پاسخ فریاد ها داده شد؛
شهردار قم در پاسخ به برخی شبهات در خصوص پروژه مترو قم گفت: دستگاه مکانیزه حفاری جزئی از اموال پیمانکار است و اگر قرار بود در مالکیت شهرداری به عنوان کارفرمای پروژه باشد باید 6 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت میکردیم تا از آن دستگاه در دیگر پروژه‌ها و یا خطوط دیگر مترو استفاده می‌شد.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ 01 November 2023

به گزارش تابناک قم، شهردار قم در دیدار با دبیران و فعالین تشکل‌های اسلامی دانشجویی دانشگاه‌های استان قم که عصر دوشنبه در شهرداری قم برگزار شد؛ در پاسخ به برخی شبهات در خصوص پروژه مترو قم گفت: دستگاه مکانیزه حفاری جزئی از اموال پیمانکار است و اگر قرار بود در مالکیت شهرداری به عنوان کارفرمای پروژه باشد باید 6 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت میکردیم تا از آن دستگاه در دیگر پروژه‌ها و یا خطوط دیگر مترو استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: زمانی که کار دستگاه حفاری (tbm) در خط یک مترو قم تمام شد برای ادامه فعالیت این دستگاه باید تصمیم گرفته میشد که با توجه نظر شرکت هلن کنشت در خصوص عمر مفید 15 هزار کیلومتری دستگاه و استهلاک آن و همچنین وضعیت اجرای خط B مترو در حد امکان‌سنجی و مطالعات، اجرای آن در دستور کار نبود.

سقائیان‌نژاد پاسخ به درخواست قرارگاه خاتم‌الانبیا جهت اتمام کار دستگاه حفار را یادآور شد و گفت: آنچه به آن پرداخته نشده است، قید وفق ضوابط و مقررات در موافقت با نامه پیمانکار پروژه است.

شهردار قم نظارت دقیق بر اقدامات و عملکرد سازمان قطار شهری توسط نهادهای نظارتی را یادآور شد و ابراز داشت: نمایندگان سازمان بازرسی با استقرار در سازمان قطار شهری به مدت هشت ماه به‌صورت کامل تمام بررسی‌ها و نظارت بر عملکرد و اقدامات مربوط به فعالیت‌های سازمان را به انجام رساندند.

شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه متروی قم از ابتدا دچار اشکالات متعدد قراردادی بود بیان کرد: هر کیلومتر مترو قم را با 101 میلیارد تومان قرارداد بستند درحالیکه در همان زمان 208 میلیارد تومان با دیگر شهرها قرارداد منعقد کرده بودند و در کنار افزایش نرخ ارز و مشکلات تحریم اجرای پروژه با مشکل مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر قطار شهری اکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد گفت: قرارداد متروی قم از ابتدا EPC بوده و این قرارداد به معنی قیمت مقطوع است، چنین قراردادی تعدیل ندارد و بر اساس فهرست بها نیست، به همین دلیل این پروژه در دوران تورم دچار کمبود نقدینگی و اختلافات میشود.

سقائیان نژاد ابراز کرد: متروی قم در ابتدای راه به دلیل تامین تی بی ام با دو سال تاخیر مواجه شده بود اما بعد از ورود تی بی ام با این مشکلات اجرایی و هزینه‌های بالای رو به رو شد که نخستین اقدام در این زمینه تغییر قرارداد بود.

وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار متروی قم 252 میلیارد تومان کسری داشت و بر مبنای فهرست بها دنبال نمیشد که بیش از یک سال به طول انجامید تا این مبلغ در شورای فنی تصویب شود اما مبنا قراردادن فهرست بها در شورای فنی تصویب نشد. و همین موضوع منشا اختلافات بعدی شد.

شهردار قم گفت: در شرایطی که فهرست بها برای کار در متروی قم در شورای فنی کشور پذیرفته نمیشد از منابع ماده 81 یعنی منابع داخلی شهرداری به مترو تزریق شده تا کار متوقف نشود. اینکه برخی میگویند پول در حساب قطار شهری مانده و هزینه نشده عجیب است چرا که ما همیشه نسبت به پروژه طلبکار بودیم.
شهردار قم بیان کرد: مسئله تعدیل قرارداد به ناچار برای دومین بار نیز مطرح شد که همین موضوع اقدامات پروژه را کند می کرد، سال گذشته در زمانی که آقای شاهچراغی استاندار بودند، کاهش طول مسیرقرارداد را پذیرفتند، همچنین تعدیل قیمت به میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تصویب کردند تا پروژه قدرت گرفته و ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ایستگاه های مترو در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی دارد، افزود: قرارداد پوژن شامل 315 واگن برای شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز منعقد شد و تلاش کردیم تا از با رایزنی‌های مختلف از جمله استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس 25 درصد این قرارداد را اضافه کنیم و 80 واگن به قم اختصاص داده شود که این موضوع در هیئت دولت وقت نیز تصویب شد و ذی حسابی وزارت کشور این عدد را به 55 واگن تبدیل کرد و قطعی شد.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه برای این واگن‌ها هزینه‌ای از سوی مدیریت شهری پرداخت نخواهد شد و دولت پرداخت آن را انجام خواهد داد، بیان کرد: این 55 واگن در حال حاضر در سهمیه شهرداری قم قرار دارد اما به دلیل تحریم ها و تاخیراتی که در کل قرارداد رخ داده، مشکلاتی از جمله در زمینه ضمانتنامه قرارداد وجود داشت که وزارت کشور به عنوان کارفرما با طرف چینی در حال مذاکره است تا مشکلات حل شده و واگن‌ها تحویل شود که حداقل یکسال به طول خواهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار