آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر خیابانی با عنوان شهر سالم در فرهنگ سرای آیت الله خاتمی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 17 August 2015
به گزارش تابناک یزد ، رییس اداره ارشاد اسلامی اردکان در این مراسم با تشکر و قدردانی از حامیان برگزاری این جشنواره ، سطح برگزاری آن را مطلوب عنوان کرد و افزود : مدتی بود که مردم این دیار ارتباط تنگاتنگی با تئاتر صحنه ای برقرار کرده بودند و تئاتر خیابانی(میدانی) همچون کودکی یتیم، گوشه گیر شده بود .
وی ادامه داد : برای زنده نگه داشتن این هنر مفهومی و ارزنده، طرحی به عنوان برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه و در دستورکار این اداره قرار گرفت .
زمانیان اظهار کرد: با توجه به نبود بودجه برای برگزاری این جشنواره، طرح به کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارایه کردیم که خوشبختانه با استقبال تمامی این اعضا مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه پس از تصویب این طرح، فراخوان جشنواره ارایه و گروه های نمایشی با جدیت کامل کار خود را آغاز کردند افزود : دبیرخانه جشنواره به منظور همدلی اعضای انجمن و با هدف اینکه این جشنواره کاملا بومی باشد حتی برای انتخاب داوران جشنواره هم از پتانسیل خود شهرستان که انصافا در استان و حتی در کشور(جشنواره فجر)خوش درخشیدند استفاده کرد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان خاطرنشان کرد : خوشبختانه تمام گروه های نمایشی شرکت کننده از فیلتر گروه بازبین انجمن هنرهای نمایشی رد و به بخش داوری جشنواره راه یافتند که این نشان دهنده تلاش بی وقفه هنرمندان نمایشی بود.
زمانیان گفت : هر گروه نمایشی موظف به 6 اجرا در میادین و پارکهای شهر شد و داوران جشنواره هم کارها را مورد ارزیابی قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی شهر سالم به منظور توسعه فرهنگ شهروندی و آشتی دادن مردم با تئاتر خیابانی از تاریخ 14 تا 26 مرداد ماه سال جاری با حضور هشت گروه نمایشی در بوستان های شهر اردکان برگزار شد ادامه داد : خوشبختانه استقبال چشمگیری از اجراهای تئاتر صورت گرفت و توانستیم با برگزاری این جشنواره تئاتر را بین مردم ببریم و با مسایل و مشکلات شهروندی را در قالب هنری به مردم ارایه کنیم.
این مسوول اظهار کرد : با توجه به امکانات و زیرساخت مناسبی که اردکان دارد و با حمایت مسوولان سال آینده شاهد برگزاری این جشنواره در سطح استان باشیم .
در ادامه این مراسم بیانیه این جشنواره توسط داوران خوانده شد و در پایان آرای هیات داوران دومین جشنواره تئاتر خیابانی با عنوان شهر سالم به شرح ذیل اعلام شد:
1-کارگردانی:
هیات داوران با توجه به جسارت حضور در جشنواره و اهمیت بخشی به نقش بانوان در عرصه تئاتر شایسته دانست از تنها کارگردان زن حاضر در این جشنواره کارگردان نمایش پند سیاه افسانه زمانیان تقدیر بعمل آورد.
-هیات داوران جایزه دوم کارگردانی را بخاطر مهارت درایجاد فضای متفاوت برای ارتباط با تماشگر و استفاده بجا از ظرفیت نمایش آئینی در کار به کارگردان نمایش خزان محمدحسین فتوحی اهدا کرد.
- هیات داوران جایزه سوم این بخش را بخاط استفاده موثر از عوامل برای ایجاد ارتباط موثر و پردوام با مخاطب به کارگردان نمایش شهر مردگان حمیدرضا هاتفی اهدا کرد.
2- بازیگری:
-هیات داوران با توجه به نقش آفرینی متفاوت شایسته دانست از بازیگر نمایش پند سیاه شاپور زمانیان تقدیر بعمل آورد.
- هیات داوران جایزه اول بازیگری را بخاطر درک درست از شخصیت داستان و ارائه بازی روان به بازیگر نمایش شهر مردگان حمیدرضا هاتفی اهدا کرد.
- هیات داوران جایزه دوم این بخش را بخاطر شناخت صحیح و بازی هم راستا با نقش به بازیگر نمایش خزان سید مهدی طبایی اهدا کرد.
- هیات داوران جایزه سوم بخش بازیگری را بخاطرایفای نقش موثر بطور مشترک به بازیگر نمایش شهر مردگان یوسف بهجتی و بازیگر نمایش فرار- فرار محمدعلی نصیری اهدا کرد.
3- نویسندگی:
ار آنجا که نمایشنامه بعنوان رکن اصلی اجرای تئاتر حائز اهمیت بسیار است و انتخاب متن مناسب و هم راستا با اهداف جشنواره زمینه ساز طراحی و اجرای نمایشی درخور ومطلوب می باشد هیات داوران با توجه به مولفه های نویسندگی نمایش و ویژگی های نوشتار متن درعرصه تئاتر خیابانی، هیچ یک از متون حاضر درجشنواره را حائز شرایط دریافت جوایز ندانست.
اما هیات داوران در راستای حمایت از نویسندگان بومی و تشویق آنها برای آموزش بیشتر و نوشتن بیشتر شایسته دانست از نویسنده نمایش شهر مردگان حسین مروتی تقدیر بعمل آورد.
انجمن هنرهای نمایشی اردکان بیش از 120 عضو فعال دارد و از اولین انجمن هایی است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون دو کار خیابانی آنها به جشنواره بین اللملی فجر راه یافته است.
اردکان با 80 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.ک/3
7544/8068

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبیر: newsroom@irna.ir
تماس بی واسطه با مسئولین
باشگاه مخاطبان ایرنا
برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده:     *
پست الکترونیک:     
موضوع از شما گزارش از ما:
سخن شما با مسئولین:
ارسال یادداشت:
      [Security Code] [کد دیگر]
کد امنیتی     
    ارسال

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار