بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور، وضعیت هرم سنی ، ضرورت توجه به حفظ و ارتقای سلامت این گروه سنی در سیاستگذاری‌های کلان سلامت را مطرح ساخته است.
کد خبر: ۶۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲ 28 July 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت سالمندی کشور ایران و متعاقب آن افزایش نیاز به دارو و مراجعه بیشتر افراد سالمند به داروخانه‌ها ، تداخل دارویی برای این سالمندان می‌تواند مشکلات جدی تری را ایجاد کند.

مصطفی قائمی نیا با اشاره به پیوستن دو داروخانه دکتر اکبری و داروخانه شبانه روزی درمانگاه گویم به جمع داروخانه‌های دوستدار سالمند شیراز، از تلاش معاونت غذا و دارو برای توسعه این خدمت در استان خبر داد.
سید محمدصادق کشفی نژاد مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: از آنجا که سالمندان بزرگترین مصرف کنندگان دارو‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت، بیماری ایسکمیک قلبی، آلزایمر و بیماری‌های روحی روانی هستند، در بیشتر موارد از دو یا سه گروه دارویی به صورت همزمان و درازمدت استفاده می‌کنند؛ بنابراین سالمندان نخستین قربانیان تداخلات دارویی، مسمومیت دارویی و دریافت دارو در دوز‌های کمتر یا بیشتر از حد مجاز هستند.
وی افزود: از این رو، با هدف ارتقای سلامت سالمندان و به ابتکار کمیته دانشگاهی سلامت سالمندان در تعیین استاندارد‌های لازم و اعطای گواهینامه داروخانه‌های دوستدار سالمند، معاونت غذا و داروی دانشگاه نسبت به تهیه چک لیست مناسب و اعتبارسنجی داروخانه‌های داوطلب برای اعطای نشان داروخانه دوستدار سالمند، اقدام کرد.
او ، از اعطای گواهینامه GFQ (Geriatrics Friendly Qualification) به دو داروخانه دکتر «اکبری» و دکتر «جمالی»، خبر داد و اضافه کرد: داروخانه‌هایی که موفق به دریافت گواهینامه GFQ شدند، خدماتی مانند ارزیابی میزان قند خون، ارزیابی میزان فشار خون و مشاوره در زمینه دارو‌های مصرفی، با هدف بررسی احتمال تداخل دارویی، ارایه می‌کنند.
مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه، بیان کرد: این داروخانه‌ها با ثبت دارو و میزان مصرف دارو، در زمان پایان داروی بیمار، با ارسال پیامک به سالمندان تامین مجدد دارو را یادآوری می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار