برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛
از‏ ۲ محصول پژوهشگران البرزی در تولید داروی کمک کننده به درمان بیماران کرونایی و دستگاه سونوگرافی ایرانی رو نمایی شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 16 December 2020

ساخت داروی کمک به درمان کرونا و دستگاه سونوگرافی ایرانی

به گزارش «تابناک البرز» در این مراسم که با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، همزمان از ۹ طرح  سلامت، پژوهشی و فناوری با حضور هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان رونمایی شد.

داروی تمزیوا (در درمان بیماران کرونایی) و دستگاه سونوگرافی با به کارگیری هوش مصنوعی، ۲ محصول پژوهشگران استان بود که در این مراسم به بهره برداری رسید.

تمزیوا (Temziva) که حاوی ماده موثره دارویی توسیلیزومب (tocilizumab) را شرکت داروسازی آریوژن فارمد تولید کرده است.

توسیلیزومب یک آنتی بادی مونوکلونال بر علیه سایتوکاین التهابی اینترلوکین ۶ است که با استفاده از تکنولوژی DNA نوترکیب، تولید شده است.

تمزیوا بایوسیمیلار با نشان Actemra تولید شده در شرکت Roche کشور سوئیس بوده که با تکیه بر دانش بومی و تلاش محققین داخلی در جهت بومی سازی تولید دارو‌های مونوکلونال آنتی بادی، اولین بار در کشور تولید شده است.

قریب به چهار سال زمان صرف توسعه و تولید این محصول ارزشمند شده است.

تمزیوا دارای کیفیت، اثردرمانی و ایمنی کاملا مشابه با داروی برند خارجی بوده که این موضوع با مطالعات مقایسه‌ای بسیار دقیق اثبات شده است.

از برکات این تولید میتوان به دو مقوله کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین تسهیل دسترسی به دارو برای بیماران نیازمند در شرایط تحریم کشور اشاره کرد.

تمزیوا از طریق مهار اختصاصی سایتوکاین التهابی اینترلوکین ۶، باعث کاهش فرایند التهابی و در نتیجه کاهش علائم بیماری‌های خود ایمنی همچون آرتریت روماتوئید فعال در بزرگسالان، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و سندرم رهاسازی سایتوکاین می‌شود.

در شرایط کنونی پاندمی کرونا، سندرم رهاسازی سایتوکاین به عنوان یکی از علل اصلی وخامت حال بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شناخته شده است از این رو استفاده از توسیلیزومب، در جهان به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا که در مرحله وخیم بیماری هستند، در نظر گرفته شده است.

تمزیوا با اشکال دارویی ویال حاوی محلول تغلیظ شده توسیلیزومب جهت انفوزیون وریدی با دوز ۴۰۰ میلی گرم در ۲۰ میلی لیتر و سرنگ حاوی محلول آماده تزریق حاوی ۱۶۲ میلی گرم توسیلیزومب در آریوژن فارمد تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار