مدیر دفتر بازار شرکت توزیع برق لرستان گفت: ۸۰۰ کیلووات برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در این استان تولید می‌شود که موجب صرفه‌جویی در مصرف ۵۲۸ هزار لیتر آب شده است
کد خبر: ۹۸۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷ 09 August 2021

به گزارش تابناک لرستان "قاسم ترابی" روز دوشنبه در گفت و گو با اهالی رسانه  افزود: حدود ۸۰۰ کیلووات ظرفیت فوتوولتاییک (استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق) در لرستان ایجاد شده که میزان انرژی تولیدی این نیروگاه ها ۲ هزار و ۴۸۰ مگاوات ساعت است.

وی اظهار داشت: تولید این میزان برق خورشیدی در لرستان موجب صرفه جویی ۵۲۸ هزار لیتری مصرف آب، صرفه جویی در مصرف ۶۷۳ مترمکعب سوخت فسیلی و گاز و کاهش تولید یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۶۹ کیلوگرم گاز گلخانه ای شده است.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صدور مجوز جدید نیروگاههای خانگی برق وجود ندارد بیان کرد: تاکنون سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت خرید تضمینی برق به مشترکان خانگی لرستان پرداخت شده است و به عبارتی به ازای هر کیلووات انرژی، یکهزار و ۴۵۶ تومان به تولیدکنندگان پرداخت می شود.

ترابی گفت:  علاوه بر این هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است و بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای وجود ندارد و دوستدار محیط زیست و همیشه در دسترس است ،بنابراین در زمان کاهش بارندگی ها و خشکسالی، منبع مطمنی برای تولید برق محسوب می شود.

وی همچنین تصریح کرد: با راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس خورشیدی در کشور به عنوان یکی از فناوری های انرژی های تجدیدپذیر در مصرف ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی شده است.

به گفته ترابی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن عدم انتشار گاز گلخانه ای و صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتری در مصرف آب از دیگر مزایای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در کشور به شمار می رود.

استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق (فوتوولتاییک) یکی از روش های فناورانه در چرخه بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر است که نخستین نیروگاه  خانگی (کوچک مقیاس ) این حوزه مردادماه سال ۹۶ در یکی از واحدهای مسکونی شهر خرم آباد نصب و راه اندازی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار