وعده غذایی صبحانه برای دانش آموزانی که حدود نیمی از روز را در مدرسه سپری می‌کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.
کد خبر: ۷۹۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 02 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: اینکه صبح زود بیدار شدن سخت است و آماده کردن کیف مدرسه و لباس پوشیدن برای رفتن به مدرسه هم دشواری خاص خود را دارد نباید باعث شود تا دانش‌آموزان از صرف یک وعده غذایی مهم همچون صبحانه باز بمانند.

منیر خانم، همسایه واحد کناری ما که به قول خودش صبح‌ها دختر کلاس دومی خود را با جرثقیل و به زور بیدار می‌کند، بارها به مادرم گفته است که اینقدر بیدار شدن و آماده کردن دخترش طول می‌کشد که وقت نمی‌شود تا صبحانه را در خانه بخورد. برایش لقمه‌ای می‌پیچد و در کیفش می‌گذارد که اغلب ظهر در زمان بازگشت از مدرسه در کیف نگار دست نخورده باقی مانده است و گویا با بیسکوئیت و تنقلات دیگری در مدرسه خود را سیر کرده است.

چند بار مادر به منیر خانم گفته که زودتر دخترش را بیدار کند تا وقت کافی برای صبحانه خوردن در خانه داشته باشد اما انگار اصلا نگار دوست ندارد تا صبحانه بخورد و حتی اگر هم وقت باشد باز هم طفره می‌رود و یکی 2 لقمه خورده و نخورده، از پای سفره بلند می‌شود.

این مشکلی است که خیلی از مادرها با آن مواجه هستند و در جلسات اولیاء مدارس همواره به آنها توصیه می‌شود که به روش‌های مختلف فرصت صرف صبحانه در خانه را برای دانش آموزان فراهم کنند. علت تاکید کارشناسان تغذیه برای توجه به وعده صبحانه هم بی ارتباط با افزایش سطح هشیاری و یادگیری نیست.

فرصتی به نام صبحانه

یک کارشناس تغذیه با اشاره به افزایش احتمال چاقی کودکانی که صبحانه نمی‌خورند به خبرنگار فارس می‌گوید: از هر 5 دانش‌آموز ابتدائی، یک نفر دچار چاقی شکمی است.

زهرا عباسپور ادامه می‌دهد: علت اصلی این عارضه عدم صرف وعده غذایی حائز اهمیتی همچون صبحانه است زیرا باعث می‌شود تا کودکان به خوردن مواد غذایی بی‌ارزش برای سیر کردن خود تا پیش از نهار روی آورند.

 

 

وی تاکید می‌کند: یکی از علل عدم تمایل کودکان به خوردن صبحانه، تکراری بودن مواد غذایی می‌تواند باشد و به عنوان مثال کودکی که هر روز نان و پنیر روی سفره صبحانه ببیند، اشتها و تمایلش را از دست خواهد داد.

عباسپور می‌افزاید: لازم نیست که لزوما هزینه زیادی انجام دهیم اما می‌توانیم تنوع را به سفره صبحانه بیاوریم و شیر، تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی و ... را برای روزهای مختلف بر سر سفره بگذاریم.

این کارشناس تغذیه، استفاده از حبوبات در وعده صبحانه را مناسب می‌داند و می‌گوید: آش سبزی شیرازی، عدسی، خوراک لوبیا چیتی و ... گزینه مناسبی برای صبحانه دانش آموزان است و صرف یک کاسه کوچک از آن حتی بدون نان می‌تواند کالری مورد نیاز را تا وعده نهار برای دانش آموزان تامین کند.

وی می‌افزاید: میوه‌ها نیز برای صبحانه بسیار مناسب هستند و سیب، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، شلغم و ... نیز، تنوع خوبی به صبحانه کودکان می‌دهند و ابتلاء به چاقی را در آنها کاهش می‌بخشند.

 

 

عوارض و پیامدهای نامطلوب عدم صرف صبحانه به گرسنگی و چاقی منتهی نمی‌شود بلکه در کاهش رشد نیز تاثیر بسزایی دارد. کودکی که صبحانه نمی‌خورد دچار کوتاهی قد خواهد شد و احتمال ابتلاء او به دیابت نیز افزایش می‌یابد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان یادگیری دانش آموزان ابتدائی که صبحانه می‌خورند به ویژه در یادگیری درس ریاضی به مراتب بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار