حجت الاسلام عباس موسوی:: در بحث سلامت، درمان، وقف و سلامت در کشور همواره استان فارس پیشرو و سرآمد بوده و این افتخاری برای ما محسوب می‌شود.
کد خبر: ۷۴۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 06 May 2019

تابناک فارس به نقل از مهر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس صبح دوشنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان در این نشست اظهار داشت: استان فارس خیر خیز است، واقفان و خیران بزرگی در دامان این دیار پرورش یافته اند که مایه افتخار همه مردم استان فارس و کشور هستند و تنوع موقوفات فارس مثال زدنی است که قدیمی ترین وقف‌های استان فارس مربوط به هفتصد سال گذشته در کازرون است.

حجت الاسلام عباس موسوی افزود: امروزه ثمره وقف‌های حوزه سلامت و درمان را به خوبی در جامعه می‌بینیم اگر در سال‌های گذشته واقفان و نیک اندیشان بزرگی همچون نمازی، پوستچی، خلیلی و مرحوم بهبهانی در استان فارس بنای خیری گذاشتند که امروز همه از آن بهره مند و منتفع می‌شوند. امروز نام مرحوم نمازی در تمام دنیا شناخته شده است زیرا خداوند واقفین را تکریم داشته و نامشان را بزرگ داشته است و کار خیرشان به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: در بحث سلامت، درمان، وقف و سلامت در کشور همواره استان فارس پیشرو و سرآمد بوده و این افتخاری برای ما محسوب می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس یادآور شد: مقوله وقف و سلامت و کارهای خیر در حوزه سلامت هیچگاه از رونق نایستاده است و همواره دوام داشته و تا امروز نیز ادامه دارد البته عمل خیر صرفاً احداث مسجد، بیمارستان، مدرسه و.... نیست بلکه دستگیری از افرادی که نیازمند هستند و کمک کردن به ارباب رجوع نیازمند نیز بهترین کار خیر است. که باید به فرموده معصومین شکر گزار باشیم و این نعمت است که خداوند به ما ارزانی داشته تا در خدمت مردم باشیم. گره گشایی از کار مردم و نیازمندان نیز مصداق کار خیر است که باید به آن توجه داشت.

در ادامه این نشست دکتر طغرائی، کارشناس مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت استان بیان کرد: هدف از جلسات مشاوران سلامت، بحث ارتقا سلامت در استان فارس است زیرا سلامت یکی از چالش‌های مهم کشور بوده و یکی از مباحث توسعه پایدار می‌باشد. در واقع سلامت محور بودن از شرایط توسعه پایدار است. ریشه توسعه هر کشور در سلامت عام یعین سلامت تن و روان افراد آن کشور است.

وی ادامه داد: تحقق سلامت جامعه صرفاً از طریق جلب مشارکت ساختارمند مردم و همکاری‌های بین بخشی صورت می‌پذیرد. تحقق شعار" سلامت برای همه و همه برای سلامت" تنها از این دو اصل عملیاتی می‌شود سلامت در تاریخ و فرهنگ پیشه دارد. ما به نحو مطلوب این مسائل را داشتیم و در طول زمان متأسفانه بدست فراموشی سپرده شده از زمان تأسیس دارالفنون ۱۶۷ سال قبل که بحث ساختارمند شدن وزارتخانه‌ها، مراکز و ادارات شکل می‌گیرد. در سال ۱۲۶۶ وزارت اوقاف و صنایع مستضرفه شکل می‌گیرد؛ این وزارتخانه سلامت جسمی، روحی، معنوی، آموزش پرورش، آموزش عالی، هنرهای زیبا در بر می‌گیرد. بنابراین تمام ابعاد سلامت حدود نیم قرن قبل از تشکیل WHO در کشور ما وجود داشته است و تمامی این مسائل را داشته ایم.

مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت استان فارس یادآور شد: در گذشته در کشورمان وزارت صحیه و امور خیریه بوده است یعنی سلامت نمی‌تواند بدون مشارکت مردم به مقاصد خود برسد و این دو در پیوند با یکدیگر است. همواره اداره اوقاف و موقوفات بازوی توانمند سلامت بوده است وقف نماد بارز مشارکت مردم در امور خیر است. در جامعه ما متأسفانه مباحث همدلی و هم افزایی کم رنگ شده است همه سازمان‌ها و نهادها در حوزه سلامت فعالیت‌هایی انجام می‌دهند اما نیاز به هم افزایی دارد تا توانمان را در رسیدن به این هدف مشترک کمک کنیم و شاهد رشد و بالندگی جامعه‌ای سالم از هر لحاظ باشیم.

 در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت موقوفات درمانی استان فارس و عملکرد و فعالیت‌های موقوفات دارو و درمان ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار