معاون امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به کمبود مسجد در بخش میانی و شمالی شهر قزوین گفت: در این مناطق به ازای هر ۱۰ هزار نفر هم حتی یک مسجد وجود ندارد.
کد خبر: ۲۷۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 17 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، منوچهر حبیبی در جلسه ساماندهی مساجد استان بیان کرد: به ازای هر 2 هزار و 600 نفر از جمعیت شهر قزوین یک باب مسجد و حسینیه وجود دارد.


وی ادامه داد: در حوزه ساماندهی مساجد با تدابیر صورت گرفته کمیته ای با مشارکت اداره های کل راه و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری، ستاد اقامه نماز، مرکز رسیدگی به امور مساجد و دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکیل و قرار شد موضوع ساخت و طراحی مساجد مورد نیاز در سطح استان و مرکز آن مورد پیگیری قرار گیرد.


معاون امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: پراکندگی مساجد و حسینیه های موجود در سطح شهر قزوین چندان منطقی و اصولی نیست و این اماکن مذهبی در جنوب شهر از تراکم بالایی برخوردار بوده اما متأسفانه در بخش میانی و شمالی شهر چنین نبوده تا جایی که به ازای هر 10 هزار نفر هم حتی یک مسجد وجود ندارد.


وی عنوان کرد: در شهر قزوین، از خیابان فلسطین به سمت شمال شهر از نظر پراکندگی مساجد با مشکل روبرو هستیم و از این رو ساخت مساجدی باشکوه و در مساحت های 400 تا 500 متر و با معماری مناسب در دستور کار مسئولان اجرایی باید قرار گیرد.


حبیبی با اشاره به جانمایی های صورت گرفته در شهر برای احداث مسجد و اعلام آمادگی خیران برای انجام این کار، گفت: روحیه دینی، معنوی و عشق به کارهای الهی موجب شده مردم به اجرای امور خیر از جمله ساخت مساجد اقدام تا توشه و ثوابی را برای آخرت خود ذخیره سازند و مساجد باید به گونه ای از لحاظ تجاری سازی طراحی شوند که بتوانند در آینده از عهده تامین مخارج خود برآمده اما نباید ماهیت معنوی خود را با این کار مخدوش و آسیب پذیر کنند.


وی توضیح داد: در پارک ها و فضاهای عمومی برای احداث مسجد همکاری لازم با شهرداری قزوین انجام شده است، نظام مقدس جمهوری اسلامی با محوریت دین، اخلاق و ایمان شکل گرفته و مساجد را هم به عنوان بهترین مکان برای تبلیغ، حل مشکل و موضوع های مهم اجتماعی اثرگذار و مفید می شناسد.


معاون امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه هر حرکتی که از مساجد آغاز شود بقای آن هم جاودان خواهد بود، گفت: آغاز نهضت انقلاب اسلامی از مساجد و روحانیت کلید خورد و این جریان در درک جایگاه این نوع اماکن و در اندیشه و ذهن جامعه اهمیت بسزایی دارد.


وی تأکید کرد: نقش مردم از جمله خیران در ساخت مساجد بسیار پررنگ بوده تا جایی که غالب مساجد به همت مردم و خیران ساخته و تنها در برخی مواقع کمک ها و مجوزهایی از سوی دولت صادر می شود.


حبیبی به پیش بینی جانمایی فضاهای مذهبی در طرح های جامع و توسعه شهر و روستا اشاره و افزود: به عنوان مثال در شهرک مهرگان قزوین سعی شده در هر محله یک باب مسجد به منظور نقش پررنگ آنها در کاهش بزه ها و سوء رفتارهای اجتماعی در نظر گرفته شود.


وی در خصوص مجتمع ها و نمازخانه های بین راهی در این استان یادآور شد: 30 مجتمع بین راهی موجود به دلیل پراکندگی آنها به هیچ عنوان کافی تشخیص داده نشده و در برخی از راه های ارتباطی به خصوص قزوین - رشت و قزوین - زنجان نیازمند احداث آن هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار