نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ آذر) به رغم اینکه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود، آن را رد کردند. مولفه‌های مختلفی از سوی نمایندگان برای رد لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح شد که عدم استفاده دولت از احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز از جمله آن بود.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ 13 December 2023

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ آذر) مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کرد. عدم استفاده دولت از احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران، از جمله دلایل مخالفت نمایندگان با کلیات این لایحه بود.

منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک شبه تامین شد!

حسین رجایی، نماینده مردم لنجان، به عنوان نماینده مخالف با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: شب گذشته و ناگهانی، ۵۰ همت از جیب سازمان برنامه و بودجه برای متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، به کمیسیون تلفیق آمد تا نظر نمایندگان را برای تصویب کلیات این لایحه به خود جلب کنند که این درست نیست و باید در لایحه درج می‌شد.

صباغیان، نماینده بافق و مهریز در این باره گفت: همسان سازی حقوق‌ها به ویژه حقوق بازنشستگان مطالبه اصلی مردم است و نمی‌توانیم  از همسان سازی بگذریم. علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها با وجود تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی است.

 

همچنین ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان افزود: در بودجه سال آینده از احکام برنامه هفتم در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران استفاده نشده است.

 

 

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود؟

آنچه در حال حاضر باعث بروز نااطمینانی درباره تحقق همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران در کلیات بودجه ۱۴۰۳ شده، عدم شفافیت دولت در زمینه اختصاص منابع برای همسان‌سازی است.

رییس مجلس نیز ضمن اشاره به اینکه این بودجه ارائه شده کسری قابل توجهی دارد که اولین کسری آن مربوط به حقوق بازنشستگان است، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید شفاف درباره این موضوع توضیح دهد، آیا همسان‌سازی را می‌پذیرد و آن را به اجرا درمی‌آورد یا خیر؟ چراکه سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای کتبی به شورای نگهبان اعلام کرد، در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی بوده و مشکل ایجاد می‌کند.  

در همین زمنیه، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده کتبی ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم.

حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳، با توجه به گفته‌های منظور بیان کرد: مجلس به بحث متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تمام قوا تاکید داشته و قول شرف گرفته است. اکنون نیز اعلام می‌کنم، بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن دیده نشده باشد، از در این مجلس بیرون نمی‌رود.

تاکید حاجی‌بابابی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳، درباره در نظر گرفتن همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ و قول شرف مجلس در این زمینه، در حالی مطرح می‌شود که دیروز این لایحه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود و اعضای کمیسیون توجهی موضوع نکرده بودند!  

هر چند رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت، روز گذشته در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها در مورد افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان و پیش‌بینی اعتبار ۵۷ هزار میلیارد تومانی به جمع‌بندی رسیده بودند، شواهد حاکی است که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد مصارف جدولی ارائه نشد و تکلیف مصارف و هزینه‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز مشخص نبود.

ضمن آنکه قرار بود سقف اعتبارات مورد نیاز برای همسان سازی در مرحله اول را که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد، در مرحله دوم در مصارف تامین شود؛ بنابراین، معلوم نیست توافق کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه پیرامون این موضوع بر چه اساس صورت گرفته است؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار