سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: چلنگری به عنوان هنر شکل دادن به فلز، روزگاری نه چندان دور، رونق قابل توجهی داشته که نسل امروز با آن غریبه اند و شاید اصلاً این حرفه را در زمره مشاغل امروزی قرار نمی دهند .
کد خبر: ۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 22 September 2015

به گزارش تابناک یزد،حمیدرضا دهقان مهرجردی در خصوص این هنر ـ صنعت گفت: آهنگران قدیمی یزد با استفاده از وسایلی ساده نظیر دم و انبر و چکش به تولید ابزارآلات مورد نیاز مردم چون: قپان، قندچین، انبر و ابزار طلاسازی می پردازند.

وی افزود: کارگاه های چلنگری در روستای سخوید، منطقه ندوشن، شهرستانهای یزد، اردکان و میبد تا حدود 50سال قبل از جایگاه مناسبی برخوردار بوده ولی از این دوره به علت گسترش شهر و جایگزینی صنایع نوین رو به کاستی می گذارد، به طوری که هم اکنون تعداد کارگاه های قدیمی آهنگری که در استان و شهرستان ها باقی مانده حدود 18 کارگاه فعال است.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: باتوجه به اینکه مشاغل سنتی جز لاینفک میراث فرهنگی و آداب و رسوم هر مرز و بومی محسوب می شود انتظار می رود با برنامه ریزی اساسی و پیگیری در جهت حفظ و رونق حرفه چلنگری اقدام جدی به عمل آید.
این مسئول گفت: در طرحهای آموزشی ترویجی این معاونت برنامه هایی برای رونق این هنر ـ صنعت در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی از سوی این معاونت برای آموزش استاد شاگردی در شهرستانهای یزد، میبد و اردکان اشاره کرد.
وی درباره این هنر صنایع دستی استان یادآور شد: چیلان به معنی آلات و ادواتی است که از آهن می سازند مانند زنجیر، حلقه های کوچک و یراق و چلنگری یعنی آهنگری سبک و محلی که در آن اشیایی همانند قپان، قندچین و اشیای سبک وزنی مانند میخ طویله، میخ سرکج، نیم ذرع بزازی، انبر و سیخ و سه پایه آهنی، زنجیر و سیخانک، قلم، سنبه، منقل آهنی، چفت و ریزه، تملیک، اسکنه، مقار، درفش، جوالدوز و امثال اینها می سازند.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، شعربافی، ترمه ،زری ، مخمل ،شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی ( لبافی ) ،پتو ، جیم ،شال بافی ، بقچه ، لنگ ، قناویز ، رو فرشی ،شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری،بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار