مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: زرشک برای نخستین بار در راستای اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی شهرستان خاتم کشت شد.
کد خبر: ۷۳۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 27 April 2019

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم با بیان اینکه محصول زرشک از جمله محصولات باغی است که در نواحی معتدل کشت می‌شود افزود: شهرستان خاتم با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد یکی از مناطق مستعد در کشت و تولید زرشک است به همین منظور این محصول برای نخستین بار در سطح بیش از یک هکتار و با تعداد هزار و١٠٠ پاجوش ریشه دار در منطقه دهستان چاهک کشت شده است.

آغاز با بیان اینکه برای ازدیاد زرشک از بذر، پیوند، پاجوش وخواباندن شاخه استفاده می‌شود گفت: بهترین زمان کشت محصول زرشک درفصل پاییز است و بهترین روش برای تکثیر زرشک استفاده از پاجوش‌های دو تا سه ساله درختان دارای حداقل شش تا ١٠ساله است و از اواخر آبان تا نیمه آذر ماه مناسب‌ترین زمان برای کشت پاجوش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم ادامه داد: کشاورزان مراقب باشند پاجوش‌ها را بلافاصله در زمین‌های مساعد و آماده، کاشت شود چراکه ریشه درخت زرشک به هوا بسیار حساس است.

وی با اشاره به اینکه درخت زرشک از سال پنجم به بعد صرفه اقتصادی چشمگیری دارد افزود: درخت زرشک هفت ساله در هر هکتار به طور میانگین حدود ٢/۵ تن محصول می دهد و با افزایش سن درخت به تدریج محصول بیشتری تولید می‌شود.

آغاز اظهار کرد: با توجه به اینکه باردهی درخت زرشک یکسال در میان است هرس شاخه‌ها درمیزان تولید محصول مؤثر است.

آغاز خاطرنشان کرد: در هر هکتار کشت زرشک، بیش از ٨٠٠ اصله نهال در گودال‌هایی به عمق ۴٠سانتی متر و با فاصله سه تا چهار متر روی خطوط منظم کشت می‌شود و مناسب‌ترین خاک برای رشد زرشک خاک‌های آهکی با بافت لومی و لومی_شنی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم بیان کرد: زرشک از گیاهان مقاوم به کم آبی است، ولی در سه تا چهار سال اول کاشت بسته به بافت خاک و شرایط آب و هوایی، آبیاری هر هفت تا هشت روز مناسب است اما در سال‌های بعد، باغ زرشک از ۱۲ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری می‌شود و گاهی فاصله دو نوبت آبیاری به ٢٠ روز و بیشتر هم می‌رسد که به کاهش عملکرد محصول منجر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اقتصادی بودن، عدم نیاز به کنترل شیمیایی آفات و بیماری ها، بهره برداری دارویی، اشتغالزایی و قابلیت ماندگاری بالا به علت خشک بودن محصول از جمله مزایای کشت این محصول می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار