ابتدای بلوار امام رضا
۳۰- جایگاه (تعاونی ۵۷) اتوبان قم تهران
۳۱- جایگاه (پویا پردیس) جاده قم کاشان، روبروی پادگان خیبر
۳۲- جایگاه (خانه فردا) پردیسان بلوار امام صادق
۳۳- جایگاه (وفایی) سلفچگان
۳۴- جایگاه (دلفین) جاده سلفچگان دلیجان

جایگاه‌های تک سکوی خیابان:
۱-صفاشهر
۲-جمهوری
۳-خاکفرج
۴-پردیسان
۵-بهشتی
۶-شهرداری
۷-بلوار غدیر

فروشندگی ها:
۱- فروشندگی (پاچیان) جاده قم جعفریه

در حال حاضر اکثر جایگاه‌های تک سکو کنار خیابان فعال هستند و شهروندان در صورت ضرورت می‌توانند از این جایگاه‌ها برای سوختگیری سهمیه ای استفاده کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار