آقایان و خانم ها اگر قصد سفر اربعین و پیاده روی را دارند باید نکاتی را بدانند و وسایل ضروری را همراه داشته باشند. کوله پشتی شما هر چه سبک تر باشد بهتر است. راستی اگر همراهتان بچه دارید باید همه شرایط را به خوبی بسنجید.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 25 August 2023

 

 

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ (خانم ها و آقایان)

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است و وسایل مورد نیاز سفر کربلا چیست؟ وسایل مورد نیاز اربعین برای خانم‌ها و آقایان کدام است؟ با پاسخ این سوالات و راهنمای سفر به عتبات در ایام پیاده روی اربعین آشنا شوید.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

پیاده روی اربعین امسال از ابتدا ماه صفر یعنی تاریخ ۲۷ مرداد ماه آغاز می شود و تا روز اربعین ادامه دارد. تاریخ اربعین به تقویم ایران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ است.

هزینه پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

فاصله و هزینه کرایه‌ها در اربعین ۱۴۰۲ را در اینفوگرافی زیر ببینید.

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ (خانم ها و آقایان)

برای پیاده روی اربعین چه چیز‌هایی لازم است؟ 

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی زائران باید با کیفیت و ضروری باشد یعنی بار شما را بی جهت سنگین نکند.

کوله مناسب همراه ببرید

کوله‌ای که می‌برید اولین هم‌پا و همراه این مسیر است. پس باید پایش را محکم کنید تا ـآخر مسیر هم‌پای شما دوام بیارد و رفیق نیمه راه نباشد. توصیه می‌شود قبل از حرکت بند‌های کوله را با نخ و سوزن به کوله کوک بزنید تا محکم شود و در مسیر بند‌ها پاره نشوند.

در هنگام خرید و یا انتخاب کوله حتما به جنس آن توجه داشته باشید کوله‌های برزنتی اگرچه استحکام بیشتری دارند، اما روند تعریق شما را افزایش می‌دهند. کوله‌های نخی انتخاب بهتری برای هوای گرم عراق و پیاده‌روی اربعین هستند! برخی از زائران برای پیاده روی اربعین از ساک‌ها و چمدان‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند چرا که احساس می‌کنند حمل و نقل آن‌ها راحت‌تر است، اما چون تمام مسیر سطح یکسانی ندارد. وضعیت آسفالت‌ها در تمام مسیر یکسان نیست و بخشی از مسیر خاکی است. ممکن است چرخ‌ها از چمدان جدا شوند و حمل و نقل‌شان در ادامه راه مشکل باشد. توصیه می‌شود بجای ساک‌های چرخ‌دار زائران از کوله استفاده کنند.

علاوه بر این موارد، استفاده از کیف های چرخدار باعث اذیت سایر زائرانی می شود که پشت سر شما راه می روند.

لباس مناسب، نخی و خنک

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ شلوار پیاده روی اربعین باید نخی و خنک باشد. دمای هوای عراق بالای ۵۰ درجه است به همین خاطر زائران حتما لباس خنک به همراه داشته باشند. اصلا نیازی به لباس گرم نیست. هرچند گاهی شب‌ها خنک می‌شود، اما خنکی هوا به حدی نیست که نیاز به لباس گرم باشد. زائران از برداشتن لباس‌های اضافی بپرهیزند و تا حدالامکان سبک سفر کنند. دو دست لباس خنک برای پیاده‌روی اربعین کافی است. پس از هربار استفاده از لباس‌ها و تعریق، می‌توانند در موکب‌ها لباس‌ها را بشویند. به همین خاطر لازم نیست نگران لباس‌هایشان باشند و لباس‌های بیشتری به همراه بیاورند.

وسایلی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی آقایان و بانوان

 

آقایان اگر قصد دارند در مسیر پیاده روی لباس آستین کوتاه استفاده کنند حتما ساق دست به همراه داشته باشند تا دست‌هایشان آفتاب سوخته نشود. خانم‌ها هم می‌توانند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دست‌هایشان، دستکش نخی به همراه بیاورند. گذاشتن کلاه و چتر‌های کم‌جا و تاشو در کوله به شدت توصیه می‌شود. کلاه و چتر در برابر آفتاب از صورت محافظت می‌کند و مانع گرمازدگی می‌شود. خانم‌های زائر می‌توانند مثل زن‌های عراقی از پوشیه استفاده کنند تا علاوه بر حفظ حجاب، گرمازده نشوند و صورت‌شان آسیب نبیند.

کتانی مناسبی که قبلا پوشیده اید

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ مناسب‌ترین کفش برای مسیر کتانی است. توجه داشته باشید که در مسیر پیاده‌روی حتما از کتانی استفاده کنید، چون پیاده‌روی با کفش سخت و دشوار است. بعضی از زائران برای اربعین کتانی نو تهیه می‌کنند. این‌کار اشتباه است بخاطر اینکه تا کتانی جا باز کند و پا به آن کفش عادت کند زمان می‌برد. استفاده از کتانی نو باعث تاول زدن و زخم شدن پا در مسیر پیاده‌روی می‌شود. دقت کنید کتانی‌ای که برای پیاده‌روی به همراه می‌برید. از چند ماه قبل خریداری شده باشد و به پای شما نشسته باشد تا در مسیر اذیت نشوید. به همراه داشتن یک جفت دمپایی توصیه می‌شود. خود عراقی‌ها هم برای پیاده‌روی اربعین از دمپایی استفاده می‌کنند. به همراه داشتن دمپایی از دو نظر مفید است. یک اینکه شاید در ازدحام جمعیت کفش و یا کتانی شما گم شود و دو اینکه گاهی بخاطر گرمای هوا پا در کتانی دم می‌کند و تاول می‌زند. استفاده از دمپایی در بخشی از مسیر می‌تواند به سلامت پا کمک کند.»
هم چنین برای رفتن به حمام هم دمپایی به دردتان می‌خورد.

چفیه و ملحفه سبک

دو ملفحه سبک و تمیز در کوله‌تان به همراه داشته باشید تا وقتی به محل اسکان رسیدید برای رعایت نظافت شخصی از آن‌ها به عنوان روانداز و زیرانداز استفاده کنید سعی کنید ملحفه سبک و نازک بردارید تا کوله‌تان سنگین نشود! یک حوله کوچیک برای خشک کردن دست و صورت و یا استحمام به همراه داشته باشید. چفیه می‌تواند یکی از پرکاربردترین وسایل کوله شما باشد. می‌توانید از آن، هم به عنوان روانداز یا حوله استفاده کنید و هم به عنوان سایبان. چفیه باعث می‌شود تعریق گردن شما کمتر بشود و آفتاب مستقیم با پوست‌تان برخورد نداشته باشد.

دارو‌های ضروری را همراه داشته باشید

 

لوازم ضروری برای اربعین: زائرانی که مبتلا به بیماری خاص هستند حتما داروهایشان را به همراه نسخه پزشک در کوله‌شان قرار بدهند. زائرانی که با فرزندان خردسال‌شان به پیاده‌روی اربعین می‌آیند حتما قطره‌هایی که برای بچه‌هایشان استفاده می‌کنند در کوله‌شان قرار دهند. چون گرد و غبار و خاکی که در هوای عراق است می‌تواند آلرژی‌زا باشد توصیه می‌کنم دارو‌های ضدحساسیت و قطره استریل چشم پایه ثابت کوله‌های زائران باشد. قرص ضدتهوع، قرص اسهال و معده درد، پماد‌های سوختگی و... در لیست وسایل زائران اربعین قرار بگیرد.

لیموترش، خاکشیر و مقداری خوردنی ضروری

یکی از خوراکی‌هایی که واجب است حتما در کوله زائران باشد خاکشیر است. خاکشیر در بدن احساس خنکی ایجاد می‌کند مانع تشنگی مداوم می‌شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود زائران حرم اباعبدالله تعدادی لیموی تازه یا آب لیمو به همراه داشته باشند و با شربت خاکشیر استفاده کنند تا گرمای هوا آسیبی به بدنشان وارد نکند. مقداری آجیل و خشکبار در کوله قرار بدهید و در طول مسیر برای جلوگیری از افت توان بدن استفاده کنید، اما استفاده مداوم از خشکبار توصیه نمی‌شود.

برای پیاده روی اربعین چه مدارکی لازم است؟

به هیچ وجه به جز گذرنامه نیازی به مدارک خاصی نیست. مدارک لازم برای پیاده روی اربعین۱۴۰۲ فقط پاسپورت است.

لوازم بهداشتی (مسواک، شامپو و ...) همراهتان باشد

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ پودرلباسشویی برای شستن لباس‌ها به همراه داشته باشید. مسواک و خمیر دندان، صابون و شامپو برای استحمام و شستن دست‌ها در جلوی کوله قرار بدهید. نمک هم می‌تواند برای ضدعفونی به کار بیاید. اگر از قاشق‌های موکب‌ها استفاده می‌کنید مقداری نمک روی آن‌ها قرار بدهید و با دستمال آن را پاک کنید. یک بسته دستمال کاغذی، پلاستیک فریزر، ماسک، الکل، نخ و سوزن، چند جفت جوراب، کرم مرطوب کننده و... از وسایلی است که وجود آن‌ها در کوله اربعین مهم و پرکاربرد است.

برگه اطلاعات برای اعضا و وسایل

برای دریافت تخفیف ۴۸۰ هزار تومانی فرادرس کلیک کن!
 

در صورت به همراه بردن کودکان با خود، حتماً نام و نام خانوادگی والدین، نام کاروان و شماره تماسی از خود را در برگه‌ای نوشته و به گردن کودک آویزان کنید. هم چنین می توانید این برگه را به گردن سالمندان و سایر اعضا هم بیندازید. اطلاعات تماس را به وسایلی مانند کوله، موبایل و غیره هم بچسبانید.

شارژر، هندزفری و پاوربانک

به احتمال زیاد همراه داشتن شارژر را فراموش نکنید. داشتن پاوربانک هم به شما در این مسیرر کمک می‌کند؛ چرا که ممکن است برای ساعاتی پریز برق نزدیکتان نباشد. داشتن یک سه راهی هم می‌تواند کمک کننده باشد.
از سیمکارت عراقی یا بسته‌های رومینگ سیمکارت‌های ایرانی استفاده کنید.

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ (خانم ها و آقایان)

وسایل مورد نیاز اربعین برای خانم‌ها

لباس مناسب پیاده روی اربعین زنانه باید نخی و مناسب باشد. در ادامه برخی راهنمایی ها را بخوانید.

 

تعداد مناسب لباس زیر نخی

لباس زیر خود را از جنس نخی تهیه کنید که هم سبک‌تر است و هم عرق‌گیر مناسبی است؛ سعی کنید چند دست از آن را به همراه داشته باشید تا در صورت اضطرار، به راحتی آن را تعویض کنید. دقت داشته باشید که در آن‌جا شرایط شست‌وشو و خشک‌کردن وجود ندارد؛ پس درصورتی‌که با فرزندانتان به سفر می‌روید، به تعداد مناسب و مقدار کافی، برای آن‌ها لباس و ملزومات بردارید.

برنامه ریزی کنید

خانم ها لوازم بهداشتی مورد نظر و نیاز خود را همراه داشته باشند.

به توصیه یک پزشک زنان، خانم‌ها حتماً باید از اکنون برای استفاده از دارو‌های ضدبارداری برای کنترل عادات ماهیانه خود برنامه‌ریزی کرده و استفاده از این دارو‌ها را تحت نظر پزشک آغاز کنند تا برای زیارت اماکن مقدسه با مشکل مواجه نباشند؛ چراکه برای برخی از بانوان استفاده از قرص مؤثر نیست و باید از دارو‌های تزریقی استفاده کنند تا دوره‌های ماهانه آن‌ها طی سفر قطع شود. این پزشک تأکید کرد که اگر بانوان در طول مسیر دچار لکه‌بینی یا مشکلات مشابه شدند، نباید دارو‌های خود را بدون مشورت با پزشک قطع کنند یا میزان مصرف دارو را افزایش دهند؛ چراکه لکه‌بینی بسیار ساده با مصرف غلط دارو‌های ضدبارداری موجب خونریزی بسیار زیاد می‌شود.

چادر مناسب و روسری نخی

برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ پوشیدن چادری که حرکت با آن راحت باشد، مانند چادر عربی، لبنانی یا ملی، به حمل کوله و حرکت بهتر در مسیر کمک خواهد کرد. علاوه بر چادر از روسری‌های نخی که در طول مسیر اذیتتان نکند و در برابر سرما و گرما فشار اضافه وارد نکند، استفاده کنید. اگر پوشیه ندارید می‌توانید پارچه مشکی نرم مستطیلی که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیه درست کنید.

نکاتی برای سفر اربعین با بچه‌ها

شرایط خود و فرزندتان را برای این سفر بسنجید. آیا تاکنون تجربه سفر در شرایط صحرایی را داشته اید؟ در ادامه برخی نکات مفید را آورده ایم.

  • کالسکه همراه داشته باشید.
  • بیشتر وقتتان را با کودک بگذرانید تا به او خوش بگذرد.
  • خودتان را برای بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، اسهال و... آماده کنید. دارو مناسب همراهتان باشد و از درمانگاه‌های مسیر استفاده کنید.
  • سعی کنید بچه‌ها را در ساعات غیرشلوغ به سرویس ببرید. در ساعات نماز سرویس‌های بهداشتی شلوغ است.
  • دستمال مرطوب و لباس‌های سبک و راحت برای کودکان همراهتان باشد.
  • اگر کودکتان دندان ندارند. پوره‌های آماده همراهتان باشد.
  • برای سرگرمی کودکتان برنامه ریزی کنید. بادکنک‌های رنگ سیاه، تبلت و ...
  • خوراکی‌هایی مثل بیسکوییت و چوب شور برای میان وعده بچه ها مناسب است.
  • برای خانواده هایی که بچه دارند، مبیت یا خانه های عراقی برای استراحت بهتر از مواکب شلوغ هستند.
 

توصیه های فرهنگی پیاده روی اربعین

  • از انتخاب و استفاده از مسیر‌های نشناخته و غیر معمول خودداری کنید.
  • برای پیاده روی از همان مسیر همیشگی نجف تا کربلا استفاده کنید.
  • به هیچ وجه در طول مسیر با عراقی‌ها بحث سیاسی و مذهبی نکنید.
  • حتا اگر فردی عراقی تلاش داشت سر صحبت را با اختلافات مذهبی و سیاسی با شما باز کند، شما به این صحبت ادامه ندهید و بگویید همه ما زائران و عاشقان امام حسین هستیم و هدفی جز این ندارید.
  • تصور نکنید، چون عراقی‌ها عرب هستند از فارسی چیزی نمی‌دانند و می‌توانید هر حرفی بزنید. بسیاری حتا اگر عربی حرف بزنند، فارسی هم متوجه می‌شوند؛ بنابراین مراقب حرف زدنتان باشید.
  • خانم‌های ایرانی از آرایش کردن در عراق خودداری کنند؛ چرا که خانم‌های عراقی آرایش در عزاداری را صحیح نمی‌دانند.
  • آقایان از شوخی کردن با راننده و پلیس و ماموران عراقی خودداری کنند.
  • بانوان زائر نماینده تمام خانم‌های ایرانی هستند. از شوخی و بگوبخند با فروشندگان یا ماموران عراقی پرهیز شود.
  • از پوشیدن چادر رنگی در خیابان ها یا مسیرهای حرم خودداری کنید.
  • ما مهمان عراقی‌ها هستیم و آن‌ها میزبان اند و به مقدار توان خودشان پذیرایی می‌کنند؛ پس بهتر است حق مهمانی را رعایت کنیم.
  • می توانید با هدایایی کوچک از خادمین خردسال موکب ها تشکر کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار