بسته دانشگاه های تابناک اصفهان
دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
کد خبر: ۵۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 20 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان،دانشگاه ها یکی از مکان های مهمی هستند که می توانند در رشد و توسعه جامعه موثر باشد و از همین رو مورد توجه قرارگرفتن این مسئله که دانشگاه چه اهمیتی دارد می تواند در رشد و توسعه دانشگاه موثر باشد.
استان اصفهان یکی از استان هایی است که در زمینه دانشگاه فعال بوده و این نهاد های آکادمیک هم از لحاظ کمی و کیفی گستره خوبی در این استان دارند، با توجه به این مسائل شنبه ها قصد داریم به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی استان بپردازیم.

------------------------------
**آغاز طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه پیام نور**
------------------------------

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه پیام نور اصفهان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از اساتید آغاز به کار کرد.

رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان صبح امروز (شنبه) در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید با بیان اینکه انجام فضایل در ماه مبارک رمضان اجری مضاعف دارد، اظهار کرد: کسانی که در مقام و موقعیتی قرار گرفته و وظایفی بر عهده دارند، باید از فرصت‌های گوناگون همچون ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

مهدی یوسفی افزود: برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه پیام نور اصفهان فرصت خوبی برای اعضای هیئت‌علمی و مدیران و مسوولان است.

همچنین مسوول نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید در ماه مبارک رمضان گفت: از بهترین عبادات، علم‌آموزی و دانش‌اندوزی است، بنابراین تصمیم گرفته شد که طرح ضیافت اندیشه اساتید و کلاس‌های آموزشی و مهارتی در ماه مبارک رمضان برگزار شود.

هم‌چنین حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر عمادی، مسوول نهاد نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور اصفهان در خصوص اهمیت برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید، گفت: واضح است که جامعه اسلامی مورد تهاجم و شبیخون فرهنگی قرار گرفته  که از آن به عنوان جنگ نرم نام برده می‌شود. برای مقابله با تهاجم فرهنگی نمی‌شود برخورد نظامی و فیزیکی داشت، بلکه در مقابل جنگ نرم باید از دفاع نرم و ایدئولوژیک بهره برد بنابراین در برابر تهاجم فرهنگی نیاز به دفاع فرهنگی احساس می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در کشور برای مقابله با جنگ نرم، خاطرنشان کرد: از جمله تدابیر و راهکارهایی که نهاد رهبری برای مقابله با تهاجم فرهنگی در نظر دارد فعالیت در حوزه اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها است.

 وی با اشاره به نقش کلیدی اساتید در فرهنگ یک ملت تصریح کرد: اساتید در دفاع فرهنگی نقش فرماندهان این جنگ را دارند و اگر فرماندهان جنگ اطلاعات کافی از چگونگی دفاع نداشته باشند مسلماً نمی‌توانند پیروز میدان باشند، بنابراین آموزش اساتید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه اساتید با جوانان که آینده یک ملت هستند در ارتباطند و بر جوانان تأثیر می‌گذارند.

عمادی با اشاره به فعالیت و درخشش دانشگاه پیام نور اصفهان در دوره‌های ضیافت اندیشه افزود: سال 1393 دانشگاه پیام نور اصفهان در طرح ضیافت اندیشه اساتید رتبه دوم را کسب کرد که نشان دهنده موفقیت طرح ضیافت اندیشه است.

همچنین دبیر اجرایی طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسنا گفت: ماه رمضان ماه خودسازی است و مباحث معرفتی در ماه مبارک رمضان می‌تواند بسیار مفید باشد تا خط فکری اساتید را متحول سازد. بنابراین طرح ضیافت اندیشه اساتید از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اساتید مباحثی که در دوره‌های ضیافت اندیشه مطرح می‌شود را به دانشجویان منتقل می‌کنند و بهترین تأثیر را بر محیط دانشگاه‌ها خواهند داشت.

عطیه سادات عبودتیان با اشاره به اهمیت طرح ضیافت اندیشه اساتید اظهار کرد: طرح ضیافت اندیشه اساتید با هدف دانش‌افزایی و ارتقای معرفتی، فرهنگی و سیاسی با توجه به نیازها و مسایل روز جامعه است.

وی با بیان اینکه طرح ضیافت اندیشه اساتید امسال در ماه مبارک رمضان طی سه دوره انجام می‌شود و دو دوره دیگر خارج از ماه رمضان برگزار خواهد شد، افزود: بحث تاریخ علم و تمدن اسلامی توسط دکتر احمد مهرشاد، اصول تعلیم و تربیت اسلامی با حضور دکتر محمد ورزنه و مباحث مربوط به معرفت شناسی اسلامی و فلسفه علم توسط رسول مزروعی تدریس می‌شود.

دبیر اجرایی طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید در دو مرحله معرفتی و مهارتی خاطرنشان کرد: دوره مهارتی طرح ضیافت اندیشه ویژه مدیران و معاونان مراکز و واحدهای دانشگاه‌های پیام نور که دوره مدیریت استراتژیک است، برگزار می‌شود و دوره‌های معرفتی ویژه اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های پیام نور است.

مراسم طرح ضیافت اندیشه با حضور اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های پیام نور برگزار شد و بعد از اتمام جلسه دوره‌ها و کلاس‌های طرح ضیافت اندیشه آغاز شد.

------------------------------
**اساتید عامل کاهش کیفیت پایان نامه ها**
------------------------------

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، یک پژوهشگر علوم تربیتی و مدیریت آموزشی گفت: در بیرون از ایران سعی بر این است که دانشجو شجاعت ارائه نظریه جدید را داشته باشد، اما اکثر اساتید در ایران این کار را نه خود انجام داده‌اند و نه گذاشتند نبوغ دانشجویان بروز یابد.

محمد فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان با بیان اینکه وضعیت پایان‌نامه‌ها رضایت بخش نیست، اظهار کرد: پایان‌نامه‌ها در مجموع به یک فرایند اداری تبدیل شده است که بر اساس آن دانشجو از یک تئوری دفاع می‌کند و اساتید هم دستمزد می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌ها دچار افت کیفی شده‌اند، افزود: شاید مهم‌ترین دلیل افت پایان‌نامه‌ها این است که اساتید آن گونه که شایسته است به پایان‌نامه‌ها اهمیتی نمی‌دهند و دانشجویان رها می‌شوند و بر اساس تجربه اندکی که دارند باید كار علمي خود را هدایت کنند.

این پژوهشگر علوم تربیتی و مدیریت آموزشی ادامه داد: دانشجویان به دلیل تجربه کمی که دارند نمی‌توانند راه خود را پیدا کنند و از این رو کیفیت پایان‌نامه‌ها افت می‌کند. ممکن است دانشجو راه‌هایی را چند بار برود یا موضوعش را در طول دوره چندبار تغییر دهد که این موجب می‌شود زمان را از دست بدهد و کیفیت پایان‌نامه او پایین بیاید.

فروهر با بیان اینکه برخی پایان‌نامه‌ها زیر نظر اساتیدی راهنمایی می‌شود که تخصص لازم در آن موضوع را ندارند، اضافه کرد: با توجه به افزایش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ظرفیت لازم برای اساتید تعیین نشده و با پر شدن ظرفیت اساتید ممکن است دانشجویی که موضوعش مرتبط با استاد خاصی است نتواند با آن استاد پایان‌نامه بگیرد و مجبور است با استادی که تخصص لازم را ندارد، پایان‌نامه بردارد.

وی تصریح کرد: همچنین اساتیدی که قوی هستند در همان ابتدا ظرفیتشان پر می‌شود و دانشجو مجبور است با اساتید دیگری که سطح علمی پایین‌تری دارند پایان‌نامه خود را بردارد. این موجب می‌شود که دانشجو نیز دارای سواد پایین‌تری شود و پایان‌نامه با کیفیتی ارائه ندهد.

این پژوهشگر علوم تربیتی با تأکید بر اینکه دلیل اصلی پایین آمدن کیفیت پایان‌نامه‌ها اساتید هستند، گفت: اساتید می‌توانند دانشجویان را مجبور کنند که پایان‌نامه‌ای با کیفیت پایین ارایه ندهد. این کار را از لحاظ قانونی و با اعلام نظر در جلساتی همچون پیش دفاع می‌توانند انجام دهند، همچنین از نظر نوع ارتباط با دانشجو نیز می‌توانند به گونه‌ای رفتار و او را راهنمایی کنند که دانشجو تحقیقی ضعیف به آن‌ها ارایه ندهد.

فروهر با بیان اینکه برخی اساتید برای دانشجویان محدودیت فکری ایجاد می‌کنند، افزود: زمانی که استاد می‌گوید پرسشنامه باید فلان چیز باشد و در فلان محدوده و روش تحقیق کار کند، دیگر دانشجو نمی‌تواند از آن محدوده فراتر برود. در صورتی که پرسشنامه‌ها و نظریات جدید باید به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در بیرون از ایران سعی بر این است که دانشجو شجاعت ارایه نظریه جدید را داشته باشد، اما اکثر اساتید در ایران این کار را نه خود انجام داده‌اند و نه گذاشتند نبوغ دانشجویان بروز یابد. حتی نگذاشتند دانشجویان نظر نادرستی بدهند و رد شود، بلکه نگذاشتند اصلاً دانشجو نظر دهد.

این کارشناس مدیریت آموزشی تصریح کرد: برخی اساتید با دید کسب درآمد به پایان‌نامه‌ها نگاه می‌کنند و دانشجو را رها می‌کنند. این موضوع باید از لحاظ قانونی پیگیری شود، چراکه دانشجو باید بتواند از شرایط و امکاناتی که برایش فراهم شده استفاده کند. استاد امکانی است که در کشور به وجود آمده تا به دانشجو کمک کند. بنابراین لازم است همان‌گونه که اساتید بر کار دانشجویان نظارت می‌کنند شرایطی فراهم شود که دانشجویان نیز اساتید را ارزیابی کنند و ببیند که آیا اساتید فعالیت علمی لازم را انجام می‌دهند یا نه.

فروهر اضافه کرد: در برخی موارد با دانشجویانی روبرو می‌شوم که به من می‌گویند" اساتید راهنما و مشاور برایشان هیچ کاری انجام نمی‌دهند و به کار آنها رسیدگی نمی‌کنند". پس دانشجو به سمت مرجعی دیگر می‌رود که بتواند مسایل علمی او را پاسخ دهد، این در حالی اتفاق می‌افتد که حقوق این وظیفه را یک نفر دیگر که همان استاد راهنما باشد، می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر حرفه‌ای، اخلاقی و شرعی استاد موظف به پاسخگویی دانشجو است و نباید یک نفر دیگر کار او را انجام دهد. البته ممکن است استاد خاصی به دانشجو نتواند پاسخ دهد، اما اینکه به این دلیل استاد خود را کنار بکشد و دانشجو رها شود درست نیست. با این کار، دانشجو نیز ایده‌ها و نظریه‌ها را کپی می‌کند و استاد نیز چون نظارتی بر آن ندارد، نمی‌تواند صحت و سقم مطالب را تشخیص دهد.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
عالی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
به همه دانشگاه های اصفهان بپردازید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
از دانشگاه علوم پزشکی هم خبر بزنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
بسته دانشگاه داشتن خیلی خوب، اما گستره اش را افزایش دهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
دو تا خبر که بسته نمیشه، بازم خبر بزارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
موضوع خوبی اشاره کردید، درباره ترجمه هایی که استاد ها میدن و بعد ازش کتاب درمیارن هم گزارش بزنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار