مسئول موزه «علوم یزد» به عنوان اولین موزه وابسته به وزارت آموزش و پرورش که قدمتی بالغ بر ۹۰ سال دارد، هرگونه تغییر و تجهیز مکان قدیمی این موزه را به دلیل ثبت این بنای تاریخی نیازمند ملاحظاتی خاص خواند و گفت: بازدید این موزه به دانش آموزان مدارس اختصاص دارد، ولی موزه به شرط وجود بیش از پنج نفر بازدیدکننده، پذیرای دیگر علاقمندان نیز در ساعت اداری خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰ 19 May 2024

به گزارش تابناک یزد، هر ساله از سوی شورای بین المللی موزه‌ها موسوم به «ایکوم» روز جهانی موزه در تاریخ ۱۸ می، مصادف با ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با شعار و موضوعی مخصوص گرامی داشته می‌شود؛ موضوع این روز در سال جاری «موزه‌های آموزشی و پژوهشی» است که بر نقش حیاتی مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید دارد.

امروزه در سراسر دنیا موزه‌های گوناگونی از قبیل موزه‌های هنری، تاریخی، تخصصی، علمی، فنی و صنعتی و ... در حال فعالیت هستند که یکی از نقش آفرین‌ترین آن‌ها در رشد و ارتقا علمی یک جامعه موزه‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم هستند، از این رو و به بهانه روز جهانی موزه‌ها به سراغ بررسی چند نکته در رابطه با «موزه علوم یزد» رفتیم.

«محمود ضیغمیان» مسئول موزه علوم یزد در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: موزه علوم یزد در سال ۱۳۶۷ با همت و پشتکار جمعی از فرهنگیان دلسوز و فرهیخته یزد در محل زیر زمین‌های دبیرستان پسرانه «ایرانشهر» تاسیس شد و با عنایت خداوند متعال و مساعدت مسئولان استانی و وزارت آموزش و پرورش به سرعت توسعه یافت.

وی ضمن بیان این که موزه علوم یزد شامل بخش‌های مختلفی از جمله حیات وحش (علوم طبیعی)، فیزیک سرا، نجوم، زمین شناسی و ... است، گفت: این موزه شامل صد‌ها گونه تاکسیدرمی شده از حیوانات ایران و جهان، مجموعه‌های حشرات و سایر بی مهرگان، سنگ‌ها و کانی‌ها، و زیست بوم‌های متنوع و جذاب نظیر جنگل، کوهستان، قطب و کوه‌های استان و تجهیزات گوناگون و منحصر به فرد آموزشی و آزمایشگاهی خصوصا در بخش فیزیک می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که موزه علوم یزد چهار سالن و بخش اصلی دارد که شامل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و نجوم می‌شود، گفت: در موزه علوم یزد علاوه‌بر بخش‌های متنوع و آموزشی، اشیاء خاصی نیز وجود دارد که مربوط به ۸۰۰ سال پیش است و شامل سنگواره‌ها، حیوانات نادر و ... می‌شود.

مسئول این موزه افزود: هدف از تأسیس این موزه، شکل یابی و تشکیل بخش‌های متنوعی همچون علوم طبیعی، علوم زیستی، بخش نجوم و فیزیک، نمایش پدیده‌های جالب فیزیکی، جمع‌آوری موجودات و جانوران مختلف تاکسیدرمی می‌باشد.

ضیغمیان اظهار کرد: این موزه اولین موزه وابسته به وزارت آموزش و پرورش کشور بوده که در جهت کیفیت بخشی به آموزش نظری و مطابق با سرفصل‌های کتب درسی دانش آموزان طراحی شده است.

مسئول علوم یزد در خصوص میزان بازدید سالانه این موزه اظهار کرد: میزان بازدید از موزه علوم یزد با توجه به عواملی همچون شرایط موزه، تخصیص نیرو و عوامل جانبی دیگر بین ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر در سال متغیر است.

وی در خصوص وضعیت و سن بنایی که موزه در آن واقع شده ضمن بیان این‌که قدمت ساختمان موزه حدود ۹۰ سال است و محدودیت‌های مختلفی دارد، گفت: با توجه به مشکلات مادی و همچنین ثبت بنا در فهرست آثار تاریخی، هرگونه تغییر و تجهیز آن باید با ملاحظات خاصی انجام پذیرد که از طرق مختلف در پی رفع کاستی‌های آن هستیم.

ضیغمیان در خصوص ساعات کاری موزه علوم یزد ضمن اشاره به این‌که موزه اختصاص به مدارس دارد، گفت: بیشترین فعالیت این موزه در ایام سال تحصیلی است و پس از پذیرش هر گروه درب موزه بسته و مجددا با مراجعه گروه بعدی درب باز می‌شود.

وی ضمن بیان این‌که ساعت کاری مطابق با فعالیت مدارس در شیفت صبح است، اظهار کرد: موزه علوم یزد معمولا از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ باز است که البته گاهی مواقع بنا بر ضرورت در شیفت غیر رسمی عصر نیز پذیرای بازدید کنندگان می‌باشد.

مسئول موزه علوم در پایان ضمن اشاره به این‌که امکان بازدید علاقه‌مندان این مجموعه طی سال تحصیلی در کنار گروه‌های دانش آموزی در سانس‌های مختلف با هماهنگی قبلی فراهم است، خاطرنشان کرد: در خارج از ایام سال تحصیلی نیز به شرط وجود پنج نفر بازدیدکننده به بالا، در ساعت اداری امکان بازدید فراهم است.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار