یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: اورانوس هفتمین سیاره نسبت به خورشید است. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و در سال ۱۷۸۱ میلادی توسط «ویلیام هرشل» اخترشناس انگلیسی کشف شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 09 November 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: اورانوس زمانی که در مقابل خورشید در آسمان قرار گیرد به وضعیت تقابل خواهد رسید. چهارشنبه _هجدهم آبان‌ماه_ غول یخی منظومه شمسی در صورت فلکی حمل قرار دارد و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده خواهد بود. این جرم از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعت ۱۸:۳۸ تا ۰۴:۳۰ قابل رصد خواهد بود. حدود ساعت ۲۳:۳۴ در موقعیتی ۷۸ درجه بالاتر از افق جنوبی ناظر زمینی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. با قدر ۵.۷ برای رصد این سیاره قطعاً به ابزار احتیاج خواهید داشت.

وی افزود: اورانوس هفتمین سیاره نسبت به خورشید است. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و در سال ۱۷۸۱ میلادی توسط «ویلیام هرشل» اخترشناس انگلیسی کشف شده است. فاصله اورانوس تا خورشید بیش از دو میلیارد و هشتصد هزار کیلومتر است. در این فاصله دمای ابرهای آن منفی ۲۱۴ درجه سانتی‌گراد است، به این دلیل غول یخی نامیده می‌شود.

مقارنه ماه و خوشه پروین
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: چهارشنبه _هجدهم آبان_ ماه و خوشه پروین حدود ساعت ۱۸:۰۰ به فاصله زاویه‌ای ۳.۴ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند. خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند) یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است. این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در بعضی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۳۱ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۰۵:۵۳ و ماه ۱۵ روزه هم از ساعت ۱۷:۳۹ تا ۰۱:۰۰ روز بعد با قدر منفی ۱۲.۳ قابل رصد هستند. خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. برای جهت‌یابی در شب می‌توان از این جرم جذاب در آسمان شب استفاده کرد بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آن که به صورت توده روشن خواهد بود مغرب را نشان می‌دهد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار