در نشستی با حضور جمعی از فعالان اقتصادی استان، رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، رئیس و دبير اتاق مشترک ایران و عمان، فرصت های تجاری و سرمایه‌گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان معرفی، تشریح و بررسی شد.
کد خبر: ۸۱۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ 05 January 2020

به گزارش «تابناک کرمان»؛ صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رئیس اتاق کرمان در ابتداي اين نشست گفت: این استان می تواند یکی از بزرگترین پایلوت های کشور در حوزه صادرات باشد و حجم صادرات دو میلیارد و 200 میلیون دلاری خود را به 10 میلیارد دلار برساند. سیدمهدی طبیب زاده، با تاکید بر اینکه اتاق کرمان توسعه بازار را مدنظر دارد، افزود: تاکنون چندین بازار هدف صادراتی تحلیل و بررسی شده و عمان نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند راه ورود فعالان اقتصادی کرمان به بازارهای جهانی باشد.

راهکارهای ورود به بازار عمان بررسی شد
در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان پنج میلیون نفر جمعیت، ثبات اقتصادی، تورم 0.4 درصد، بنادر مدرن و مجهز، مناطق آزاد با زیرساخت های مناسب و ارائه تسهیلات، مردمی خونگرم و قابل اعتماد و دولتمردانی دانا و هوشیار دارد که در گذشته تلاش کرده‌اند سطح روابط سیاسی عمان و ایران را در بهترین شرایط نگه دارند. محسن ضرابی، خاطرنشان کرد: عمانی ها همیشه در بحران ها مانند جنگ تحمیلی و تحریم ها در کنار مردم و دولت ایران بوده‌اند و این جایگاه مناسب می تواند فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی کشور ما باشد.
وی بیان کرد: متاسفانه با وجود روابط سیاسی مناسب بین دو کشور، تا قبل از تشکیل اتاق مشترک ایران و عمان در سال 92، روابط تجاری مطلوبی وجود نداشت و تنها 221 میلیون دلار مبادله تجاری و 146 میلیون دلار صادرات صورت گرفت. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تصریح کرد: اما با فراهم آمدن زیرساخت های لازم، تسهیل شرایط اخذ ویزا، برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی و هوایی و آسان شدن شرایط ثبت شرکت، حجم مبادلات در طول 5 سال، 6 برابر و به یک میلیارد و 161 میلیون دلار و صادرات به 728 میلیون دلار رسید.
وی مزیت های کشور عمان برای فعالان اقتصادی را صادرات، صادرات مجدد و واردات کالا از طریق عمان به ایران دانست و گفت: سالانه 20 میلیارد دلار کالا به عمان وارد می شود که در حال حاضر سهم ایران از این واردات 3.6 درصد است و با توجه به تنوع محصولات ایرانی و علاقمندی عمانی ها به آنها، این سهم می تواند تا 10 درصد افزایش یابد. ضرابی، خاطرنشان کرد: راه توصیه شده به فعالان اقتصادی برای ورود به بازار عمان، شرکت در نمایشگاه های تخصصی این کشور است که با شرکت در این نمایشگاه ها ضمن مراجعه تجار و مصرف کنندگان به فعالان اقتصادی، امکان مقایسه کالاهای خود از نظر کمی و کیفی با سایر رقبا نیز فراهم می شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: فعالان اقتصادی آگاهانه و با دریافت اطلاعات صحیح از اتاق مشترک و سازمان توسعه تجارت ایران در نمایشگاه ها شرکت کنند تا فریب دلالان و سوداگران را نخورند و متضرر نشوند. وی راه اندازی آخرین مرحله تولید در عمان را راهکاری مناسب برای صادرات و مبادلات بانکی بهتر و آسان‌تر عنوان و بیان کرد: راه‌اندازی پروازهای مستقیم از استان‌های مختلف کشور به عمان با دو هدف رونق گردشگری و توسعه روابط اقتصادی بین تجار دو کشور بسیار راهگشاست و از سوی دیگر عمان نیز زیرساخت های لازم را برای حضور گردشگران در این کشور فراهم کرده است.
ضرابی، در رابطه با صادرات مجدد نیز گفت: دستیابی مستقیم فعالان اقتصادی ایرانی به بازارهای برخی کشورهای منطقه به دلیل وجود روابط‌ سیاسی نامناسب ممکن نیست که می توانیم از طریق عمان به آنها دسترسی داشته باشیم. ضرابی، با اشاره به اینکه عمان رابطه تاریخی و تجاری خوبی با کشورهای آفریقایی و یمن دارد و بسیاری از کالاهای مورد نیاز آنها از عمان وارد این کشورها می شود، بیان کرد: به طور معمول چون خرید توسط این کشورها به صورت بلند مدت است و ایران روابط بانکی با این کشورها ندارد، امکان گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت ممکن نیست که به همین دلیل این بازارها را از دست می دهیم.
وی ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی شرکت های خود را در عمان به ثبت برسانند امکان برقراری روابط بانکی و گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت فراهم می شود. ضرابی، عمان را به همراه بحرین دو کشور دارای قرارداد تجارت آزاد منطقه نام برد و افزود: عمان بر خلاف بحرین، زیرساخت های لازم را ایجاد کرده و با 16 کشور آفریقایی، عربی، آمریکا، سنگاپور و چهار کشور اروپایی این قرارداد را به امضا رسانده که امیدواریم ما نیز بتوانیم از این فرصت استفاده و کالاهای ایران را با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، در ادامه به رابطه خصمانه و محتاطانه بعضی از کشورهای منطقه با ایران به دلیل تحریم ها اشاره کرد و گفت: دولتمردان عمانی رابطه خوبی با ایران دارند و

به همین دلیل امکان صادرات مجدد از عمان و واردات کالاهای مورد نیاز به ایران از طریق عمان و بنادر مدرن و مجهز صحار و صلاله وجود دارد. وی ادامه داد: شرط صادرات با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها دریافت گواهی مبدا از عمان است که فعالان اقتصادی برای دریافت این گواهی باید در عمان سرمایه گذاری کنند. وی اظهار کرد: در سال 96 با بانک‌های عمانی مذاکره و موافقت شد که 70 درصد تامین مالی پروژه هایی که توجیه اقتصادی دارند را برای شرکت های ایرانی انجام دهند، اما چون شرکت های ایرانی تاسیس شده در عمان نوپا بودند نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.
ضرابی، در بخش دیگری فناوری ها نوین و فعالیت های استارت آپی را نیاز فعلی کشور عمان عنوان کرد و گفت: با حضور هیاتی از عمان در تهران و بازدید از مجموعه دیجی کالا و کارخانه نوآوری هم آوا، این هیات علاقه بسیاری به این حوزه ها نشان دادند. وی شیلات را نیز حوزه مناسبی برای سرمایه گذاری در عمان دانست و افزود: ایرانی های فعال در این حوزه می توانند با دانش فنی و تجربه خود، در عمان به فعالیت اقتصادی بپردازند.
در پایان این نشست جمعی از فعالان اقتصادی استان پرسش های خود را مطرح و پاسخ های لازم را دریافت کردند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار