عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق با قريب 340 ميليون ريال مراحل پاياني خود را سپري مي‌كند.
کد خبر: ۶۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 22 July 2015
به گزارش تابناک یزد،"محسن ذاكري نيا" معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به قدمت اين بنا كه به اوايل قرن سيزدهم مي‌رسد، گفت: باني اين باغ تاريخي، "محمدتقي خان" حاکم يزد بوده است.

وي با بيان اين كه بناي اين خانه باغ تاريخي در محله عليا (سراستخر) شهر بافق واقع شده است، افزود: کلمه تيتو در فرهنگ دهخدا به معناي نوعي مرغ ذکر شده است اما مناسبت نامگذاري اين باغ بدين نام مشخص نيست.

این مقام مسئول مساحت کل اين باغ را حدود 10 هزار مترمربع تخمين زد و خاطرنشان كرد: ساختمان باغ در وسط باغ ايجاد شده كه مشتمل بر خوان‌نشين، اطاق سرايدار، تالار، بادگير، هشتي و سرويس‌هاي بهداشتي است.

به گفته وي، تزئينات خاصي در بنا وجود ندارد اما از ويژگي‌هاي عمده معماري اين باغ می‌توان به ستون‌هاي آجري، گچکاري و کاربندي، پنجره چوبي، سيمگل بدنه، کف سنگريزه اي جلو حياط و استخر بزرگ رو به روي ساختمان که آب قنات يوسف شاهي به طور مستمر در ميان اين استخر و باغ جريان دارد؛ اشاره کرد.

ذاكري نيا با بيان اين كه اين اثر تاريخي فرهنگي به شماره 3750 در فهرست آثار ملي ثبت شده است، در پايان خاطرنشان كرد: عملیات مرمت و ساماندهي خانه باغ تیتو که با اعتباري معادل 339 میلیون ريال در مراحل پاياني است شامل تراشيدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجراي هره اطراف باغچه ها، اجراي آجرفرش کف، اجراي سيمگل دم‌گيري ديوارها و سقف به همراه چفت و شمشه گيري لازم طبق وضعيت موجود، اجراي شفته آهک، ازاره پاي ديوار با آجر نيم فرشي به صورت راسته، اجراي بندکشي و اجراي کاهگل ته کش بدنه‌هاست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار