پوستر کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی امروز با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه قم رونمایی شد
کد خبر: ۱۰۷۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ 12 November 2022

به گزارش تابناک قم، پوستر کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی امروز در سالن جلسات بنیاد بین‌المللی امامت رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی در این مراسم، اظهار داشت: این کنگره در راستای معرفی این شخصیت بزرگ اسلامی به همه نسل‌های جهان اسلام به خصوص نسل جوان برگزار می‌شود.

وی افزود: اقدامی با همت رسانه ملی و تولید آثار چند رسانه‌ای در زمینه علامه لکهنوی انجام شد که در سایت‌ها منتشر شد، اما بی‌تردید حرکت عظیم رسانه‌ای در معرفی این شخصیت علمی لازم است.

معرفی آثار و شخصیت علمی علامه لکهنوی مورد تاکید بنیاد امامت

رئیس کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه لکهنوی بیان کرد: کنگره سال‌های پیش آغاز به‌کار کرده است و امروز گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و اقدامات صورت گرفته است، بیان شد و آن چه که شاهد هستیم کنگره و احیای آثار نیست، بلکه رویدادی بزرگ در عرصه معرفی این شخصیت بزرگ امامت پژوه خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه 8 جلد از آثار خاندان علامه لکهنوی احیا می‌شود، عنوان کرد: کار بزرگی در حال انجام است و با حجم وسیع از مستندان علمی مواجه هستیم که برای محققان منبع غنی است، 30 پایان‌نامه دفاع شده است و یکی از دستاوردهای این رویداد تربیت نسلی است که راه علامه لکهنوی را دنبال می‌کنند.

سبحانی تصریح کرد: در کنار رونمایی از پوستر همایش فراخوان گسترده‌ای از عناوین پژوهشی انجام می‌شود، در پوستری که ارائه می‌شود عناوین اصلی است و 200 عنوان موضوعات پژوهشی را در ذیل عناوین آماده کرده و دبیرخانه آمادگی دارد این موضوعات را به محققان ارائه دهد. 

وی افزود: بانک اطلاعات اسناد درباره علامه میرحامد حسین لکهنوی داریم که به مرور روی سایت قرار می گیرد، دو کتاب امروز در کنار پوستر همایش رونمایی می شود که در باب شخصیت علامه لکهنوی است.

رئیس کنگره بین المللی بزرگداشت علامه لکهنوی بیان کرد: تاکنون 7 پیش همایش در شهرهای مختلف برگزار شده و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در نجف و هندوستان پیش همایشی برگزار می شود که در ترویج معارف و مولفه های علمی علامه میرحامد حسین تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در کشور هندوستان نیز در این مراسم، اظهار داشت: امروزه این سرزمین و تمدن اسلامی جریان فکری در دنیای اسلام است و در طول این ده قرن کارهای بزرگی از سوی اهل سنت و تشیع انجام شده است و حکومت‌های شیعی سبب مهاجرت علمای بزرگی از سرزمین ایران به سرزمین هندوستان شده است.

وی افزود: اگر نگاهی به تمدن اسلامی هندوستان بیندازیم هزاران عالم در شبهه قاره هندوستان موثر بودند، علامه لکهنوی جز شخصیت‌های ممتاز دنیای تشیع محسوب می‌شود و از ستارگان بسیار درخشان و محققان زبردست و همچنین شخصیتی ولایی و معنوی بود که در راه دفاع از امامت و ولایت به صورت علمی که کاری شبیه به معجزه انجام داد.

نماینده مقام معظم رهبری در کشور هندوستان بیان کرد: شش موضوع سبب می‌شود علامه میرحامد حسین لکهنوی باید مورد توجه باشد که در ابتدا روش ایشان بر اساس جدال احسن و روش علمی و تحقیقی بوده و همه محققان و عالمان بر این موضوع تاکید دارند که کتاب عبقات الانوار اثر علامه لکهنوی کتاب جامع و قابل توجهی بوده است.

مهدی‌پور با اشاره به اقدامات علمی علامه لکهنوی تصریح کرد: علامه لکهنوی سفرهای زیادی انجام داد و فداکاری کرد تا کتابخانه‌ای تاسیس کند، این شخصیت علمی از خانواده علما است و پدر ایشان نیز کتاب‌های فراوانی نوشته است و برادران ایشان نیز شخصیت‌های مجتهد و فقیه و هر کدام کتاب‌های فراوانی داشتند.

وی افزود: اجداد علامه میر حامد حسین لکهنوی از ایران بودند و این شخصیت هم ایرانی و هم اهل هندوستان بوده است، این موضوع سبب می‌شود نسبت به این شخصیت علمی توجه بیشتری شود، مقام معظم رهبری همواره نظر موکدی دارند که بر آثار علمی علمای هندوستان کار شود و مورد استفاده حوزه های علمیه قرار بگیرد و این آثار برای حوزه های علمیه منبع است.

فعالیت علمی و پژوهشی علامه لکهنوی مورد توجه جامعه باشد 

همچنین احمد فرامرز قراملکی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست بیان کرد: شخصیت علمی  میرحامد حسین لکهنوی برای نسل ما الگویی است که برای رسیدن به پژوهش درست چه رنجی باید آسان شود و روش‌مندی‌هایی مورد تاکید قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از شیوه‌های علمی که باید از علامه لکهنوی الگوگیری شود باید از حدیث شناسی و رویکرد کلامی استفاده کرد، میرحامد حسین به همه نکات ظریف دلیل آوری توجه می‌کرد و کسی که مقداری منطق خوانده باشد متوجه می‌شود که علامه لکهنوی در زمینه منطق زبردست و همچنین حدیث شناس نکته‌سنجی بود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: استفاده از علوم و فنون مختلف برای دفاع از ساحت امامت درس بزرگی است که باید از علامه لکهنوی آموخت.

اهتمام علامه لکهنوی نسبت به ترویج علوم دینی

حجت‌الاسلام مختاری، رئیس موسسه کتاب‌شناسی شیعه نیز در این مراسم گفت: تلاش‌های زیادی انجام شده است که برخی از آثار پدر و برادر میرحامد حسین لکهنوی احیا می‌شود، آثار این خاندان دریای وسیعی است که باید احیا شود.

وی افزود: علامه میر حامد حسین لکهنوی حدود 60 سال عمر کرد و عمر زیادی نداشت، اما نسبت به ترویج علوم دینی و تحقیق اهتمام زیادی داشت که ما باید از همت این بزرگان درس بگیریم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار