کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: پس از غروب خورشید در شامگاه جمعه _ششم آبان ماه_ هم‌نشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود. این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدهم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸ 28 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه  اظهار کرد: ماه سه روزه در فاز هلال افزاینده با ۱۳ درصد روشنایی، حدود ساعت ۱۸:۰۰ جمعه _ششم آبان ماه_ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای ۵.۸ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق جنوب غرب را مشاهده کنید.

وی ادامه داد: پس از غروب خورشید در شامگاه جمعه _ششم آبان ماه_ هم‌نشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود. این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدهم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند.

این کارشناس علمی رصدخانه لارستان افزود: معنای فارسی انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، «رقیب مریخ» است و علت این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ‌رو است. این ستاره یک ابر غول بوده و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر یک می‌درخشند. ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره‌ی آلفا گفته می‌شود) که به علت غول سرخ بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد، این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند. ستاره‌ای که وقتی ماه در کنار آن قرار می‌گیرد به نقل عوام قمر در عقرب اتفاق می‌افتد و پدیده قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) داشته و از انجام کارهای اساسی و مهم باید پرهیز کرد.

باقریه تصریح کرد: رصد پدیده قمر در عقرب رصد از ساعت ۱۷:۴۰ تا ۱۸:۵۵ بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار