مدیر کل دادگستری استان کرمانشاه از لزوم استفاده حداقلی از اقدامات کیفری در اداره جامعه خبر داد.
کد خبر: ۷۸۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 03 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه صبح امروز دوازدهمین کنفرانس حقوق کودک با حضور معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری برگزار و پرویز توسلی زاده، مدیر کل دادگستری استان گفت: اقدامات کیفری مبتنی بر سن بوده و دیدگاه دادگستری مبنی بر استفاده از حقوق کیفری در آخرین مرحله برای اداره جامعه است. اگر خواهان دنبال شدن سیاست های قضایی آیت الله رئیسی مبنی بر غیر قضائی و وساطت کردن دعاوی و نیز ملایم نمودن اداره قضائی هستیم مجلس شورای اسلامی باید اجازه استفاده حداکثری از مجازات جایگزین را بدهد.

وی افزود: درمورد اطفال و نوجوانان اعتقاد بر این است که مسائل به حوزه کیفری باز نشود و در صورت عدم تحقق آن، اختلافات از طریق ابزار اجتماعی و مدنی حل و فصل شود؛ همچنین قضات در جرائم کیفری اطفال و نوجوانان آزادی عمل بیش تری دارد.

مدیر کل دادگستری استان با بیان اینکه بلوغ شرط مسئولیت کیفری است گفت: برای اطفال و نوجوانان که سنی بین ۹ تا ۱۵ سال دارند، قانون گذار مجازات خاص را در نظر گرفته و سن بین ۱۵ تا ۱۸ سال شامل مجازات های خاص شده که با مجازات بزرگسالان متفاوت است. اگر اطفال کمتر از ۱۸ سال جرمی انجام دهند حتی قضات، برخلاف قانون فراغ دادرس در احکام قطعی خود می توانند تجدید نظر کند .

وی با تاکید بر نگاه حمایتی قانون گذار به کودکان بیان کرد: به منظور اجتناب از آسیب دیدگی باید تحقیقات توسط دادگاه ها صورت گیرد. البته مسئله اصلی، حمایت پساکیفری بوده که پس از تعیین تکلیف کیفری چه اتفاقی برای اطفال و نوجوانان رخ می دهد. این افراد نیازمند حمایت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند که با توجه به ظرفیت های قانونی خوبی امکان پذیر است. به تاثیر اعمال ظرفیت های قانونی و سیاست های قوه قضاییه لوایحی در مورد حفظ کرامت اسلامی و جریان گیری قوه قضائیه به سوی استفاده کمتر از جزا در اداره جامعه وجود دارد که در مدیریت دادگستری استان نیز دنبال می شود.

توسلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: از کودکان بزه کار و بزه دیده حمایت خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این کنفرانس خروجی مناسبی داشته باشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار