با حضور مدیرکل و معاونین اداره کل میراث فرهنگی یزد جلسه انجمن یاوران یادگارهای فرهنگی میبد برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 09 September 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدمهدی شرافت در این جلسه اظهار داشت: باتوجه به حجم و وسعت بافت تاریخی میبد و ارزشمند بودن آن و همچنین امکانات و اعتبارات محدود، یکی از سخت ترین کارهای میراث فرهنگی، اداره کردن شهرستان میبد است.

محمدمهدی شرافت افزود: در این راستا همکاری مردم نقش بسیار موثری در حل موضوع دارد. یک بخش از آن دوستان صاحب فکر، نفوذ و اندیشه که محور اصلی حفظ میراث فرهنگی در ابعاد مختلف از جمله بناها، آداب و رسوم و فرهنگ هستند. بخش دیگر بخش سرمایه دار هستند که باید فضا برایشان تعریف شود تا وارد کار شود. بیشترین تلاش این بود که مردم را تشویق کنیم در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری وارد کار شوند.

وی عنوان کرد: محور و نقطه هدف اصلی را از میراث فرهنگی جدا کنیم و به سمت گردشگری ببریم، که البته این بحث ایرادهای زیادی دارد ولی حداقل این است که در حوزه گردشگری اتفاق نظر بیشتری است.

شرافت تأکید کرد: بناهای تاریخی حتی اگر بازدید کننده ای نداشته باشند، وظیفه ما این است که آنها را حفظ کنیم، و امید است که همه به این بلوغ فکری و اندیشه برسند که احساس کنند چه سود داشته باشد و چه نداشته باشد وظیفه داریم از این بناهای ارزشمند نگهداری کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مواردی میراث فرهنگی موفق بوده که توانسته است با مردم همراه شود. همچنین شهرداری ها با اختصاص اعتبارات خود به میراث فرهنگی نقش بسیار موثری در پیشبرد اهداف این حوزه داشته اند که از آن جمله شهرداری عقدا یک شهرداری نمونه است، شهرداری یزد نیز همکاری خوبی داشته و تا جایی که امکان داشته بودجه را به این حوزه اختصاص داده است. در بقیه شهرداریها هنوز پیوستگی کامل ایجاد نشده است و امید است شهرداریها با برنامه وارد این حوزه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در ادامه افزود: تشکل ها بازوی اجرایی میراث فرهنگی هستند و در بهبود روابط میراث و مردم نقش موثری دارند که موجب شده است در یزد وضعیت ارتباط مردم با این دستگاه بسیار خوب و معقول باشد.

اختصاص اعتبار برای حمام های تاریخی، اختصاص مکانی خاص و مناسب برای موزه، پیگیری بحث میبد، شهر خلاق گردشگری، احداث هتل 5 ستاره برای شهر نمونه گردشگری میبد و تحویل مجدد نارین قلعه میبد به پایگاه پژوهشی شهر میبد از موارد دیگری بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است در پایان جلسه مدیرکل میراث فرهنگی یزد از فرماندار میبد به دلیل همکاری خوب در راستای احیای صنعت کاربافی تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار