مدیر ترویج کشاورزی جنوب کرمان از برگزاری اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه خبر داد که منطقه جبالبارز شمالی میزبان این رویداد خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲ 09 April 2024

به گزارش تابناک کرمان، مهدی میجانی با برشمردن مزیت‌های گیاهان دارویی به عنوان کشت جایگزین که جزء سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز محسوب می‌شود، بر لزوم برگزاری جشنواره‌ها در راستای معرفی هر چه بیشتر این ظرفیت اقتصادی در منطقه تاکید کرد.

وی گفت: اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب کرمان ۱۳ اردیبهشت ماه امسال در شهر جبالبارز شمالی و با همکاری ادارات کل منابع طبیعی، امورعشایری، مرکزتحقیقات و بخشداری جبالبارز برگزار خواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از برخورداری عرصه‌های منابع طبیعی از ظرفیت گونه‌های دارویی که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و به عنوان یک منبع درآمد برای بهره‌برداران بخش خصوصی محسوب خواهند شد، افزود: بالای ۹۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی جنوب کرمان از مزیت خدادادی گیاهان دارویی برخوردار هستند که می‌توان از این ظرفیت در راستای تحقق شعار سال و مردمی‌سازی اقتصاد خانوار‌ها بیش از این بهره‌برداری کرد.

مدیر ترویج کشاورزی جنوب کرمان با برشمردن اهداف برگزاری جشنواره ملی گیاهان دارویی، اظهار کرد: معرفی و توسعه کاشت گیاهان دارویی در بحث اقتصاد خانوار‌های روستای و عشایری، شناسایی عرصه‌های مستعد جنوب کرمان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و از طرفی مستعد بودن این منطقه در بحث گیاهان دارویی باتوجه به اقلیمی که وجود دارد از جمله اهداف پیش روی جشنواره‌ها در سطح ملی است که با برنامه‌ریزی کارشناسی به صورت جدی در دستور کار قرار دارند.

میجانی توسعه کشت گیاهان دارویی را برای رونق بیشتر توسعه گردشگری دارویی مورد تاکید قرار داد و تجاری‌سازی محصولات گیاهان دارویی را نیز از دیگر اهدافی دانست که با همگرایی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز با مشارکت مردم محلی محقق خواهند شد.

وی حضور مقامات کشوری و استانی را در آیین جشنواره ملی گیاهان دارویی فرصتی برای مرتفع کردن مشکلات فراروی این مهم دانست و گفت: حضور مسئولان تاثیرگذار در جشنواره و ملاحظه مشکلات و قابلیت‌ها از نزدیک کمک بزرگی به تصمیم گیری مسئولان محلی در بهره‌برداری از گیاهان دارویی است که باز هم در فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در جهش تولید موثر است.

مدیر ترویج کشاورزی جنوب کرمان با این توضیح که منطقه جنوب رتبه اول تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد، افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی در مزارع کشاورزی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی است که در افزایش میزان بهره‌وری بیشتر تاثیر دارد.

وی بیشترین سطح گیاهان دارویی را در جنوب کرمان شامل گل محمدی، حنا، وسمه، آویشن، رزماری، چای ترش، بابونه و ... دانست که برخی از این گونه‌ها در بازار‌های ملی و خارجی قابلیت عرضه را دارند.

میجانی استقبال مردم را در کشت گیاهان دارویی مثبت ارزیابی کرد که تاکنون این مشارکت اقتصادی بوده و گفت: باید با در نظر گرفتن یکسری مشوق‌ها بیش از این به سمت استفاده از گیاهان دارویی به عنوان کشت جایگزین برویم، زیرا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، برای مردم صرفه اقتصادی خواهند داشت.

مدیر ترویج کشاورزی جنوب کرمان تاکید رهبر معظم انقلاب را به مشارکت مردم در اقتصاد، نقشه راهی برای مسئولان دانست که می‌طلبد در این زمینه تولیدات روستاییان و عشایر تقویت شوند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار