رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاهها، در میان استانهای دیگر هشتم بوده و این بالاتر از نرخ میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ 14 April 2022

به گزارش تابناک قم، عبدالرسول پورعباس در نشست بررسی تغییرات آزمون های ورودی دانشگاهها در سال 1401 گفت: استان قم علاوه بر جایگاه ارزشمند خود در توسعه آموزش عالی در کشور، سرریز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهرها و استانهای همجوار خود را پذیرش می کند.

وی نرخ قبولی استان قم در مراکز آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی را بین 12.5 تا 15.1 درصد عنوان کرد و افزود: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاهها، در میان استانهای دیگر هشتم بوده و این بالاتر از نرخ میانگین کشوری است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تصریح کرد: رتبه استان قم در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نیز سوم است که این نشان دهنده عملکرد مناسب اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و دستیابی به رتبه های بالاتر به راحتی امکان پذیر است.

وی در ادامه افزود: دانش آموزان قمی برای پذیرش در رشته های گروه علوم ریاضی رتبه 19 ، در گروه علوم تجربی رتبه 12 ، در گروه علوم انسانی رتبه 8 ، در گروه هنر رتبه 2 و در گروه زبان رتبه نخست را به دست آورده اند که هرکدام از این موارد نیازمند تحلیل و بررسی است.

پورعباس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان قم 23 مؤسسه و دانشگاه 40 رشته کارشناسی ارشد را ارائه می کنند، اظهار داشت: در کل کشور 127 رشته کارشناسی ارشد وجود دارد و در سال 1400 از میان 6821 داوطلب قمی، 2485 نفر در این مقطع پذیرش شده اند.

وی ظرفیت پذیرش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مطقع کارشناسی ارشد را 6345 نفر دانست و گفت: پذیرش دانشجویان کارشناسی استان قم در مقاطع بالاتر یعنی ارشد و دکترا آنچنان مناسب نبوده و باید کیفیت آموزشی دانشگاهها مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین با بیان اینکه در استان قم 9 مؤسسه و دانشگاه 23 رشته در مقطع دکترا ارائه می کنند، اظهار داشت: در کل کشور 242 رشته دکترا وجود دارد و در سال 1400 از میان 2285 داوطلب قمی، 196 نفر در این مقطع پذیرش شده اند.

وی در پایان با بیان اینکه اولین آزمون تمام الکترونیک سازمان سنجش در سال 1385 به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: از همان سال، امنیت برگزاری آزمون مورد توجه و دقت نظر جدی قرار گرفته و در سال جاری، قطعا راهکارهای مناسبی برای افزایش امنیت و پیشگیری از هرگونه خدشه و تقلب انجام خواهد پذیرفت.

نشست هم اندیشی و بررسی تغییرات آزمون های ورودی دانشگاهها در سال 1401 با حضور جمعی از مسؤولان دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم در سالن جلسات اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار