کد خبر: ۸۲۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴ 10 March 2020

بیابان لوت از جاذبه‌های منحصر به‌فرد طبیعی در جهان به شمار می‌رود و نخستین اثر طبیعی ایران است که به ثبت جهانی رسیده است. لوت؛ همواره جذاب، زیبا، افسونگر، خیال‌انگیز، پرکشش و البته فریبنده بوده است. یکی از فریبنده‌ترین نقاط کویر، کلوت‌ها هستند، همان‌ها که سیاحان و کویرنوردان دهه‌های گذشته، به عنوان قصرهای جن و پری از آن‌ها یاد کردند و زیباترین آن‌ها نیز در محدوده‌ی بخش شهداد قرار دارند. لوت به گرمای سوزانش هم شهره است و در سال‌هایی چند، توسط ناسا گرم‌ترین نقطه‌ی زمین نیز در آن ثبت شده و قطب گرمایی کره زمین خوانده می‌شود. این روزها که ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد و در کشورهای مختلف پراکنده شده، هر کس دنبال راهی برای گریز از میزبانی این ویروس است. در کنار راه‌های توصیه‌شده‌ی پزشکی همچون شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله‌ی اجتماعی با دیگران، ماسک زدن در تماس با افراد بیمار، گندزدایی سطوح و مکان‌های پرخطر و… برخی در احوالات ویروس جدید تحقیق کرده‌اند و برای خود نسخه پیچیده‌اند که اگر در منطقه‌ای گرم و داغ حضور یابند ویروس از بین می‌رود و از میزبانی‌اش در امان خواهند بود. با این پیش فرض نه چندان علمی، گروهی از شهرهای مختلف راهی کویر و مناطق اطراف آن مانند شهداد و روستاهای تکاب شده‌اند.

برخی شاهدان عینی با تایید این حضور، از چادر زدن مسافرانی از استان‌های بیشتر آلوده به ویروس خبر داده‌اند که درخواست اسکان و اقامت و اجاره‌ی منزل هم داشته‌اند.

بخش شهداد از مناطقی است که امکانات اقامتی چندانی ندارد، سطح امکانات بهداشتی و درمانی آن چندان مطلوب نیست و آنچه در این زمینه دارد جوابگوی وسعت پهناور آن و تعداد روستاها و آبادی‌هایش نیست، چرا که هم پهناورترین بخش ایران است که از چندین کشور وسیع‌تر است و هم این‌که بیش از ۹۰ روستا و آبادی دارد.

حالا در این اوضاع کرونایی، جمعی از این شهر و آن شهر راهی شهداد و لوت شده‌اند در حالی‌که در ورودی‌های بخش، کنترلی برای بررسی شرایط جسمی گردشگران و مسافران وجود ندارد. همچنین شهداد از مسیر جاده‌ی نهبندان دستکم از دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ورودی استان محسوب می‌شود. خدمت کسانی هم که بلافاصله پس از انتشار این مطلب بخواهند اعلام کنند این جاده مسدود است عرض کنم هم‌اکنون تردد انواع خودروهای سواری و باری (تریلر و تانکر و…) در حال انجام است و با شن‌ریزی سه چهار کیلومتری نیم‌دایره‌ی جنوبی دریاچه‌ی لوت که از فروردین ماه ۹۸ ایجاد شده، امکان تردد وجود دارد. شهداد در ماه‌ها و سال‌های گذشته مقصد گردشگران قابل توجهی بوده است. این روزها مردم نگران هستند و حضور مسافرانی از شهرهای مختلف در این شهر و در امتداد لوت و تا محل دریاچه، آن‌ها را نگران‌تر کرده است.

شماره پلاک برخی خودروها نیز بر این نگرانی می‌افزاید. از هموطنان عزیزم درخواست می‌کنم در خانه بمانند و سفر به شهداد و لوت را به زمانی دیگر موکول کنند. اینجا امکانات و زیرساخت چندانی ندارد و بهترین کار سفر نکردن است.

با سفر نکردن، خود و مردم همسایه‌ی کویر لوت را در سراب از بین بردن کرونا در گرمای شهداد و لوت غرق نکنید. مردم این دیار بیش از خانه‌هایشان، دل‌هایشان را به روی مهمان می‌گشایند و سخاوتمندانه می‌بخشند اما این روزها روزهای سفر نیست. در شهرها و خانه‌هایمان بمانیم و کرونا را به سفر نبریم.

نه کرونا و نه لوت با من و تو شوخی ندارد در خانه‌مان بنشینیم و خیال شهداد و لوت و هر مقصد دیگری را از سر بیرون کنیم. انتظار می‌رود مسئولان شهرستان کرمان، بخش شهداد و استان نگاه جدی‌تری به این منطقه و ورودی‌هایش از استان‌های همجوار داشته باشند.

شهداد خاکریز کرمان در برابر لوت است مستحکم نگهش داریم.

*دکترای ارتباطات، روزنامه‌نگار اهل شهداد و مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط‌عمومی

سراب کرونا کُشون در کویر

*عکس: نمایی از دریاچه‌ی شکل گرفته در لوت / تقی‌زاده

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار