همدان از استان های غربی کشورمان ایران می باشد.مرکز این استان گردشگری و تاریخی، شهر همدان است و لازم به ذکر است که هرودوت تاریخ پیدایش این شهر را سده ۸ قبل از میلاد مسیح ذکر کرده است.
کد خبر: ۸۱۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 06 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان به شمار می‌رود چرا که پایتخت اولین حکومت شاهنشاهی ایران، مادها بوده است. نام آشنای هگمتانه نیز از همان زمان بر این شهر برجای مانده است. به دلیل همین تاریخ کهن و همچنین موقعیت جغرافیایی ویژه، آثار تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد.

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه که وسیع‌ترین تپه تاریخی ایران نیز شناخته می‌شود یکی از مکان های دیدنی‌ استان همدان است که شگفتی بسیاری دارد. از شگفتی‌های این شهر باستانی می‌توان به معماری و طرح ساختارمند هگمتانه اشاره کرد. معابر مفروش، کانال‌های آب‌رسانی، استفاده از آجرهای مربع‌شکل و منظم بخشی از شگفتی‌های معماری این شهر هستند. در حفاری‌های انجام شده در این تپه، چندین لوح زرین به نام‌های داریوش دوم و اردشیر دوم کشف شده است. همچنین کوزه‌های شکسته، جام‌های نقره، ظروف طلا و ستون‌های سنگی از دیگر آثار باستانی کشف شده در این تپه تاریخی به شمار می‌رود. این آثار در موزه آثار باستانی واقع در همین شهر نگهداری می‌شوند.

گنج نامه

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه بر دل یکی از صخره‌های الوند حک شده‌اند. این سنگ‌نوشته‌ها که یکی از مشهورترین مکان های دیدنی همدان است درحقیقت کتیبه‌هایی به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو هستند. این دو سنگ‌نوشته‌ حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارند که یکی کتیبه داریوش کبیر و دیگری کتیبه خشایارشا است. این کتیبه‌ها از گذشته تاکنون نام‌های بسیاری را به خود دیده‌اند. جنگ‌نامه و گنج‌نامه از نام‌های مشهور این کتیبه‌ها به شمار می‌رود. از آنجایی که برخی باور داشته‌اند راز گنجی نهان بر روی این کتیبه‌ها حک شده است، آن را گنج‌نامه می‌نامیدند. برخی دیگر نیز با باور به جنگاوری این شاهان واژه جنگ را جایگزین گنج کرده‌اند و آن را جنگ‌نامه نامیده‌اند. هم‌اکنون این دو کتیبه در دهکده فرهنگی ورزشی و توریستی گنج نامه قرار دارند. این دهکده آبشار گنج‌نامه و تله‌کابین گنج‌نامه را نیز شامل می‌شود. همچنین مکان‌های استراحت شامل آلاچیق و خدمات رفاهی برای گردشگران در این مجموعه تاریخی، طبیعی و تفریحی درنظر گرفته شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری پس از اسلام در همدان است. گنبد علویان که از یادگاری‌های بر جای مانده از دوران سلجوقیان به شمار می‌رود در ابتدا به عنوان مسجد توسط خاندان علویان بنا شده است و در سال‌های بعد با ساخت سردابی در زیر این بنا به مقبره خانوادگی علویان تبدیل شد. هرچند این بنا درحال حاضر گنبدی ندارد اما نام او از گنبدی که در گذشته‌ داشته‌، گرفته شده است.گچ‌بری‌ها، طاق‌نماها، تزئینات داخلی و کتیبه‌هایی به خط کوفی همگی از شگفتی‌های معماری این بنای تاریخی هستند که زیبایی منحصر‌به‌فردی را شکل داده‌اند. نمادهایی از تفکرات متفاوت در طول تاریخ از زمان ساخت تا مرمت در این بنا استفاده شده که آن را به یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی همدان تبدیل کرده است.

برج قربان

برج قربان از دیگر مکان های دیدنی همدان است که در گذشته این مجموعه شامل مدرسه، مسجد، کتابخانه و خانقاه بوده است. در حال حاضر تنها این برج از آن مجموعه عظیم باقی مانده است. برج قربان از برج‌های مقبره‌ای با ارتفاع ۱۶ متر است. قدمت این برج تاریخی را به قرن ششم تا هشتم هجری می‌دانند. در این بنای تاریخی هیچ کتیبه‌ای وجود ندارد به همین دلیل سال دقیق ساخت و نام سازنده آن مشخص نیست. برج قربان محل دفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی از بزرگان ادب و جمعی از امرای سلجوقی است. اختلاف‌ها سر وجه تسمیه این برج بسیار است.برخی می‌گویند در زمان شورش افغان‌ها شخصی به نام قربان این برج را سنگرگاه خود قرار داده است و توانسته شورشیان را از محل دور کنند. از آن پس نام این برج به برج قربان شهرت یافته است. برخی دیگر نیز بر این باورند که روزگاری در روزهایی معین، شتری را در این محل قربانی ‌می‌کردند و به همین علت آن را برج قربان می گویند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار