گرمازدگی چگونه رخ می دهد و چه اختلالی در اعضای بدن ایجاد می‌شود؟
کد خبر: ۶۲۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: وقتی انسان در مقابل گرمای محیط بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط خفه و گرم (مقابل کوره) قرار می‌گیرد، بدن شروع به تعریق می‌کند و مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق، دفع و به تدریج بدن با کمبود آب مواجه می‌شود.
دکتر اکبر اجرایی افزود: ابتدا علائمی مانند خشکی دهان، خشکی اشک و احساس تنگی نفس برای فرد گرمازده به وجود می‌آید و نشانه‌ها با افزایش یافتن ضربان قلب و بی‌حالی ادامه می‌یابد.
حال بیماران تا چه حد وخیم می‌شود؟
این پزشک خانواده بیان کرد: در گرما زدگی شدید، تهوع، استفراغ، تشنج کاهش سطح هوشیاری و کما اتفاق می‌افتد، در این حالت قلب برای خون رسانی به کل بدن ضربان را بالاتر می‌برد تا بتواند خون را به ارگان‌های مهمی، چون کبد، مغز و کلیه‌ها برساند و اگر یکی از این اعضا مانند کلیه‌ها با کمبود خون و اکسیژن مواجه شود، آسیب جدی خواهد دید.
وی گفت: با پیدایش علائم اولیه، بیمار را باید به سرعت از ناحیه گرم خارج کرد تا گرمازدگی از حالت خفیف وارد مرحله متوسط و شدید نشود، زیرا درمان بیمار در مراحل بعدی بسیار دشوارتر بوده و حتی ممکن است در بیمارستان هم بستری شود.
گرمازدگی و روش‌های مقابله با آنبا بیمار گرمازده چگونه برخورد کنیم؟
در نخستین اقدام، بیمار را از محیط گرم خارج کنیم و به مکانی که دارای کولر یا پنکه است انتقال دهیم و اگر بیمار دچار تهوع و استفراغ است آرام‌آرام به او آب بخورانیم و لباس‌هایش را سبک کنیم.
دکتر اجرایی بیان کرد: بهترین درمان نوشیدن آب خنک است و مایعات باید به آرامی و به طور مرتب به بیمار گرمازده خورانده شود و بهتر است برای جبران سدیم از دست رفته کمی داخل آبمیوه نمک هم اضافه کرد و اگر مراحل گرمازدگی پیشرفته بود باید به وسیله سرم کم‌آبی ایجاد شده را جبران کرد.
می‌توانیم پا‌های بیمار را در آب یخ قرار دهیم. در صورتی که تهویه نبود، به وسیله پارچه مرطوب و باد زدن ، مصدوم را خنک می‌کنیم و چنانچه گرمازدگی شدید بود، به هیچ وجه خود درمانی توصیه نمی‌شود و بیمار را باید سریع به مراکز فوریت‌های پزشکی انتقال داد.
چه افرادی بیشتر گرمازده می‌شوند؟
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کودکان، افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کبدی، ریوی و کلیوی دارند یا دچار سرطان هستند، در معرض خطرند.
با رعایت چه نکاتی می‌توان از گرمازدگی جلوگیری کرد؟
دکتر اجرایی تاکید کرد: افراد مسن، کودکان و کسانی که به یک بیماری مزمن دچارند از بیرون آمـــدن در ساعات گرم روز (ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر) خودداری کنند و اگر مجبورند در این ساعات از خانه خارج شوند، سعی کنند در سایه راه بروند و به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرند.
اگر برخی افراد مجبورند در محیط بیرون باشند و کارشان به نوعی خارج از ساختمان است، مقدار کافی آب با خود به همراه داشته باشند و در طول روز اگر تشنه هم نیستند مقداری از آن را بنوشند.
اجرایی افزود: افرادی که در کوره‌ها کار می‌کنند، بهتر است سیستم تهویه مناسبی در آن محل نصب کنند. دمای اتاقی که در آن هستیم باید بین ۳۰ تا ۳۴ درجه باشد.
برای جلوگیری از گرما زدگی، لباس‌های نخی گشاد با رنگ روشن بپوشید، زیرا سبب حرکت جریان هوا روی سطح پوست می‌شود و از بالا رفتن گرمای درونی بدن جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار