آیین افتتاح و بهره‌برداری از سی و پنج هزارمین خانه روستایی مقاوم سازی شده استان کرمانشاه، در سومین روز از هفته دولت، با حضور استاندار و جمعی از مسئولین استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 27 August 2015
نورالدین فرزادی پور بخشدار ماهیدشت در این مراسم که در روستای "چقاگینو" از توابع بخش ماهیدشت برگزار شد، به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بخش ماهیدشت اشاره کرد و افزود: بخش ماهیدشت بیش از هرچیز دیگر در زمینه صنعت پتانسیل دارد و این بخش به یک شهرک صنعتی با صنایع پراکنده تبدیل شده که از مسئولین ارشد استان تقاضا داریم تا در زمینه ساماندهی شهرک صنعتی در این بخش مساعدت کنند.

وی اظهار کرد: قطعا راه‌اندازی یک شهرک صنعتی در این بخش نقش موثری در ایجاد اشتغال و رونق تولید خواهد داشت.

وی همچنین به وجود 73 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این بخش اشاره کرد و افزود: از این میزان 60 هزار هکتار بصورت دیم و 13 هزار هکتار بصورت آبی هستند که تقاضامندیم تا سیستم اصلاح بذر در این بخش راه‌اندازی شده تا بهره‌وری کشاورزی افزایش یابد.

فرزادی‌پور در ادامه به مشکلات جدی تامین آب آشامیدنی در بخش ماهیدشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در این بخش 1305 حلقه چاه مجاز و 979 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که همین تعداد بالای چاه‌های  غیر مجاز تهدیدی جدی برای از بین رفتن منابع زیرزمینی و نیز تامین آب آشامیدنی مردم شده‌اند.

وی اظهار کرد: در همین راستا کارگروه تعادل بخشی به منابع آبی را در بخشداری ماهیدشت تشکیل داده‌ایم، اما تقاضامندیم تا اداره کل آب و فاضلاب استان نیز در زمینه تامین آب آشامیدنی مردم این بخش وارد عمل شود.

بخشدار ماهیدشت به پتانسیل‌های این بخش در بحث پرورش اسب نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 500 پرورش اسب در بخش ماهیدشت فعال است که تقویت و صنعتی کردن آنها می‌تواند نقش موثری در اشتغال و تولید ثروت در این منطقه داشته باشد.

وی همچنین به وجود کاروانسرا و پل تاریخی در بخش ماهیدشت اشاره کرد و افزود: چنانچه حمایتی صورت گیرد و اطراف این آثار تاریخی آزادسازی شود، قطعا نقش موثری در رونق گردشگری منطقه خواهد داشت.

فرزادی پور در ادامه با بیان اینکه از تعداد 124 روستای بخش ماهیدشت تنها فاز اول طرح هادی در 16 روستا اجرا شده و تنها یک روستا در این بخش گازرسانی شده است، این عملکرد را با سیاست تشویق مردم به پایداری در روستاها در تضاد دانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم روستاییان را برای ماندن و زندگی در روستا ترغیب کنیم، باید شرایط زندگی مناسبی را برای آنها فراهم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه قانون پنجم توسعه تمامی روستاهای موجود در فاصله پنج کیلومتری خطوط اصلی انتقال گاز باید گازرسانی شوند، گفت: متاسفانه بسیاری روستاهای ما علی رغم نزدیکی به خطوط انتقال گاز هنوز از این نعمت محروم هستند.

فرزادی پور همچنین به مشکلات راه‌های روستایی بخش ماهیدشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 18 روستای بخش ماهیدشت فاقد راه روستایی بهسازی شده هستند.

جعفر نصوری معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص روستای "چقاگینو" اظهار کرد: در حال حاضر 50 درصد خانه‌های این روستا با مشارکت بالای مردم مقاوم‌سازی شده و صاحبان بقیه واحدها نیز در این زمینه پیگیرند.

وی افزود: در زمینه اجرای طرح هادی روستا نیز فاز اول این طرح از سال 1390 با اعتبار 110 میلیون تومان آغاز شد و  امسال نیز 180 میلیون تومان در این زمینه به این روستا اختصاص داده می‌شود تا اجرای طرح هادی خود را تکمیل کنند.

نصوری با اشاره به مشارکت بالای مردم روستای "چقاگینو" در اجرای طرح‌های عمرانی روستا اظهار کرد: خوشبختانه این مشارکت مردمی باعث شد تا بتوانیم تمام بخش‌های طرح هادی از جمله ساخت مرکز بهداشت، کتابخانه، مسجد، دهیاری و فضای سبز را در این روستا انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در تلاشیم تا این روستا را به عنوان روستای نمونه کشوری معرفی کنیم و به همین علت در نظر داریم تا در و دیوار خانه‌های این روستا را با مصالح مدرن و به سبک و سیاق خانه‌های روستایی طراح کنیم تا فضای روستایی زیبایی داشته باشیم.

گفتنی است: علاوه بر افتتاح نمادین خانه روستایی در روستای "چقاگینو" به عنوان سی و پنج هزارمین خانه مقاوم‌سازی شده استان کرمانشاه، 23 طرح هادی در هشت شهرستان استان نیز با صرف اعتباری 28 میلیارد و 842 میلیون ریال به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار