میلیون‌ها نفر در کل جهان از این خبر شاد خواهند شد. مردم از رشد موی جدید خود واقعا شگفت‌زده می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۱۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ 27 June 2023
شاید از دیدن خالی که از آن مو درآمده خوشتان نیاید، اما درمان طاسی ممکن است در همان خال نهفته باشد.
 
برترین‌ها به نقل از ایندیپندنت نوشت؛ پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ارواین دریافته‌اند که این راز ملکولی به نام استئوپونتین است که در خال‌های مودار وجود دارد.
 
بدن انسان از فولیکول‌های مو پوشیده شده، اما بیشتر آن‌ها آن‌قدر کوچک‌اند که تقریبا دیده نمی‌شوند.
 
نیویورک پست گزارش می‌دهد مکسیم پلیکوس، پروفسور زیست‌شناسی تکوینی و سلولی دانشگاه کالیفرنیا، در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: «اما در خال‌، استئوپونتین باعث می‌شود فولیکول‌های کوچک و خفته مو سلول‌های بنیادین خود را برای رویش موی بلند و ضخیم فعال ‌کنند.»
 
اگر استئوپونتین می‌تواند سلول‌های بنیادی را تحریک کند و موی ضخیم روی خال به وجود بیاورد، چرا از آن برای رویش موی ضخیم و براق روی سر استفاده نکنیم؟
 
پلیکوس می‌گوید این کار شدنی است. او به فیرس بایوتک (Fierce Biotech) گفت: «طبیعت همین حالا هم مهم‌ترین آزمایش را در این زمینه برایمان انجام داده است: میلیون‌ها نفر از مردم خال مویی دارند که باعث افزایش استئوپونتین شده است.»
 
«به نظرم این کار ما مهندسی معکوس آزمایش طبیعت است، به همین دلیل، این‌قدر خوشحالم که استئوپونتین واقعا ممکن است به درمان ریزش مو ربط داشته باشد.»
 
سال‌ها است که استئوپونتین را بخشی مهم از فرآیند بهبود زخم، بازسازی بافت و جلوگیری از معدنی شدن [فرآیند تشکیل بلورهای معدنی] استخوان و  سایر عملکردها می‌دانند. اما نقش آن در رشد مو شناخته نشده بود.
 
درمان‌های معدودی برای ریزش مو – که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز می‌گویند – وجود دارد که برای حدود ۵۰ درصد از مردان و زنان موثر است.
 
روگین (ماینوکسیدیل)، پروپشیا (فیناستراید) و آلداکتون (اسپیرونولاکتون) به بعضی از افراد مبتلا به ریزش مو کمک می‌کند، اما برای همه موثر نیست.
 
پلیکوس گفت:«کسی از ریزش مو نمرده است. برای همین این مشکل را دست‌کم می‌گیرند.»
 
تحریک رشد مو نیز کار ساده‌ای به نظر می‌رسد: «مردم با خودشان می‌گویند مگر چقدر سخت است؟ اما درواقع کار بسیار سختی است.»
 
پلیکوس و گروهش بعد از آنکه با موش‌ها و نمونه‌های پوست انسان به نتایجی دلگرم‌کننده دست یافتند، تابستان امسال برای انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان آماده می‌شوند.
 
این درمان‌ها که احتمالا استئوپونتین و برخی دیگر از پروتئین‌های تحریک‌کننده رشد مو را در بر می‌گیرد، با استفاده از سوزن‌های ریزی مشابه درمان بوتاکس به پوست سر تزریق می‌شود.
 
پلیکوس امیدوار است که این پژوهش اطلاعاتی مفید به همراه داشته باشد.
 
او گفت: «مردم از رشد موی جدید خود واقعا شگفت‌زده می‌شوند.»/ح
 
برچسب ها: درمان طاسی ، رویش مو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار