رئیس سازمان جهاد کشاروزی خراسان رضوی گفت: سالانه 7 میلیون تن محصولات باغی، زراعی و دامی در استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 23 June 2015
مجتبی مزروعی در جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شورا برگزار شد، اظهار کرد: حجم آب‌های تحت‌الارضی استان 5.3 میلیارد متر مکعب است اما سالانه با اضافه برداشت 1.1 میلیارد متر مکعب، نزدیک به 6.4 میلیارد متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و در این راستا برای رفع بحران آب استان باید از روش‌های نوین آبیاری استفاده شود.

وی افزود: 850 هکتار اراضی باغی و زراعی در استان وجود دارد و 350 هکتار از این اراضی ظرفیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارند و در حال حاضر طرح آبیاری تحت فشار در 110 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده که با اجرای این طرح سالانه 616 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر 240 هکتار دیگر از اراضی استان ظرفیت آبیاری تحت فشار را دارند و با این اقدام حدود یک میلیارد و 344 میلیون متر مکعب در آب صرفه‌جویی می‌شود.

مزروعی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 7 هزار رشته قنات در استان وجود دارد، گفت: لوله‌گذاری برای انتقال آب نقش مهمی در کاهش مصرف در بخش کشاورزی دارد و در حال حاضر در سطح استان 13 هزار کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب انجام شده و این اقدام نیز صرفه‌جویی 910 میلیون متر مکعبی در مصرف را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: البته از سوی دیگر باید کشت گلخانه‌ای و الگوی کشت بر اساس شرایط اقلیمی در استان اجرا شود تا صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشیم و در حال حاضر 142 هکتار گلخانه در استان وجود دارد.

مزروعی با بیان اینکه بر اثر بحران آب و الگوی نامناسب کشت، روستاها از چرخه تولید خارج شده و تبدیل به مصرف کننده مواد درجه سه شهری شده‌اند، خاطرنشان کرد: معضل حاشیه‌نشینی در شهر مشهد نتیجه عدم اجرای الگوی کشت و مهاجرت روستائیان است.

وی تاکید کرد: موضوع آب و کشاورزی یک مقوله ملی و مرتبط با تامین تغدیه سالم برای جامعه است و اگر بحران کم آبی کنترل نشود مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وخیمی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سالانه 7 میلیون تن محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار